e-mail notification ved crash?
Fra : Kasper

Dato : 28-02-03 08:35

Hej ng.

Er det muligt at man kan få en debian server til at sende en e-mail og
evt en sms hvis den er på vej til at crashe. Jeg kan selvfølgelig godt
se at man ikke kan forvente at systemet er funktionsdygtigt når det er
ved at gå ned, men findes der et værktøj der kan klare denne opgave?

/Kasper

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-02-03 08:53

Kasper wrote:

> Er det muligt at man kan få en debian server til at sende en e-mail og
> evt en sms hvis den er på vej til at crashe.

Hvad er "på vej til at crashe"?

- Hvordan plejer din debian server at crashe?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 28-02-03 10:31

Kasper wrote:
> [...]
> se at man ikke kan forvente at systemet er funktionsdygtigt når det er
> ved at gå ned, men findes der et værktøj der kan klare denne opgave?

Jeg plejer at have *.debug logging til en fil (husk at rotere den), og
lade logcheck (som vistnok nu hedder logsentry) fra Abacus/psionic
overvaage den. Naar der begynder at komme underlige scsi-fejl, cpu'erne
brokker sig etc, logges det, og man modtager en email. Nogen gange
tidsnok saa man kan naa at forsikre sig om at ens nyeste backup faktisk
blev taget, eller skynde sig at tage den, hvis ikke.

Endnu smartere at have syslog logge over netvaerket til en central
loghost og koere logcheck derpaa.

Vh

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany