kunfiguration af postfix
Fra : Anders Lund

Dato : 11-03-03 18:54

Jeg har installeret postfix, og er ved at få den til at virke. Men hvad gør
jeg.
Jeg skal vel have sat en mx record op for mit domæne, hos gratisdns.dk, men
hvordan gør jeg det?
Jeg vil gerne kunfigurere postfix til kun at vidresende mails fra mit lokale
netvært 192.168.0.* og een ekstern ip adresse. Hvordan? (open relay= bad)

Håber der er nogen der vil hjælpe. Jeg har rimeligt styr på opsætning af
andre services, men jeg er helt på bar bund, når det handler om mail
servere.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-03-03 19:04

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> writes:

> Jeg skal vel have sat en mx record op for mit domæne, hos gratisdns.dk, men
> hvordan gør jeg det?

Hvis du bruger deres webdims kan jeg ikke huske det, men det er vist
ret intuitivt. Hvis du blot har dem til at køre sekundær DNS skal du
lave noget i stil med følgende i din zonefil:

eksempel.dk. IN MX 10 mail.eksempel.dk.
mail.eksempel.dk IN A 10.1.2.3

> Jeg vil gerne kunfigurere postfix til kun at vidresende mails fra mit lokale
> netvært 192.168.0.* og een ekstern ip adresse. Hvordan? (open relay= bad)

Sæt 192.168.0.0/24 ind i mynetworks.

Læs manualen til postfix. Det er ganske let at have med at gøre.

--
Jacob - www.bunk.cc
There's no use in having a dog and doing your own barking.

Fra : Anders Lund

Dato : 11-03-03 20:33

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> "Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> writes:
>
> Sæt 192.168.0.0/24 ind i mynetworks.
Tak, det var præcis det jeg skulle bruge.

> Læs manualen til postfix. Det er ganske let at have med at gøre.
Øv hader manualer.

Evt kan du hjælpe mig med endnu en ting (med fare for endnu engang at blive
henvist til manualen), findes der en log fil? hvor ligger den på en redhat
7.3 box, hvor postfix er installeret som rpm.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-03-03 20:46

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> writes:

> Øv hader manualer.

Så har du sg* fundet det forkerte operativsystem at være administrator
af.

> Evt kan du hjælpe mig med endnu en ting (med fare for endnu engang at blive
> henvist til manualen), findes der en log fil? hvor ligger den på en redhat
> 7.3 box, hvor postfix er installeret som rpm.

/var/log/maillog

Du har ikke overvejet at kigge i /etc/syslog.conf en anden gang? Det
havde sikkert taget ca. 1/10 så lang tid som at skrive ovenstående 3
linjer.

--
Jacob - www.bunk.cc
To err is humor.

Fra : Anders Lund

Dato : 11-03-03 21:00

> Du har ikke overvejet at kigge i /etc/syslog.conf en anden gang? Det
> havde sikkert taget ca. 1/10 så lang tid som at skrive ovenstående 3
> linjer.

Jeg kender ikke syslog, jeg har aldrig før hørt om den. Men det var det hint
jeg havde brug for.