Skattefri kørselsgodtgørelse
Fra : BitMan

Dato : 10-02-03 22:42

Hej

Jeg har et spørgsmål til reglerne vedr. skattefri kørselsgodtgørelse.

Situationen er den at jeg har alm. lønmodtager arbejde (fuld tid) hvor jeg
gør brug af alm. befordringsfradrag da afstanden er 224km (suk).

Ved siden af mit faste arbejde driver jeg noget selvstændig virksomhed, som
ind imellem kræver at jeg ligger bil til, eks. i forbindelse med kunde besøg
aften og weekend (altså ved siden af det faste arbejde).

Spørgsmålet er så om jeg må få skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel
aften/weekend for egen virksomhed samtidig med at jeg får befordringsfradrag
for mit "8-16" job.

/Steen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-02-03 23:57

"BitMan" <bitman@--FJERNES--IT.dk> wrote in message
> Spørgsmålet er så om jeg må få skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel
> aften/weekend for egen virksomhed samtidig med at jeg får
befordringsfradrag
> for mit "8-16" job.

Ja, men med mindre, der er tale om ganske få ture i din egen virksomhed,
skal du være indstillet på at føre kørebog.

Fra : Jørgen

Dato : 11-02-03 00:08

"BitMan" <bitman@--FJERNES--IT.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aften/weekend for egen virksomhed samtidig med at jeg får befordringsfradrag

Du må lave en kørebog, således du opdeler den private km-kørsel / den lønmodtager
km-kørsel (bemærk at du får ikke fradrag for 24 km daglig kørsel) og den selvstændige
km-kørsel.

Har dine biludgifter været 33.000 kr. du har kørt 33.000 km heraf 11.000 km som
selvstændig, må du i dit firmaregnskab medtage en udgift på 11.000 kr. dvs. en trediedel,
i dit udvidet selvangivelse.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-02-03 10:07

"Jørgen" <karlson@sunsite.dk> wrote in message
> [...]
km som
> selvstændig, må du i dit firmaregnskab medtage en udgift på 11.000 kr.

Hvorfor ikke 11000 km x 2.84 kr/km ?

Fra : JørgenE

Dato : 12-02-03 00:24

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om jeg må få skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel
> aften/weekend for egen virksomhed samtidig med at jeg får

Ja det kan du sagtens. Du skal bare kunne dokumentere erhvervskm. Hvis du på
faktura har skrevet hvilke dage du har været hos kunden er det godt nok, men
er det tilbud eller ikke oplagt hvor du skal være skal du føre en kørebog
som nævnt i andre svar-indlæg. Hvis du kører fra dit arbejde til kunden,
skal du selvfølgeligt bruge km. herfra, da du så er inde i en regel der
hedder trekantkørsel, som der "næsten" er udgivet bøger om. Så er det
hjem/arbejde til arbejdspladsen, højt fradrag fra arbejdspladsen til kunden
og hjem/arbejde fra kunden og hjem - så vidt jeg husker.

Fradraget du får er pr. km. og det er den høje takst som du finder på
www.toldogskat.dk . Den nærmer sig 3 kr. pr km. og falder efter 20.000 km.

Husk du også har 100% fradrag for lidt mad på vejen mod kvittering eller en
god bøf, hvis du er rigtig sulten (men ingen momsfradrag!). Min erfaring er
dog, at du helst skal spise så man kan fornemme du er væk fra hjemmet, og
ikke på den nærmeste kro ved dit hjem. Men principielt er der ingen forskel,
men det sansynliggør jo nødvendigheden.

Mvh. JørgenE

Fra : BitMan

Dato : 12-02-03 10:19