Hvordan konterer jeg forudbetaling?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-02-03 23:21

Hej.
En god kunde forudbetaler mig et aconto beløb ud fra fremsendt
ordrebekræftelse.
Men hvordan konterer jeg det? Det er indsat direkte på min bankkonto.
Og hvordan gør jeg når den endelige faktura skal udskrives?
Erik - der bruger Winfinans

Fra : TI

Dato : 14-02-03 23:49

Du debiterer din likvide konto her banken og krediterer den pågældende
debitorkonto. Når du laver den endelige faktura krediterer du
omsætningskontoen og debiterer den pågældende debitorkonto. På samme måde
som hvis du solgte på kredit til pågældende - bare i modsatte rækkefølge.

ti

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-02-03 23:58

"TI" <ti-falster@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
> som hvis du solgte på kredit til pågældende - bare i modsatte rækkefølge.

Det tror jeg nok jeg forstår?? Men hvordan pokker får jeg det på fakturaen?
Erik

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-02-03 00:11

> Det tror jeg nok jeg forstår?? Men hvordan pokker får jeg det på
fakturaen?
> Erik

Kan du ikke bare skrive det på og kalde det et depositum...???
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-02-03 01:09

> "TI" <ti-falster@mail-online.dk> wrote in message
>
> Det tror jeg nok jeg forstår?? Men hvordan pokker får jeg det på
fakturaen?
> Erik

Det gør du under rubriken betalingsbetingelser, hvor du blot skriver
forudbetalt. Havde det være salg i åben regning (kreditsalg), havde der vel
stået f.eks. 30 dage fra fakturadato netto - eller netto kontant 8 dage
eller lign. Nu skal der så i stedet blot stå forudbetalt, som ovenfor
angivet.

Derudover skal fakturaen se fuldstændig ud som sædvanlig.

Skal det være ekstra fint, kan du jo altid kvittere på fakturaen.
Sædvanligvis er det ikke nødvendigt i vore dage, da beløbet trukket på
debitors konto anses for at være tilstrækkeligt som kvittering.

Husk, hvis beløbet er modtaget i check eller lign., skal du kun kvittere for
modtagelsen af checken - ikke for beløbet, da du måske endnu ikke ved, om
det er en gummicheck.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jens

Dato : 15-02-03 10:38

> [...]
> Men hvordan konterer jeg det? Det er indsat direkte på min bankkonto.
> Og hvordan gør jeg når den endelige faktura skal udskrives?

Du udskriver en faktura på beløbet og skriver som varetekst aconto nr zz for
ordrebekræftelse nr. xxx + moms, hvis du har modtaget et lige beløb må du regne baglæns så
momsen passer.

Det er nemlig det alle entreprenører gør, når de del-fakturere for udført byggeopgave og
skal have pengene inden for 21 dage efter fremsendelsen

Når den endelige faktura laves skrives entrepricesum 500 mio kr.
minus aconto nr. 1 200 mio kr
minus aconto nr. 2 200 mio kr
restbeløb............... 100 mio kr + moms

moms fra ac nr. 1 + 2 har entreprenører allerede fået, således bliver det faktureret
korrekt som TS vil have det

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-02-03 14:14

"Jens" <Bakker@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> restbeløb............... 100 mio kr + moms
>
> moms fra ac nr. 1 + 2 har entreprenører allerede fået, således bliver det

Alt sammen korrekt, men som du selv anfører, så gælder det faktisk
sædvanligvis kun kontraktopgaver med løbende delleveringer, for hvilke der
netop i en kontrakt er aftalt sådanne betalingsbetingelser.

Der er selvfølgelig også de tilfælde, hvor der er en aftale om en ordre,
hvortil der hjemtages råmaterialer/komponenter enten specialfremstillede
eller i så store mengder, og så en temmelig lang produktionstid eller
succesiv levering, hvor ordren er bekræftet som f.eks. 50% forudbetaling og
resten ved slutlevering. Netop for at dække udlæg til ovennævnte
omkostninger.

Der kan også være tale om eksportordre til ne kendt kunde med et relativt
godt forhols, hvor forarbejdnings/forsendelsestiden er så lang, at det vil
være rimeligt med en delvis forudbetaling og resten ved samlet levering af
ordren - dette mere set i et financieringsmæssigt sammenhæng.

Bogføringen er præcis den samme som tidligere skrevet her i tråden.

Nu gik spørgsmålet ogå kun ud på, hvordan en forudbetaling konteredes, og
det fremgår af tidligere indlæg i tråden, så nu er misteltenen(e) nok tages
i ed.

Mvh
Karsten Jensen