Installation af X og min skærm
Fra : TS

Dato : 05-03-03 23:01

Hejsa.

Jeg har nu prøvet at installere forskellige versioner af både Red Hat og
Mandrake - men i ingen af dem kan jeg sætte/starte X op (KDE) -
installationen fungerer ellers ok.

Under installationen finder den både mit grafikkort (Radeon 8500LE) samt min
skærm (LG F900P). Men når jeg skal afprøve indstillingerne sker der ikke
noget. Ligesom når installationen er fuldført vil den ikke starte op i X.
Jeg har prøvet at vælge andre skærme, både mærker samt standard - men intet
virker. Installationsprogrammerne finder endda ud af hvilke frekvenser
skærmen kan køre; men få det til at virke kan de ikke.

For et halvt år siden installerede jeg uden problemer RH8 på nøjagtig samme
computer, dog med en anden skærm - uden problemer.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt? Selv Windows kan jo
sagtens starte op selvom man ikke har valgt en bestemt skærm, eller
grafikkort for den sags skyld.

Det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan køre en grafisk Linux fordi man
har en nyere skærm?

mvh TS

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-03-03 23:15

TS wrote:
> Jeg har nu prøvet at installere forskellige versioner af både Red Hat og
> Mandrake - men i ingen af dem kan jeg sætte/starte X op (KDE) -
> installationen fungerer ellers ok.

Hvilket runlevel har du sat dem til at starte i? Virker startx, når du
er logget ind?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : TS

Dato : 06-03-03 00:35

Hej

Det skal ligte siges at jeg langt fra er nogen superbruger mht. Linux.

Nej startx virker ikke. Det giver en fejl noget i retning af: skærmdriver
fundet, skærm fundet men ikke nogen gyldig/virksom opløsning - det er noget
i den retning.
Under selve installationen (Mandrake) får jeg fejl når jeg vil afprøve de
forskellige muligheder såsom forskellige skærmdriver og opløsning samt
frekvens.

/TS

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-03-03 00:57

TS wrote:
> [...]
> fundet, skærm fundet men ikke nogen gyldig/virksom opløsning - det er noget

Prøv at køre xf86config

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : TS

Dato : 06-03-03 11:09

Hejsa
Den har jeg prøvet nu, og indstillet værdierne manuelt, dog med samme fejl:

---------------
(EE) Radeon (=): No valid mode found for this DFP/LCD
(EE) Screen(S) found, but none have a usable configuration

Fatal server error:
no screens found
---------------

Nu tror jeg at jeg vil prøve at sætte den gamle skærm til, og så bagefter
bytte. Det er simpelthen for mystisk et problem det her.

Fra : TS

Dato : 06-03-03 12:18

Jeg har nu prøvet at skifte skærm, men lige lidt hjælper det. Det er
mystisk. DEt eneste der er sket med min computer siden jeg sidst
installerede Linux er en ny skærm, ny brænder, et tv kort samt nyt kabinet.
det burde da ikke betyde noget?

/TS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-03-03 12:26

TS wrote:

> [...]
> mystisk. DEt eneste der er sket med min computer siden jeg sidst
> installerede Linux er en ny skærm, ny brænder, et tv kort samt nyt kabinet.

Det virker som et Radeon problem.

Har du mulighed for at montere det gamle videokort igen?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : TS

Dato : 06-03-03 13:10

Hej

Jeg har ikke andet grafikkort; det var også det der sad i da jeg sidst, uden
problemer, installerede Linux i efteråret.
/TS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-03-03 12:31

Prøv at indsætte

Option "CrtScreen"

I din /etc/X11/XF86Config-4

Radeon skal antageligt ha' sådan een før det virker.

Fra : TS

Dato : 10-03-03 15:46

Hejsa
Sammen med en kammerat der har lidt mere styr på Linux end jeg plus flere
Linux instalaltioner, har vi fundet følgende konklusion:

RH8: Her kan vi godt installere, men det kræver at vi vælger en anden skærm
end den faktiske (LG 900p) samt at vi tilføjer nedenstående i XF86config
filen. X går dog ned efter at jeg har sat skærmen til at køre 1400*1050 og
vil ikke starte op igen.

RH8.1 beta: Om jeg opgraderer eller om jeg installerer forfra giver det
samme problem. Den vil ikke starte X (KDE) op, selvom vi retter i filen og
vælger anden skærm end LG 900P (vi vælger f.eks. en tilsvarende Sony skærm)
Under installationen finder den ellers fint både min skærm (med de rigtige
frekvenser)og grafikkort Radeon 8500 LE) og viser tilmed de rigtige
opdateringsfrekvenser horisontal/vertikal. Men når den skal starte X op får
jeg igen de samme fejl, som åbenbart angiver at den har fundet en skærm men
ikke en DFP/LCD skærm - hvorfor det søger sådan en ved jeg ikke.

Mandrake 9.1 RC1/2: Her er samme fejl som under RH8.1

Vores konklusion er at der er noget galt med KDE 3.1 eller de
grafikbiblioteker/driverere som kræves hertil, samt kombinationen af et
Radeon (8500LE) kort.

Er der nogen som har en logisk forklaring på dette?
Jeg vil nemlig meget gerne have KDE 3.1 på min Linux ting. Derudover har
RH8.1 og Mandrake 9.1 også den nyeste Mozilla mm.

/Tonni

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-03-03 16:05

TS wrote:
> [...]
> filen. X går dog ned efter at jeg har sat skærmen til at køre 1400*1050 og

Hvad logger den i /var/log/XFree86.0.log, når du prøver
at starte X?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : TS

Dato : 10-03-03 17:08

Hej

Nu har jeg/vi ikke været inde i den fil, men fejlmeddelelsen er:

/Tonni