Tanganyikacichl.: Leleupi og prinsesser sa~
Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-03 11:45

Der var for en tid siden en tråd om hvorvidt Neolamprologus leleupi kunne
fungere sammen med 'prinsesser' (Neol. brichardi-komplekset).

Jeg har i øjeblikket et par prinsesser gående sammen med et par leleupier -
og begge har yngel. De går i et akvarium på ca 175 l med en centralt
placeret opbygning af en klippe (hvori filtret er placeret) og med blokke
langs bagruden helt op til overflden. På bunden er der drysset små kalksten
(op til en knytnævestørrelse). Og det ser ud som om leleupierne ganske
enkelt har sat sig på bunden og princesserne på den øverste halvdel.
Men pointen er at de faktisk trives ganske udmærket sammen.

Normalt ville jeg anse 'prinsesserne' for at være mere aggressive en
leleupierne, der så til gengæld forekommer mig at være mere effektive
kombatanter. Deres (leleupiernes) aggressionesniveau forekommer at være ret
lavt. Tilsyneladende accepterer de 'princesserne' så længe de blot holder en
afstand på ca 25 cm til den hule, hvor leleupiynglen er klækket. For
nuværende er leleupiynglen i stor fare. De er nemlig nu blevet så store, at
forældrene (eller rettere stort set hunnen alene) ikke kan holde sammen på
flokken, så Darwins principper for den bedst egnedes evne til overlevelse nu
er i funktion. For jeg er ret overbevist om at 'prinsesserne' gerne snupper
sig en godbid, hvis en leleupiunge skulle smutte forbi.
Jeg skal måske nævne, at der er tale om to etablerede par. Leleupiparret er
meget stabile - de producerer støt kuld på mellem 200 og 300 unger! Og
prinsesserne var også etablerede som par med støt og regelmæssig produktion.

Det ser ikke ud til at der er nogen problemer den anden vej. Det virker som
om leleupierne normalt ikke flytter sig særlig meget rundt i akvariet
sammenlignet med 'princsesserne', hvorfor de kun sjældent krænker disses
territorium.

Det skal i sandhedens interesse siges at jeg også har forsøgt at introducere
en julidochromis (J. transcriptus) i selskabet. Jeg smed 4 stks på mellem 2
og 4 cm i akvariet som de første - disse er ganske simpelt forsvundet. Jeg
formoder at det er leleupierne, der har snuppet dem - de vil begge gerne
sidde på samme territorium, nemlig de huler, der er mellem småstenene på
bunden.

[...]

Såfremt det har interesse er det muligt at smide et billede af akvariet på
nettet. Ikke for at vise fiskene (de er trivielle - der er 100vis af
billeder i forvejen, men for at vise indretningen)

Vh
Jan

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-03 19:35

Det ville være fint med nogle pics - især indretning, da det altid giver ny
inspiration. Og helst på en www side, da jeg ikke har adgang til de
binære grupper. :o/

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Rene Krogh

Dato : 22-02-03 23:06

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> Der var for en tid siden en tråd om hvorvidt Neolamprologus leleupi kunne
> fungere sammen med 'prinsesser' (Neol. brichardi-komplekset).

Husker den, og rart at se en opfølging.

> [...]
> enkelt har sat sig på bunden og princesserne på den øverste halvdel.
> Men pointen er at de faktisk trives ganske udmærket sammen.

Hvad kan man sige, ud over at det er en forunderlig hobby vi arbejder med,
og det der lykkes for den ene, er umuligt for den anden, selvom samme
opskrift er fulgt. Jeg mener dog stadig ikke det er den optimale
sammensætning omend du har haft held til at få den til at fungere.

Jeg havde en 1.3 pulcher sammen med en 4.1 lelupi i et 325 liters sammen med
alverdens andre fisk. princessehannen havde således 3 hunner rundt i
akvariet, med hver deres teritorie og yngelflok som de forsvarede med næb og
klør. For de andre fisk var det så et rent forhindringsløb ikke at komme til
at stikke snuden ind i de forkerte teritorier.

Først da jeg hev pulcherne op af akvariet, blev der plads til at de ellers
dobbelt så store leleupier kunne få plads til at lave et kuld unger.

<KLIP>

> [...]
> om leleupierne normalt ikke flytter sig særlig meget rundt i akvariet
> sammenlignet med 'princsesserne', hvorfor de kun sjældent krænker disses

Sjovt, her har jeg en helt anden erfaring. Det var mine leleupier der farede
rundt, mens princesserne blev pænt i deres teritorier. Dette kan måske
forklares med at leleupierne ikke har haft mulighed for at danne teritorie,
og derfor var mere på farten. ( princesserne var mafia i akvariet før
leleupierne blev plumbet der i ).

> [...]
> formoder at det er leleupierne, der har snuppet dem - de vil begge gerne
> sidde på samme territorium, nemlig de huler, der er mellem småstenene på

Du har sikkert nået max, for hvad der kan være at substrat legende fisk i
akvariet, og så er det vel en helt normal udskillelses procedure i et
akvarie, hvor fiskene ikke har mulighed for at flygte.

