Linux box - men hvad?
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 07-03-03 14:32

Jeg har fået fat i en 166 MHz computer, med 128 mb ram, og 18 gb disk i,
planen er at den skal bruges til at være router i hjemmet, nu har vi
webspeed, med modem som så køre igennem min computer der køre XP, men
ikke så fedt at man altid høre på folk som brokker sig hvis man tillader
sig at lukke for den eller andet, så skal havde lavet en router løsning,
men hvad skal man vælge at ligge ind på den?
Har følgende ting som den skal kunne.

Router for vores 1024/256 webspeed linie med modem, der sidder så 4
computere mere på nettet via switch.
Skal køre noget bot på to irc kanaler.
Skal køre news server for en stor stak tekst grupper, og få binæer
grupper.
Skal kunne køre for sig selv - altså gemmes væk og stå uden tastatur,
mus og skærm.
Mulighed for noget web eller andet styring af den, hvis jeg skal tilføje
news grupper eller ligende på den.
Skal være stabil - ikke som windws som går ned i tide og utide.

Men jeg er ikke den store linux haj, har kun kort kigget på RedHat og
Mandrake, men er ikke blevet klog på hvad der skal vælges her, kan
forstille mig at den sættes op grafisk, og så ellers bare sættes til at
køre i tekst mode - eller hvordan gør man sådan noget?
Hvilken linux platform vil være bedst egnet til overstående?

--
Kenneth Olsen

kenneth@olsen.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-03 15:01

On Fri, 07 Mar 2003 14:32:09 +0100, Kenneth Olsen wrote:
> [...]
> sættes til at køre i tekst mode - eller hvordan gør man sådan
> noget? Hvilken linux platform vil være bedst egnet til
prøv at se her, om det ikke skulle være, hvad du søger:
http://www.ipcop.org

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Lars Bonde

Dato : 07-03-03 15:29

Jeg tror http://www.clarkconnect.org indholder hvad du søger. Man kan nemt
selv bygger videre på den.

Lars

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 11-03-03 18:10

Lars Bonde skrev:

> Jeg tror http://www.clarkconnect.org indholder hvad du søger. Man kan nemt
> selv bygger videre på den.

Ser helt klart ud som det jeg leder efter, mangler kun en irc funktion,
noget man selv kan hente andet sted, og få til at køre samme med?

--
Kenneth Olsen

kenneth@olsen.dk

Fra : Lars Bonde

Dato : 11-03-03 20:18

> Ser helt klart ud som det jeg leder efter, mangler kun en irc funktion,
> noget man selv kan hente andet sted, og få til at køre samme med?

Det ved jeg ikke. Kik www.redhat.com . men det skulle jeg mene. Den bygger
på RH7.3

VH Lars

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 13-03-03 15:58

Kan man ikke bare hente RedHat 8.0 installere de ting man har brug for,
sætte det hele op, og så ellers bede den om at starte i tekstmode
fremover, og så bare køre noget webinterface på den? Eller kan en 133
MHz med 64 mb ram ikke klare det?

--
Kenneth Olsen

kenneth@olsen.dk

Fra : XoDeus

Dato : 25-03-03 09:26

>Ser helt klart ud som det jeg leder efter, mangler kun en irc funktion,
>noget man selv kan hente andet sted, og få til at køre samme med?
Det er det nok også! noget IRC hvor du er bor så kig på X-chat, man
kan få mange scripts til det som kan agere som bots og den kan også
køre i text mode.