RHN_register og up2date virker ikke -kan i~
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 04-03-03 16:29

Disse 2 produkter kan pludseligt ikke køre. Ved forsøg herpå fås meldingen
[root@WebSrv /root]# up2date sendmail
bash: /usr/sbin/up2date: No such file or directory
[root@WebSrv /root]# rhn_register
bash: rhn_register: command not found

filerne ligger der, har execute og r attributter.:
[root@WebSrv sbin]# ls -al up*
-rwxr-xr-x 1 root root 26887 okt 8 23:32 up2date

Jeg har hentet de samme .rpm's, og
#rpm -i up2date .....
siger at pakken er installeret
#rpm -V up2date ....
siger at pakken IKKE er installeret

nogen forslag?

finn

--
--- CykelSmeden.... edb på gadeplan

Hvis intet er anført, taler jeg om RH 7.1
og når jeg spørger, er det bare fordi jeg ved for lidt!

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 04-03-03 16:28

CykelSmeden fra Aalborg wrote:
> [...]
>
> filerne ligger der, har execute og r attributter.:
> [root@WebSrv sbin]# ls -al up*
> -rwxr-xr-x 1 root root 26887 okt 8 23:32 up2date

Et skud i taagen (eller snevejret eller hvordan vejret nu er i DK for
tiden...): har du checket indholdet af de paagaeldende filer?

Maaske up2date er et perlscript, men perl ligger ikke der hvor scriptet
tror det ligger?

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany (10 grader, straalende solskin, skyfrit)
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 04-03-03 16:53

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> tiden...): har du checket indholdet af de paagaeldende filer?
>
> Maaske up2date er et perlscript, men perl ligger ikke der hvor

Hej Ole.
Ja I er jo startet på foråret
Det trækker ud heroppe i det for tiden MEGET kolde nord ...
Jeg sammenlignede filen med filen på en fungerende maskine og de var ens, og
tilsyneladende er det kun filerne vedr. RHN_net derr ikke virker.
For en måneds tid siden ignorerede jeg godtnok en meddelse fra RH om at
verificere min mailadresse ved at svare en link, jeg ved ikke om det kan
udløse at autoopdateringsprogrammerne vil blive disablet.

Nu er jeg ved at slette alle filer med up2date og rhn_register. Hvor mon man
får markeret til rpm agenten at den bare skal installere 'oveni' ?
har prøvet med -u og -F !

finn

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 05-03-03 09:44

> [...]

>verificere min mailadresse ved at svare en link, jeg ved ikke om det kan
>udløse at autoopdateringsprogrammerne vil blive disablet.

Jeg modtog netop igår en sådan meddelelse. Der stod, at hvis jeg ikke
besvarede spørgeskemaet, ville RHN-kontoen blive betragtet som inaktiv
og lukket efter 7 dage. Jeg går ud fra, at det resulterer i, at up2date
ikke kan bruges. Spørgeskemaet skulle i øvrigt give 2 måneders
forlængelse af den gratis adgang til RHN, om det så vil blive definitivt
lukket, med mindre man betaler, ved jeg ikke, men det lyder sådan.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : John Hinge

Dato : 05-03-03 13:06

On 05 mar 2003 Thomas Arildsen was heard to say:

> Spørgeskemaet skulle i
> øvrigt give 2 måneders forlængelse af den gratis adgang til RHN,
> om det så vil blive definitivt lukket, med mindre man betaler, ved
> jeg ikke, men det lyder sådan.

Som jeg forstår det mumlemulme RD har sendt ud, så skal man besvare de
mails de vil sende ud med jævne mellemrum for at holde sin gratis
konto åben ja, det noget med de vil sende os et spørgeskema eller
lignende som vi så kan betragte som vores 'betaling' for adgang
til RHN faciliteterne

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 07-03-03 20:40

John Hinge wrote:
> [...]
> konto åben ja, det noget med de vil sende os et spørgeskema eller
> lignende som vi så kan betragte som vores 'betaling' for adgang

Det er jeg helt indforstået med.
Det som giver mig frustrationer, er at programmerne på min maskine ophører
med at virke, og ikke at kontoen bliver lukket!
Det er da en helt ny linie ifh. til almindelig gængs opførsel. Det kan jo
ikke lade sig gøre med mindre nogen har haft adgang til min maskine og
fortælle at jeg ikke har svaret på en mail, og programmet derfor ikke må
køre.