> Såfremt det har interesse er det muligt at smide et billede af akvariet på
> nettet. Ikke for at vise fiskene (de er trivielle - der er 100vis af
> billeder i forvejen, men for at vise indretningen)

Jeg er altid interreseret i at se et tanganyika setup, men kan du ikke lægge
det på din www site, i disse tider, hvor man snart bliver anklaget af APG
bare man henter de seneste headers fra en binaer gruppe.

Ellers en god beretning, omend jeg stadig ikke er enig i at leleupi /
princesse er en god kombination i mindre akvarier.

mvh
René

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-02-03 12:13

"Rene Krogh" <fake@fake.dk> wrote in message

Hej Rene

> Ellers en god beretning, omend jeg stadig ikke er enig i at leleupi /
> princesse er en god kombination i mindre akvarier.

Lad mig blot tilføje, at jeg nærer en dyb aversion mod at skulle afgøre om
dette eller hint er godt eller dårligt. Ikke sådan at forstå at jeg ikke har
en mening om det.
Jeg nægter ganske simpelt på denne uempiriske baggrund at komme med domme og
indskrænker mig derfor til at fremlægge mine erfaringer - slut, færdig.
Kan andre så bruge mine erfaringer til noget, er det opnået, som jeg gerne
ville. Ligesom jeg meget gerne læser om andres oplevelser og erfaringer, men
er møjtræt af alle disse ignoranter (det er afgjort ikke dig jeg tænker på),
der præcis ved at hvis du gør sådan og sådan, så sker der garanteret ditten
eller datten. Eller efter et halvt års akvariehold ved alt om hvorfor der er
opstået alger og hvad man gør mod dem - uden at ane en kæft om hvilken
forskel der er på penselalger og blågrønalger.

Så din bemærkning om at være enig/uenig forudsætter at du kender min
holdning - og det gør du ikke. Meldingen fra mig er alene: Sådan har jeg
gjort det, sådan kan det under de givne omstændigheder lade sig gøre - og så
synes jeg den enkelte selv skal afgøre hvad han eller hun måtte mene derom.

Rigtig god søndag

Jan

Fra : Rene Krogh

Dato : 23-02-03 22:40

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e58ab3b$0$143
<KLIP>
> Eller efter et halvt års akvariehold ved alt om hvorfor der er opstået
alger
> og hvad man gør mod dem - uden at ane en kæft om hvilken forskel der
> er på penselalger og blågrønalger.

Ville ellers gerne indgå i en diskussion, efter at have læst alverdens
litteratur om emnet, men sålænge jeg ikke selv kan få det til at fungere
ordentlig i praksis vælger jeg pænt at tie

> [...]
> gjort det, sådan kan det under de givne omstændigheder lade sig gøre - og

> synes jeg den enkelte selv skal afgøre hvad han eller hun måtte mene

Sorry, det var ikke min hensigt, hverken at forudsætte din holdning, eller
indgå i en længere stridig diskussion, som vi tidligere har gjort. Jeg
ønskede blot at suplere med mine erfaringer / holninger som har baggrund i
mine oplevelser med 3 forskellige arter fra bricardi complekset (pulcher
dafodil, savoy og busheri). Og med disse erfaringer forbeholder jeg mig til
en hver tid retten til at advare mod at holde denne fisk sammen med andre
bundlevende fisk i mindre akvarier, omend det er nogle meget interressante
fisk at have i et seperat artsakvarie. (ved godt at dine opkast ikke var
stilet direkte til mig ).

> Rigtig god søndag

Selv god søndag, eller hvad der efterhånden er tilbage. Ser stadig frem til
at se dit setup.

René

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-03 18:25

> Ville ellers gerne indgå i en diskussion, efter at have læst alverdens
> litteratur om emnet, men sålænge jeg ikke selv kan få det til at fungere
> ordentlig i praksis vælger jeg pænt at tie

Njae - det var præcis den holdning jeg efterlyser. Jeg vil gevaldigt
gerne høre om dine erfaringer og ideer - det kan bruges til noget.
Så du må afgjort ikke tolke det sådan at jeg er imod en
diskussion - tværtom. Jeg kan bare så godt lide at folk skelner mellem
hvad de tror og tænker - og hvad der er skinbarlig sandhed.

> Sorry, det var ikke min hensigt, hverken at forudsætte din holdning, eller
> indgå i en længere stridig diskussion, som vi tidligere har gjort. Jeg

Det var egentligt heller ikke min hensigt at udtrykke mig så skarp, som jeg
godt kan se at min epistel kunne læses.

> [...]
> fisk at have i et seperat artsakvarie. (ved godt at dine opkast ikke var

....og også her er jeg enig - jeg vil heller ikke umiddelbart anbefale
brichardierne som selskabsfisk.

> Selv god søndag, eller hvad der efterhånden er tilbage. Ser stadig frem
til
> at se dit setup.

Jeg lader batterier. Min flash vil gud hjælpe mig have noget at spise

vh
Jan