Newbie Q:"langt tyndt grønt tang" ?
Fra : kim

Dato : 07-03-03 07:18

Vi har et lille 60 liter akvarium som vores datter ser meget på,
med en alm. pumpe samt en pumpe som giver luft-bobler, og
der er 3-4 guppier med nogle små unger i samt 5 andre som
jeg ikke ved vad hedder. Problemet er at der kommer ligesom
noget langt tyndt grønt tang, som sidder fast både på planter og
de sten der ligger på bunden. Jeg skifter vand og renser ud af
dette lange tynde grønne tang ca. 1 gang om mdl.
Lyset er bare en alm. 25W pære.
Hvad skal man gøre så dette "tang" forsvinder ?
Mvh Kim

Fra : Claus

Dato : 07-03-03 11:15

Hyppigere vandskift. mvhOn Fri, 7 Mar 2003 07:17:34 +0100, "kim"

Fra : Dan Mortensen

Dato : 07-03-03 11:33

"kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette lange tynde grønne tang ca. 1 gang om mdl.
> Lyset er bare en alm. 25W pære.
> Hvad skal man gøre så dette "tang" forsvinder ?

Skift vand ofte 20% hver uge vil nok være fint hvis du har mange fisk
smid luftpumpen ud den giver planterne dårlige livsbetingelser og de får så
svært ved at konkurrere med algerne.
25W glødelys er nok i underkanten til de fleste planter så hvis du kunne
finde et lysstofrør som passer ville det nok hjælpe på planterne.
Og den sjoveste løsning.......Køb nogle Amano rejer de elsker trådalger og
er glimrende underholdning de spiser stort set altid og det ser ret sjovt ud
når de sidder og guffer alger.

/DM

Fra : Thomas

Dato : 07-03-03 14:56

Hej Dan

Amano rejer spiser de kun alger eller går de også på alm. planter, og evt
fisk ?

Mvh

Thomas

Fra : Plesner

Dato : 07-03-03 15:26

> Amano rejer spiser de kun alger eller går de også på alm. planter, og
> evt fisk ?

Leg fandt ud af det på den kedelige måde, da jeg pludselig kun havde nogle
store hunner tilbage af mine dværgtandkarper. Alle de (små) hanner og
ungerne var pist væk efter ganske få dage. Til gengæld rørte de i hvert
fald ikke min vallisnerier.

Plesner

Fra : Dan Mortensen

Dato : 07-03-03 19:31

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> store hunner tilbage af mine dværgtandkarper. Alle de (små) hanner og
> ungerne var pist væk efter ganske få dage. Til gengæld rørte de i hvert

Så har det været nogle store krebs du har haft
Amano rejer bliver ikke meget mere end nogle cm og rører hverken fisk eller
planter, bortset fra når de utrætteligt sidder og plukker alger af bladene.
Med deres micro kløer ville de aldrig kunne fange en fisk.
Jeg har ca 40 i et af mine akvarier og er meget positiv overrasket, de tager
alt indenfor kategorien alger med lidt tråde.

/DM

Fra : Plesner

Dato : 08-03-03 02:31

> [...]
> Jeg har ca 40 i et af mine akvarier og er meget positiv overrasket, de
> tager alt indenfor kategorien alger med lidt tråde.

De er MEGET effektive overfor alger. Og jeg ved godt, hvor store de bliver
(jeg har selv 6 stk). - og jeg er 100 % sikker på, at de er synderne, der
har fået kløerne i og reduceret min bestand af dværgtandkarper, så jeg kun
havde hunner tilbage - ungerne er MEGET små - og hannerne er ofte i
nabolaget af 15mm.

Plesner

Fra : kim

Dato : 08-03-03 06:56

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er glimrende underholdning de spiser stort set altid og det ser ret sjovt

Skulle nogen her i gruppen tilfældigvis vide hvor man
kan købe dem i København ?

Mvh Kim

Fra : Mette og René

Dato : 08-03-03 12:24

de der rejer tager de også de alger der befinder sig højt oppe i akvariet
eks. på sten og høje planter??

mvh mette

Fra : Dan Mortensen

Dato : 08-03-03 13:10

"Mette og René" <tdcspace@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> de der rejer tager de også de alger der befinder sig højt oppe i akvariet
> eks. på sten og høje planter??

Ja hvis det er trådlignende alger, ellers kan de ikke rigtigt raspe dem af
da de kun har kløerne at arbejde med. De kan sagtens sidde oppe i en plante
og sakse trådalger.

/DM

Fra : Mette og René

Dato : 08-03-03 13:41

> Ja hvis det er trådlignende alger, ellers kan de ikke rigtigt raspe dem af
> da de kun har kløerne at arbejde med. De kan sagtens sidde oppe i en
> [...]

Er det så nok foder for dem eller skal de have noget ekstra???

mvh mette

Fra : Dan Mortensen

Dato : 08-03-03 17:49

> Er det så nok foder for dem eller skal de have noget ekstra???

Hvis der er alger nok lever de fint af det, de tager også mad rester o.l.
fra bunden. Jeg giver mine lidt ærter uden skal altså ikke bælgen men den
skal som er uden om hver enkelt ærte.

/DM

Fra : kim

Dato : 08-03-03 23:06