Nvidia, Linux, skift til konsol fryser mas~
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-03-03 11:57

Hej

Nu har jeg fået konfigureret mit grafikkort (Nvidia GeForce 4Ti4200)
til at benytte sit TV-out. Men jeg er (stadig) ikke imponeret af
Nvidias højt besungne binære drivere...

Når jeg skifter til konsoltilstand, fryser maskinen fuldstændig. Sort
skærm, ingen reaktion på mus/tastatur, ingen netaktivitet, ingen
diskaktivitet - kun den store røde knap fungerer...

Det sker kun når TV-out er konfigureret. Fjerner jeg TV-out fra
XF86Config-4, sker det ikke.

Jeg har ikke konfigureret nogle framebuffer (kører alm. 80x25
VGA). Jeg har konfigureret IO-APIC og ACPI; slår man disse fra, fryser
den stadig, hvis jeg har haft indlæst libGL.so.1, men ikke, hvis jeg
blot skifter til konsol efter simpel start af xdm.

Jeg har søgt på google, på nvnews.net; der er tilsyneladende andre,
der har samme problem, men her skyldes det som regel ACPI, APM eller
framebuffere...

Jeg er helt blank; jeg synes, jeg har prøvet alt. Nogen, der har
prøvet det samme og evt. har en løsning på problemet?

Driversektionen fra XF86COnfig-4:

Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "nvidia"
Option "TwinView"
Option "SecondMonitorHorizSync" "30-50"
Option "SecondMonitorVertRefresh" "60"
Option "MetaModes" "1280x1024, 1024x768; 10
24x768, 1024x768; 800x600, 800x600; 640x480, 640x480;"
Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "TVOutFormat" "COMPOSITE"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
EndSection

Jeg kører Debian unstable.

Pft.
/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 09-03-03 01:09

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> diskaktivitet - kun den store røde knap fungerer...
>
> Det sker kun når TV-out er konfigureret. Fjerner jeg TV-out fra

Jeg har gode erfaringer med nv-driveren fra XFree86 (kun uden
framebuffer) til mit Geforce2-kort, og nvtv-pakken i Debian til at tænde
og slukke for TV Out. Så slipper jeg for at installere skummel binær
kode og lave rod i pakkesystemet. Jeg ved dog ikke om det vil virke med
et Geforce4-kort.

-M
--
Home page: http://www.bakkeland.dk/
Email: mbb at bakkeland dot dk

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 09-03-03 11:08

Morten Bakkedal <news20021220@bakkeland.dk> writes:

<klip>

> binær kode og lave rod i pakkesystemet. Jeg ved dog ikke om det vil
> virke med et Geforce4-kort.

Jeg har ikke prøvet endnu, men der står at der er GF4 drivere med i
den nye Xfree 4.3

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-03-03 16:19

> [...]

> tænde og slukke for TV Out. Så slipper jeg for at installere skummel
> binær kode og lave rod i pakkesystemet. Jeg ved dog ikke om det vil

Det er selvfoelgelig en mulighed - men der er jo ikke OpenGL i
nv-driveren, og det er kun lige skift til konsoltilstand, der ikke
virker; ellers fungerer de fint nok.

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk