Linux installation
Fra : Harald

Dato : 03-03-03 02:52

Hej

Jeg går ud fra at denne gruppe også er til Linux, ret mig hvis jeg tager
fejl.

Jeg har brug for at installere linux på en PC uden GUI, jeg har søgt i et
par timer være inde på mange sider og læst en masse, men de eneste linux
installationer jeg kan finde fylder over 1GB (fra 2 CD´er til 5-6 CD´er),
det er jo mere end en windowsXP fylder? Findes der ikke en lille simpel
linux installation der kun lige giver adgang til de mest simple ting (RS232
porte og netværk)?

Mvh
HK

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-03-03 03:08

Harald wrote:
> [...]
> linux installation der kun lige giver adgang til de mest simple ting (RS232

En oplagt mulighed ville da være Debian. Den fylder vel 30MB i
basisinstallation.

Med den behøver du sådan set kun at hente et sæt disketter på nettet og
så kan resten installeres efter behov bl.a. fra nettet.

Dog er Debian ikke udpræget begyndervenlig, men jeg synes ikke at det er
så galt igen

Se:
<http://www.debianguiden.dk/>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 03-03-03 10:40

> [...]
> så kan resten installeres efter behov bl.a. fra nettet.
>
> Dog er Debian ikke udpræget begyndervenlig, men jeg synes ikke at det er

Jeg vil også helt klart anbefale debian, hent evt. en netinstall cd på ca.
180 MB, så er der drivere med til de fleste netkort.

Og med debianguiden og sslug bøgerne ved sin side, kan en begynder sagtens
kaste sig over debian.

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-03-03 11:15

Harald wrote:

> [...]
> der ikke en lille simpel linux installation der kun lige giver adgang
> til de mest simple ting (RS232 porte og netværk)?

Du kan være lidt hård ved dig selv og lave din egen distribution:
http://www.linuxfromscratch.org/

Alternativt er det muligt at lave Gentoo meget lille, hvis det endelig
skal være: http://www.gentoo.org/

For at spare tid kan du så benytte en stage 3 tarball.

Alternativt er der nogle små diskimages her:
http://bochs.sourceforge.net/diskimages.html

Du skal muligvis bruge bochs til at konvertere dem til et format du kan
bruge (har ikke prøvet).

--
PeKaJe

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-03-03 11:22

Harald wrote:
> [...]
> der ikke en lille simpel linux installation der kun lige giver adgang
> til de mest simple ting (RS232 porte og netværk)?

Tja, nu er det jo ingen der siger man skal installerer alt hvad der er på
CDerne. En RedHat kan du jo sagtens installere med det du nu vil ha med og
fylder det du nu vil ha det til at fylde. Udgangspunktet er jo kun at
installere det du vil ha med, og så kan det jo være ligemeget om det hedder
RedHat eller Debian eller noget andet...

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen