Backup af Linux (RH 7.x)
Fra : Tom Frank

Dato : 10-03-03 12:44

Hej,

Hvad er den mest almindelig måde man tager full backup af en Linux-server.
Her tænker jeg på hvilke værktøjer man bruger, hvis man kun har adgang til
disk og CD-rom brænder som backup medie ??

Og selvfølgelig det mest vigtige. Hvordan får man restore en backup i
tilfælde af nedbrud ? Her tænker jeg på restore ved disk crash mm. hvor man
bibeholde alt hardwarem undtagen disken. Men også hvis der drejer sig om en
Server crash, hvor alt hardware bliver udskiftet.

/Tom

Fra : frank damgaard

Dato : 10-03-03 16:53

Tom Frank wrote:

> Hvad er den mest almindelig måde man tager full backup af en Linux-server.
> Her tænker jeg på hvilke værktøjer man bruger, hvis man kun har adgang til
> disk og CD-rom brænder som backup medie ??

jeg plejer at bruge "afio" og et shell script der anvender
bla. "find".
Fordelen ved afio er at den kan komprimere filerne enkeltvis,
og ikke som tar.gz hele arrkivet.
Skulle der komme en enkelt sektorfejl på CD mediet, så vil det
normalt højst gå ud over en fil og ikke hele arkivet.
(afio er egentlig også velegnet til bånd)
derudover opdeler jeg backup'en så de enkelte arkiver kan ikke
skal deles over flere CD'ere (ofte flere på en CD).

Nu er CDrom jo ikke så store sammenlignet med diske på 40-60-80.... GB
men hvis man kun vil have væsentlige ting gemt, f.eks. /home
og egne opsætninger mv., så er CD-rom brugbar til backup.
(man kan normalt altid geninstallere resten fra distributionen)

> [...]
> bibeholde alt hardwarem undtagen disken. Men også hvis der drejer sig om en
> Server crash, hvor alt hardware bliver udskiftet.

Laver sig en rescue-CD (eller floppies) med de relevante programmer,
f.eks. afio
Derudover sørger for at have fuld backup af alle filerpå CD'erne
evt. delt op med /bin /sbin /etc /root /dev /boot mv. så der er nok
til at kunne starte som root i "single user" mode.

--
no signature :)