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-03-03 20:51

On Fri, 7 Mar 2003 20:40:17 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
> lade sig gøre med mindre nogen har haft adgang til min maskine og
> fortælle at jeg ikke har svaret på en mail, og programmet derfor

Det ræsonnement der fører til den konklusion bliver du vist nødt til
at uddybe.

Hvorfor skulle dem der mangler at modtage email'en ikke kunne lukke
for ydelsen i deres ende, uden at have adgang til din maskine?

Mvh.

--
"Det var en gång i ett annat liv Adam Sjøgren
Ett annat dom mot ett annat vi" asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 07-03-03 21:38

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
>
> Hvorfor skulle dem der mangler at modtage email'en ikke kunne lukke
> for ydelsen i deres ende, uden at have adgang til din maskine?

Fordi programmerne rhn_register og up2date ikke melder fejl, ingen
forbindelse, udløb af registrering eller lign.
men:
"command not found"
selvom programmerne ligger der, og filecompare - med fungerende programmer
viser de er ens.

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-03-03 00:26

On Sun, 9 Mar 2003 00:15:45 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> Det ville jeg kunne leve med, hvis ikke det KUN var de to filer, og
> først efter at jeg ikke fik responderet på den redhatmail, jvf mit
> første indlæg i tråden. ?!???

Hvad var uddata fra lsattr på de to filer?

Mvh.

--
"Vad gör dom på dagis i Övik?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 09-03-03 03:00

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad var uddata fra lsattr på de to filer?
[root@WebSrv /]# lsattr /usr/sbin/up2date
-------------- /usr/sbin/up2date
[root@WebSrv /]# lsattr /usr/sbin/rhn_register
-------------- /usr/sbin/rhn_register

den kendte jeg ikke.
Jeg kan se det er det samme på mine andre maskiner. Jeg troede det var det
samme som ls -a

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-03-03 21:40

On Fri, 7 Mar 2003 21:38:08 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
> forbindelse, udløb af registrering eller lign. men: "command not
> found" selvom programmerne ligger der, og filecompare - med

Kig i sourcen og se om den fejlmeddelelse kræver indbrud på din
maskine.

Jeg tvivler.

Hvad siger strace af kommandoerne?

Mvh.

--
"People just generally like to disagree." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 07-03-03 23:54

Adam Sjøgren wrote:

> Kig i sourcen og se om den fejlmeddelelse kræver indbrud på din
> maskine.
>
> Jeg tvivler.
>
> Hvad siger strace af kommandoerne?

[root@WebSrv bin]# strace up2date
strace: up2date: command not found
[root@WebSrv bin]# ls -al /usr/sbin/up2*
-rwxr-xr-x 1 root root 39948 Apr 18 2002 /usr/sbin/up2date
lrwxrwxrwx 1 root root 7 Feb 17 10:11
/usr/sbin/up2date-config -> up2date
lrwxrwxrwx 1 root root 7 Feb 17 10:11
/usr/sbin/up2date-nox -> up2date
[root@WebSrv bin]# ls -al /usr/sbin/rhn_*
-rwxr-xr-x 1 root root 7647 Apr 18 2002 /usr/sbin/rhn_check
-rwxr-xr-x 1 root root 6779 Apr 17 2002
/usr/sbin/rhn_register
[root@WebSrv bin]# strace up2date
strace: up2date: command not found
[root@WebSrv bin]# up2date sendmail
bash: up2date: command not found
[root@WebSrv bin]# rhn_register
bash: rhn_register: command not found

så jeg er begyndt at installere en ny, men der er mange ting installeret nu
;(

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-03-03 00:05

On Fri, 7 Mar 2003 23:53:45 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [root@WebSrv bin]# strace up2date
> strace: up2date: command not found
> [root@WebSrv bin]# ls -al /usr/sbin/up2*
> -rwxr-xr-x 1 root root 39948 Apr 18 2002 /usr/sbin/up2date

[...]

