Mælkehvidt vand
Fra : Niels P.

Dato : 02-03-03 10:55

Hej,

jeg har lige startet et 60l akvarie med vand fra et andet akvarie
(450l) som jeg har gjort så mange gange før.

Desværre har det nye 60l akvarie et mækehvidt skær på vandet og jeg
kan ikke se hvad det er der er årsagen.

Er der nogen som har et godt forslag til hvad det kan være!

Niels P.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 02-03-03 13:15

"Niels P." <sorensen_niels@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> jeg har lige startet et 60l akvarie med vand fra et andet akvarie
> (450l) som jeg har gjort så mange gange før.

Bare for at være nysgerrig ....Hvorfor starter du det op med gammelt vand ?

> Desværre har det nye 60l akvarie et mækehvidt skær på vandet og jeg
> kan ikke se hvad det er der er årsagen.

I eller på vandet ?

Det er formentlig bare noget skidt/støv fra bundlaget som er hvivlet op, det
forvinder efter nogle dage evt. med lidt filtrering med lidt tæt filtervat.

/Dan Mortensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-03-03 18:00

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message

> Det er formentlig bare noget skidt/støv fra bundlaget som er hvivlet op,
det

Sandsynligvis ikke. Et mælkehvidt skær er normalt et tegn på
mikroorganismer. Har du et mikroskob vil du kunne se et interessant liv i en
enkelt dråbe.

> forvinder efter nogle dage evt. med lidt filtrering med lidt tæt
filtervat.

Der findes intet filtervat så tæt at det kan klare dette - til gengæld
dannes der i filtervattet en biofilm, som er i stand til at omsætte de
stoffer mikroorganismerne i vandet lever af.

I stedet for at tage vand fra et tidligere akvarium er det en bedre ide at
smide noget filtermateriale fra et kørende akvarium i det nye filter - eller
evt. noget af det slam, der som regel er i et fungerende filter.

vh
Jan