Eksport!
Fra : Jan

Dato : 11-03-03 10:51

Hej,
Vi vil gerne sælge vores varer (via web-shoppen) til EU og 3. lande til både
private kunder og firmaer.
Er der nogen der ved hvordan det går med eksportpapirer?

På forhånd tak
crk@mail.dk

Fra : Nico de Jong

Dato : 11-03-03 14:28

"Jan" <crk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
både
> private kunder og firmaer.
> Er der nogen der ved hvordan det går med eksportpapirer?

Jeg går ud fra at du er momsregistreret.

MEGET kort går det ud på flg:

Privatekunder i EU : De skal betale moms (og evtl afgifter) i deres
hjemland. Klares oftest af postvæsenet. Når dit salg til det enkelte land
overstiger en vis grænse, skal du opkræve hjemlandets moms. Spørg mig dog
ikke hvordan det skal ske i praksis.

Virksomheder i EU : der opkræves ikke moms i det hele taget, men du skal
have fat i deres momsnummer (VAT, BTW, MwSt, KvK, ....). Ellers skal det
foregå som ved privatkunder.

3. lande: der skal ikke moms på, men der skal udfærdiges eksportangivelser.
Modtageren skal importregistrere, og der skal betales moms (eller hvad der
svarer til det), told, og eventuelt andre afgifter. Der skal også betales
moms og told af forsikring og fragt, hvis du sælger på CIF basis.

Så kan du vist godt komme lidt videre. Eller spørg Told & Skat

Nico

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-03-03 19:01

On Tue, 11 Mar 2003 14:27:50 +0100, "Nico de Jong"
<nico@IGNOREfarumdata.dk> wrote:

> [...]
>overstiger en vis grænse, skal du opkræve hjemlandets moms. Spørg mig dog

Nej, det er forkert. Du skal beregne dansk moms ved salg til
andre EU-lande med mindre køber oplyser dig et gyldigt
momsnummer.
Det er korrekt at hvis du overskrider et vist beløb til et
enkelt land så skal du momsregistreres i pågældende land og
derefter opkræve lokal moms.

>Virksomheder i EU : der opkræves ikke moms i det hele taget, men du skal
>have fat i deres momsnummer (VAT, BTW, MwSt, KvK, ....). Ellers skal det
>foregå som ved privatkunder.

Korrekt.
Og momsnummeret skal verificeres på
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/da/vieshome.htm
Det anbefales at udsskrive bekræftelsen som dokumentation
for at kunden var momsregistreret på valideringstidspunktet.

> [...]
>svarer til det), told, og eventuelt andre afgifter. Der skal også betales
>moms og told af forsikring og fragt, hvis du sælger på CIF basis.

Det er korrekt at der skal udfærdiges exportformularer, men
hvad modtageren skal udrede af told og afgifter styres helt
af de lokale regler og er som hovedregel uinteressant for
exportøren.
Som exportør skal man exportørregistreres. Det er en
tilføjelse på din momsregistreringsblanket og er en ren
formsag.

/Knud

--
Berggreen Service