baggrund-flamingo-farve???
Fra : Brian Ehlers Peterse~

Dato : 14-02-03 11:20

Jeg har før set i dette forum, at nogen kunne fortælle om hvilke slags
maling man skal bruge til en indvendig baggrund af flamingo. Jeg vil nu
prøve sådan en baggrund til mit 250 liter Malawi-akvarium, så mine store
sten ikke ridser bagruden.

Vil i være mig behjælpelige med et par gode råd ?

Tak

Fra : Christian Hinløv

Dato : 15-02-03 13:39

"Brian Ehlers Petersen" <bep@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
> sten ikke ridser bagruden.
>
> Vil i være mig behjælpelige med et par gode råd ?

En af de talentfulde baggrundsbyggere er i mine øjne en svensker der hedder
Kim Lindskog.
Måske du kan bruge det der står på hans hjemmeside, ellers så mail ham.
Kig under artikler.

http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
Ellers er der også
www.cichlids.dk
Og
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/index.php?go=visaart&id=32
og
http://hem.passagen.se/mipcom/cichlids/plastbak.html
og sikker mange andre

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-02-03 15:44

Christian Hinløv <ch@gimp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2lc2h$1dnjkk$1@ID-159118.news.dfncis.de...

> [...]
hedder
> Kim Lindskog.
> Måske du kan bruge det der står på hans hjemmeside, ellers så mail ham.

Det er nogle meget flotte baggrunde han laver, men det er ikke meget han
oplyser om
arbejdsgangen, med den baggrund i glasfiber.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-03 17:02

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det er nogle meget flotte baggrunde han laver, men det er ikke meget
han
> oplyser om
> arbejdsgangen, med den baggrund i glasfiber.

Find en bog om bådbygning. Han benytter samme teknik, som når man
fremstiller glasfiberbåde.
My guess:
Først fremstilles en model (han-form) i flamingo (skær ud og
overfladebehandel med varmepistol).
Denne behandles så med slipmiddel og der lægges glasfiber på (2-3 lag).
Hermed har man en hun-form.
Denne slibes og behandles med slipmiddel.
Læg gelcoat eller topcoat (jeg husker ikke hvilken af dem det er man bruger
i forme - det ved leverandøren, der nok er en forretning, der primært
henvender sig til lystbådsejere med byggekløe).
Læg 2-3 lag glasfiber på og lad dette hærde, hvorefter baggrunden kan tages
ud af formen.
Herefter er den klar til overfladebehandling, som er beskrevet på siden.

Erbejdsgangen er ganske enkel - men det er noget nasset noget at have med at
gøre uden kraftigt gennemluftede faciliteter. Det stinker modbydeligt
(IMHO).

vh
Jan

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 15-02-03 20:57

Er der ikke noget med at Glasfiber limes med epoxy???
Det er skide giftigt... så der skal dragt og åndedrætsværn til det....

jabbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-03 18:47

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> Er der ikke noget med at Glasfiber limes med epoxy???

Nej - normalt polyester. Men det er også...
> skide giftigt... så der skal dragt og åndedrætsværn til det....

vh
Jan

Ps. Ku' du lokkes til at kaste et kort blik på

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 16-02-03 18:53

OK - så ved vi at man også kan lave baggrunde af glasfiber - men er der
ingen der ved hvilken maling der skal bruges til flamingo ? (som jo er det
oprindelige spørgsmål!)

Mvh
Ole

Fra : Christian Hinløv

Dato : 16-02-03 20:07

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> wrote in message
> OK - så ved vi at man også kan lave baggrunde af glasfiber - men er der
> ingen der ved hvilken maling der skal bruges til flamingo ? (som jo er det
> oprindelige spørgsmål!)

I stedet for at brokke dig kunne du bruge lidt tid på de links jeg gav.
Eller endnu bedre svare selv, i stedet for at brokke dig over andres hjælp.
Mit indlæg ville jeg mene var en god hjælp til Brian, da han også her kunne
få masser af inspiration.
Og der burde være masser af gode råd, som han efterspørger.
Hvis Brian ikke mener at kunne bruge min hjælp, kan han jo skrive det.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 16-02-03 20:23

"Christian Hinløv" <ch@gimp.dk> skrev i en meddelelse
> I stedet for at brokke dig kunne du bruge lidt tid på de links jeg gav.
> Eller endnu bedre svare selv, i stedet for at brokke dig over andres
hjælp.

Det var nu ikke ment som brok . Min pointe var nu mere det, at der blev
spurgt om valg af malingstype til flamingo - resten af tråden handler om
brugen af glasfiber... Grunden til at jeg spørger er, at jeg da selv er
interesseret. Brian har vel ikke eneret på at lave baggrunde

Jeg kunne desværre ikke se chiklids.dk da den første post lå her - men jeg
kan da godt se (efter lige at have været inde på den) at den svarer på alle
spørgsmålene - undskylder hermed.....

> Mit indlæg ville jeg mene var en god hjælp til Brian, da han også her
kunne
> få masser af inspiration.

Links er altid gode - til inspiration .

Mvh
Ole

Fra : Christian Hinløv

Dato : 16-02-03 22:06

> [...]
> brugen af glasfiber... Grunden til at jeg spørger er, at jeg da selv er
> interesseret. Brian har vel ikke eneret på at lave baggrunde

Sådan er det somregel med tråde. Starter et sted og ender gerne et andet.
Nej selvfølgelig har han ikke det, men jeg mente jo også jeg havde "svaret".

No harm done!

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Brian Ehlers Peterse~

Dato : 17-02-03 13:17

Tak for alle de gode råd.
Jeg vil nu give mig til at lave en baggrund efter opskriften på
www.cichlids.dk, da jeg er i lidt tidspres, og ligger i flytterod, så det
ser nemmest ud.
Men spændende så de andre forslag ud, det kunne jo blive en hel industri !
Hilsen
Brian