> [...]
> -rwxr-xr-x 1 root root 7647 Apr 18 2002 /usr/sbin/rhn_check
> -rwxr-xr-x 1 root root 6779 Apr 17 2002 /usr/sbin/rhn_register

Er /usr/sbin i din path?

Hvad sker der hvis du skriver "/usr/sbin/up2date"
hhv. "/usr/sbin/rhn_register"?

Mvh.

--
"Du æder jo heller ikke en hel bakke flødeboller Adam Sjøgren
hver gang du ser Stig Rossen på skærmen, vel?" asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-03-03 01:48

Adam Sjøgren wrote:
> On Fri, 7 Mar 2003 23:53:45 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:
>

> Hvad sker der hvis du skriver "/usr/sbin/up2date"
> hhv. "/usr/sbin/rhn_register"?

[
[root@WebSrv bin]# /usr/sbin/up2date sendmail
bash: up2date: command not found
[root@WebSrv bin]# /usr/sbin/rhn_register
bash: rhn_register: command not found

men jeg har lige i mellemtiden fåen et brev fra Redhat med en ny ordlyd:
Please note that your completion of the survey is how Red Hat verifies the
activity of your account. It is Red Hat's policy to disable inactive demo
accounts to ensure the best possible level of service to active demo users.

den har tidligere breve ikke haft. Imidlertid omtaler de kun at disable
kontoen, ikke programmerne, og det er for mig en stor forskel.
Jeg må nok til at kigge på autoopdate.

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-03-03 11:25

On Sat, 8 Mar 2003 01:47:59 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [ [root@WebSrv bin]# /usr/sbin/up2date sendmail bash: up2date:
> command not found [root@WebSrv bin]# /usr/sbin/rhn_register bash:
> rhn_register: command not found

Og med strace?

Mvh.

--
"Hvad er Linux? En telefon?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-03-03 16:33

Adam Sjøgren wrote:

> Og med strace?
[root@WebSrv root]# strace /usr/sbin/up2date
bash: /usr/sbin/up2date: command not found
[root@WebSrv root]# strace /usr/sbin/rhn_register
bash: /usr/sbin/rhn_register: command not found

[root@WebSrv root]# ls /usr/sbin/rhn*
/usr/sbin/rhn_check /usr/sbin/rhnreg_ks
/usr/sbin/rhn_register /usr/sbin/rhnsd

hmm!
og som sagt, en fc med den og rhn_register på en tilsvarende maskine viser
de er ens.

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-03 16:51

Den Sat, 8 Mar 2003 16:33:00 +0100 skrev CykelSmeden fra Aalborg:

> [...]
>bash: /usr/sbin/up2date: command not found
>[root@WebSrv root]# strace /usr/sbin/rhn_register
>bash: /usr/sbin/rhn_register: command not found

ls -l /usr/sbin/up2date
ls -l /usr/sbin/rhn_register
file /usr/sbin/up2date
file /usr/sbin/rhn_register
id

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-03-03 17:27

Kent Friis wrote:

> ls -l /usr/sbin/up2date
> ls -l /usr/sbin/rhn_register
> file /usr/sbin/up2date
> file /usr/sbin/rhn_register
> id

[root@WebSrv root]# ls -l /usr/sbin/up2date
-rwxr-xr-x 1 root root 26887 Oct 8 23:36 /usr/sbin/up2date
[root@WebSrv root]# ls -l /usr/sbin/rhn_register
-rwxr-xr-x 1 root root 6933 Sep 17 21:11
/usr/sbin/rhn_register
[root@WebSrv /root]# file /usr/sbin/up2date
/usr/sbin/up2date: can't stat `/usr/sbin/up2date' (No such file or
directory).
[root@WebSrv /root]# file /usr/sbin/rhn_register
/usr/sbin/rhn_register: can't stat `/usr/sbin/rhn_register' (No such file or
directory).
[root@WebSrv /root]#

stadig hmm!

finn

men som sagt er jeg igang med anden maskine. det er kun for forklaringens
klare lys!

