PULVERMAD I DAGINSTITUTIONER(Pol4mar03)
Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-03 09:13

PULVERMAD I DAGINSTITUTIONER
Pandekager lavet af pulver, opvarmede frikadeller og dåsemad. Det er
den daglige kost, som vuggestue- og børnehavebørn vil blive spist af
med, hvis regeringens forslag om at udvide madtilbuddene i størstedelen
af landets daginstitutioner føres ud i livet.
http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=258756

BW: Politiken lyver at der er noget "usundt" ved ikke at lade dyre friske
råvarer blive brugt i dagligmadlavningen til børnene.

Ingen skoler havde "frikadelle-sløjd" i skolerne i min tid, og alligevel er
jeg verdens dygtigste madlaver, efter min smag.

Hvis man skal adlyde de børneprofessionelles luksus-krav, skal dyrt VVS
installeres.

Man lefler for mad-hobbyister der vil have deres finere franske madlavning
og råkost ophjøjet til noget helbredsgavnligt. Når så børnene helleere vil
have en burger, bliver forælderen jaloux på fastfood-sælgeren.

6000 institutioner har ikke stort professionelt køkken fine flisebelægninger
på alle vægge, som kræves - og som var grunden til at min japanske kone ikke
kunne få godkendt vort hjem til japansk restaurant af danske myndigheder.
Det er ikke påvist at salmonella(som er i aftagen) opstår ved at væggene i
køkkenet ikke kan spules dagligt.
Statems overdrevne krav er en forkælelse af VVS-branchen og er ren ondskab.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 001 815 364 4235
http://www.glistrup.com

Fra : LBR

Dato : 05-03-03 10:28

Hej

Stop stop

Har du måske overvejet at institutionerne måske kunne få maden bragt ude
fra, af et firma som bliver godtkendt af kommunen til at levere sund og
ernæringsrigtigt mad til institutionerne.

Muligheden er der og jeg kender ihvert fald et firma som ville kunne løfte
opgaven og allerede løfter lignende opgaver inden for erhverslivet og
fornylig er blevet godkendt til at leverer ældremad af Aalborg kommune og i
øvriget er det eneste firma som er blevet godkendt.

Se dog mulighederne i stedet for begrænsningerne.

Hilsen Louise

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 09-03-03 10:20

"LBR" <l_risager@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du måske overvejet at institutionerne måske kunne få maden bragt ude
> fra, af et firma som bliver godtkendt af kommunen til at levere sund og
> ernæringsrigtigt mad til institutionerne.

Det var dog en aldeles hæslig tanke!!!!

Jeg har engang været madmor i en vuggestue, hvor ungerne deltog i
madlavningen. De var også med madmor på indkøb! Det lærer de faktisk ret
meget af.

Appetitten skærpes også af de dufte, der spreder sig i huset, efterhånden
som maden laves.

Selvfølgelig skal vores børn ikke lære, at mad er noget, der bliver bragt
til døren i foliebakker - men derimod noget, der laves i potter og pander af
de mest forunderlige råvarer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 09-03-03 11:10

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> til døren i foliebakker - men derimod noget, der laves i potter og pander

Vi er helt enige om at hvis forældrene synes at fastfood skal lægges for
had, så bør en privat dagplaje sikre sådan propaganda.

Men en statlslig vuggestue skal køres biligst mulig, og uden skjult
dagsorden.

Jeg er sikker på at det er et skønt frynsegode for pædagoger at drive egne
kæpheste, Arbejdet må være så tilfredsstillende at det burde være ulønnet.

Jeg er aldrig stødt på en voksen, der ikke havde lært at nyde duft af
nytillavet mad, når sulten - det er ikke noget man behøver lave million VVS
installationer for, så madlavning kan ske som var de et hospitalskøkken. Og
det er kun de perfektionistiske krav, der gør det LIDT svært for visse
institutioiner , at belemre børn med avanceret fransk gastronomi.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 09-03-03 11:29

> Vi er helt enige om at hvis forældrene synes at fastfood skal lægges for
> had, så bør en privat dagplaje sikre sådan propaganda.

