Lysstofrør
Fra : André Høstrup

Dato : 08-02-03 23:04

Jeg har et dødt Sylvania - Aquastar på 36 watt og 120 cm langt som jeg skal
have erstattet,

Og her er det så jeg vil høre om der er nogen der ved hvor man kan købe rør
i den størrelse og hvad der kan anbefales.

Det skal bruges til ferskvand og skal helst være et der er godt til
planterne.

--
M.v.h. André Høstrup aka Flymann
Mobil: 26 844 911

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-03 13:02

André Høstrup wrote:
> [...]
> i den størrelse og hvad der kan anbefales.
>
> Det skal bruges til ferskvand og skal helst være et der er godt til

Jeg køber som regel mine rør i Tyskland, og kan derfor ikke rigtigt
anbefale dig nogle steder i nærheden af hvor du bor.

Jeg vil dog anbefale rør istedet.

Disse:
Interpet Triton
JBL Solar Tropic
Hagen SunGlo

De giver alle meget og godt lys.

Næsten ligegyldigt hvad vil en en anbefaling af GroLux være dårlig i
mine øjne.

GroLux giver meget lidt lys og er optimeret til planter, der gror
ovenfor vand. Til akvarier mener jeg ikke de er gode (set fra et
plantesynspunkt).

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : André Høstrup

Dato : 09-02-03 13:15

> Jeg køber som regel mine rør i Tyskland, og kan derfor ikke rigtigt
> anbefale dig nogle steder i nærheden af hvor du bor.

> [...]

Jeg har læst noget om at man kan bruge solarierør til terrarier, men kan man
også bruge det til et akvarie ?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-02-03 13:50

Mangler dine fisk en brun glød i deres farver? LOL

Hvad skulle formålet med solarierør være?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-03 13:56

André Høstrup wrote:

> Jeg har læst noget om at man kan bruge solarierør til terrarier, men kan man
> også bruge det til et akvarie ?

Det vil jeg umiddelbart mene er spild af energi.
Tænk over hvad de er beregnet til og som følge deraf, hvilken slags lys
de giver.
Dernæst kan du undersøge hvilken slags lys planterne er mest glade for.
Jeg er ret sikker på at der ikke er det store sammenfald.

Fra : André Høstrup

Dato : 09-02-03 14:12

hehe havde nu bare læst det kunne bruges til krybdyr ikke at det også kunne
bruges til akvarie, men det var jo derfor jeg spurgte.

Fra : Annie og Torben

Dato : 09-02-03 14:29

Prøv Phillips Aquarelle dette er til akvarier med planter og giver 10000
Kelvin grader (svare til lyset ved et snedækket vinterlandskab) ifølge
kataloget. Jeg bruger det selv.

Fra : André Høstrup

Dato : 09-02-03 14:49

Hej Torben, takker, men har du et link til sted hvor man kan købe det ?
fandt ikke noget på yahoo.

Fra : Keld Poulsen

Dato : 09-02-03 22:20

Hej Torben,

Bruger selv Aquarelle og finder dem også vældig gode.

Prøv hos den lokale elektrikker, hvis du kender ham godt kan han skaffe dem
til 100-120 kr. for et 58W.

Mvh Keld Poulsen.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-02-03 19:46

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> GroLux giver meget lidt lys og er optimeret til planter, der gror
> ovenfor vand. Til akvarier mener jeg ikke de er gode (set fra et

Hej Steen,

Jeg har forsøgt selv at bliver lidt klogere på de specielle "planterør", så
vidt jeg kunne kloge mig frem til skulle de være ok men de giver et lidt
unaturligt lys, hvorimod et mere bredspektret rør giver den samme
plantevækst(da de også indeholder de farver planter har brug for) og et mere
naturligt lys.

Lyder det som noget vrøvl ?

/Dan Mortensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-02-03 01:32

Dan Mortensen wrote:
> [...]
> unaturligt lys, hvorimod et mere bredspektret rør giver den samme
> plantevækst(da de også indeholder de farver planter har brug for) og et mere

Problemet med lysstofrør er at de aldrig er "lineære" i deres spektrum;
der er altid spidser og huller. HQI, derimod, afgiver lys med en
nogenlunde flad spektralkurve og minder derfor mere om naturligt lys.
Selvfølgelig har farvetemperaturen noget at sige i den sammenhæng, men
groft sagt mener jeg at det hænger sådan sammen.

Jeg synes ikke at der er mange lysstofrør, der giver særligt naturligt lys.
De rør jeg nævnte et andet sted i tråden er som sådan ikke specielle
planterør, men mere rør, der er ret effektive mht. lysudbytte pr. Watt.
Deres spektre er dog heller ikke deciderede skadelige for planter

På den anden er der jo nogen, der ynder at bruge Grolux eller Floura
fordi deres fisk kommer til at se "totalt seje" ud.

Personligt synes jeg at det er usmageligt.

Fra : André Høstrup

Dato : 09-02-03 19:04

Tak for jeres hjælp, har fundet noget der kunne bruges :)

Fra : Annie og Torben

Dato : 10-02-03 19:40

Jeg køber Phillips Aquarella igennem et el-firma de står til omkring 60kr. i
kataloget 2000 så resten er altså hans fortjeneste de skulle have nogle lys
bølger til planter (grolux ) der var til vand.