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-03-03 17:37

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

Jeg glemte denne, jom jeg ikke kendte
[root@WebSrv /root]# id
uid=0(root) gid=0(root)
groups=0(root),1(bin),2(daemon),3(sys),4(adm),6(disk),10(wheel)

hvad betyder fra 1 og op?

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-03 18:27

Den Sat, 8 Mar 2003 17:37:23 +0100 skrev CykelSmeden fra Aalborg:

>Jeg glemte denne, jom jeg ikke kendte
>[root@WebSrv /root]# id
>uid=0(root) gid=0(root)
>groups=0(root),1(bin),2(daemon),3(sys),4(adm),6(disk),10(wheel)
>
>hvad betyder fra 1 og op?

Det er bare din brugerid fra /etc/passwd og hvilke grupper du er
medlem af fra /etc/group.

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-03 18:28

Den Sat, 8 Mar 2003 17:27:09 +0100 skrev CykelSmeden fra Aalborg:

> [...]
>[root@WebSrv /root]# file /usr/sbin/rhn_register
>/usr/sbin/rhn_register: can't stat `/usr/sbin/rhn_register' (No such file or

Giver
cat /usr/sbin/up2date >/dev/null
også no such file or directory?

Jeg ville nok tvinge en fsck på den partition, noget er seriøst galt.

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 08-03-03 20:16

On 08/03-03 17.27, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
>
> finn
>
> men som sagt er jeg igang med anden maskine. det er kun for forklaringens

Jeg har haft tilsvarende problemer paa en Gentoo maskine med XFS
filsystemet... Der var ikke nogen der kunne give mig anden hjaelp end
omformater og geninstaller... Det er dog 1/2 aar siden nu... Jeg havde
paa samme maade at filerne eksisterer, man kunne bare ikke bruge dem.

Du er ikke alene :)

/Daniel

--
There are no great men, only great challenges that ordinary men are forced
by circumstances to meet.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 09-03-03 00:16

Daniel Nielsen wrote:

> [...]
> omformater og geninstaller... Det er dog 1/2 aar siden nu... Jeg havde
> paa samme maade at filerne eksisterer, man kunne bare ikke bruge dem.

filsystemet!?!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-03-03 16:39

On Sat, 8 Mar 2003 16:33:00 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
> /usr/sbin/rhn_register: command not found

> [root@WebSrv root]# ls /usr/sbin/rhn*
> /usr/sbin/rhn_check /usr/sbin/rhnreg_ks /usr/sbin/rhn_register

Mystisk. Er der nogen der kan forklare det?

Hvis jeg strace'r et shell-script med en ikke-eksisterende shell efter
#! får jeg i det mindste en execve-linie...

Mvh.

--
"Jusqu'ici, tout va bien. Adam Sjøgren
Jusqu'ici, tout va bien." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-03-03 17:31

On Sat, 8 Mar 2003 17:27:09 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> /usr/sbin/rhn_register: can't stat `/usr/sbin/rhn_register' (No such
> file or directory).

Hvad siger lsattr på de to barylere?

Mvh.

--
"I am not able rightly to apprehend the kind of confusion Adam Sjøgren
of ideas that could provoke such a question." asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 04-03-03 22:19

On Tue, 4 Mar 2003 16:52:48 +0100
"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu er jeg ved at slette alle filer med up2date og rhn_register. Hvor
> mon man får markeret til rpm agenten at den bare skal installere
# rpm -Uvh --test --replacepkgs --replacefiles --oldpackage --allfiles \
<rpm-pakke.rpm>

hvis ok :

# rpm -Uvh --replacepkgs --replacefiles --oldpackage --allfiles \
<rpm-pakke.rpm>

Du skal vide dig _sikker_, før du bruger kombinationen
"--replacepkgs --replacefiles --oldpackage"
læs gerne
$ man rpm

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use