2 års garanti - hvordan dog det?
Fra : www.konsulentjob.dk

Dato : 23-02-03 21:31

Kan nogen forklare mig, hvordan man som forhandler skal kunne yde 2 års
garanti på varer
man køber i udlandet, som man max. kan få 1 års garanti på? Taler vi om
elektriske artikler,
så er sandsynligheden for en fejl indenfor en 2 års periode da rimelig
overhængende... og så
hænger forhandleren altså på det sidste år... lige med mindre man overfor
sine leverandører
får gennemtrumfet ét års ekstra garanti (hvilket jo nok er usandsynligt!).

Hvordan ligger landet, hvis man lukker sin forretning - så hænger man på
garantien i en
periode på 2 år efter lukning? Dvs. hvis man eksempelvis går ned med
forretningen og det
produkt man har solgt viser sig at være noget bras ... efter 2 år, så kan
man risikere en
større gruppe af garanti-reperationer selvom man har lukket virksomheden
eller hvad?

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-02-03 21:49

On Sun, 23 Feb 2003 21:30:51 +0100, "www.konsulentjob.dk"
<prof001@konsulentjob.dk> wrote:

>Kan nogen forklare mig, hvordan man som forhandler skal kunne yde 2 års
>garanti på varer
>man køber i udlandet, som man max. kan få 1 års garanti på?

Jeg kan ikke se dit problem.
Det må jo være et spørgsmål om at prisætte dine varer så du kan
opfylde evt. garantiforpligtigelser overfor dine kunder?

>Taler vi om
>elektriske artikler,
>så er sandsynligheden for en fejl indenfor en 2 års periode da rimelig
>overhængende..

Ca. 3-5% reelle fejl i år 2, ca. 10% klager......

> [...]
>man risikere en
>større gruppe af garanti-reperationer selvom man har lukket virksomheden

Regner du på forhånd med at lukke eller hvad?
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-02-03 23:06

Ole Geisler wrote:

> On Sun, 23 Feb 2003 21:30:51 +0100, "www.konsulentjob.dk"
>
> Jeg kan ikke se dit problem.
> Det må jo være et spørgsmål om at prisætte dine varer så du kan
> opfylde evt. garantiforpligtigelser overfor dine kunder?

Og eller vælge leverandører, så fejlraten er tilpas lav.

> Ca. 3-5% reelle fejl i år 2, ca. 10% klager......

> Regner du på forhånd med at lukke eller hvad?

Men en leverandør må nu altid være seriøs overfor kunder, ellers kommer
de jo ikke igen,
men det er jo ikke ens betydende med at kunder altid skal have alt, et
fælles ansvar om at afhjælpe problemerne er nok det bedste, så kan man
også gå til leverandøren igen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : alexbo

Dato : 23-02-03 21:58

"www.konsulentjob.dk" <prof001@konsulentjob.dk> skrev

> Kan nogen forklare mig, hvordan man som forhandler skal kunne yde 2 års
> garanti på varer

Det er der heller ikke nogen der forlanger,

Reklamationsperioden er forlænget fra et til to år, det er uden praktisk
betydning.
Hvis en vare er fejlbehæftet fra starten, holder den ikke et år alligevel,
og går den i stykker mellem 6 mdr. og to år, er det køberen der skal
sandsynliggøre at fejlen var medfødt.

Det kan forøvrigt undre at en " forhandler" ikke underskriver sine breve

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-02-03 22:07

On Sun, 23 Feb 2003 21:58:13 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Det er der heller ikke nogen der forlanger,

Næ. Men man kunne jo væle at give de to års garanti.

>Reklamationsperioden er forlænget fra et til to år, det er uden praktisk
>betydning.

Ikke helt.
Det kommer jo an på det niveau man vil lægge overfor slutbrugeren.

Fra : alexbo

Dato : 24-02-03 19:07

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev

> Næ. Men man kunne jo væle at give de to års garanti.
Man kan vælge en hvilken som helst garanti man vil, det er op til een selv,
men sådan opfattede jeg ikke spørgsmålet, jeg forstod det som om at
spørgeren mente han var tvunget til 2 års garanti.

> Ikke helt.
> Det kommer jo an på det niveau man vil lægge overfor slutbrugeren.

Hvad har det selvvalgte niveau med lovgivningen at gøre?

mvh
Alex Christensen