Vi er afgjort ikke enige om, at "hvis forældrene synes at fastfood skal
lægges for had, så bør en privat dagplaje sikre sådan propaganda."

> Jeg er sikker på at det er et skønt frynsegode for pædagoger at drive egne
> kæpheste, Arbejdet må være så tilfredsstillende at det burde være ulønnet.

Enhver synes, det er skønt et pleje sine egne kæpheste! Du har dine.
Pædagoger har deres.

Men jeg ved - eftersom jeg i årenes løb er stødt på nogle stykker - at selv
pædagogers kæpheste ikke tilhører samme race.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 09-03-03 17:26

> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Vi er afgjort ikke enige om, at "hvis forældrene synes at fastfood skal
> lægges for had, så bør en privat dagplaje sikre sådan propaganda."

At bruge resourcer på dyre køkkenforbedringer for at pædagogerne kan lave
avanceret mad i stedet for at passe børn, er ihvertfald ikke noget der bør
ske for skatteydermidler.

> Enhver synes, det er skønt et pleje sine egne kæpheste! Du har dine.
> Pædagoger har deres.

Men mine kæphester koster ikke dig noget. Det er ord og idealistisk ytret
SYNSPUNKT , der aldrig kan skade - take it or leave it. Pædagoger bruger
skattepenge.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 09-03-03 19:27

> At bruge resourcer på dyre køkkenforbedringer for at pædagogerne kan lave
> avanceret mad i stedet for at passe børn, er ihvertfald ikke noget der bør
> ske for skatteydermidler.

Jeg har aldrig hørt om en daginstitution, hvor pædagogerne laver mad til
børnene.

> Men mine kæphester koster ikke dig noget.

Gu fanden koster det mig noget at hente alle dine kæpheste!

> Det er ord og idealistisk ytret SYNSPUNKT , der aldrig kan skade - take it
or
> leave it. Pædagoger bruger skattepenge.

Jeg har intet imod at betale til pasning af børn, undervisning af børn,
pleje af de ældre, helbredelse af de syge..... etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 09-03-03 21:04

Ø "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig hørt om en daginstitution, hvor pædagogerne laver mad til
> børnene.

Ø Det er regeringens modstand mod perfektionistiske krav om dyre
prof-køkkenfaciliteter i alle institutioner, der var citeret i trådstarten
og er årsag til denne debat.

Ø Jeg tror vi som sædvanlig er enige om at eliten gør skade.

> Gu fanden koster det mig noget at hente alle dine kæpheste!

Ø Cirka ½ øre og et sekund for at hente en lang kronik ned, - i de langsomme
modemmers fjerne fortid, var det lidt mere.

> or
>
> Jeg har intet imod at betale til pasning af børn, undervisning af børn,
> pleje af de ældre, helbredelse af de syge..... etc.

Ø Fremskridtspartiet, hvis partiprogram ligger tæt ved meget af hvad jeg
skriver, er i forfront mht pleje til syge og ældre, men vedr børnehaver og
vuggestuer ønskes sparsommelighed og privatisering.

Det er bedst for børnene, at forældre er involveret mere direkte end via
skatte- og social-ministerierne i København

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 09-03-03 21:30

> Ø Det er regeringens modstand mod perfektionistiske krav om dyre
> prof-køkkenfaciliteter i alle institutioner, der var citeret i trådstarten
> og er årsag til denne debat.

og?

> Ø Jeg tror vi som sædvanlig er enige om at eliten gør skade.

Nej, vi er ikke enige i ovenstående. Jeg er ekstremt sjældent enig i stærkt
generaliserende meninger, der slår store grupper over én kam.

> Ø Cirka ½ øre og et sekund for at hente en lang kronik ned, - i de
langsomme
> modemmers fjerne fortid, var det lidt mere.

Jeg talte ikke om udgiftens størrelse! Men om, at dine kæpheste er en udgift
for mig og andre.

Mvh. Lisbeth