Easy to use QoS
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 23:35

Nogen der ligger inde med vide om et nemt evt. frontend til QoS! (Skal dele
en ADSL linie, og sikre mig at nogen ikke bruger al båndbredden)

Det jeg godt kunne tænke mig, var evt. en precompiled kernel med iproute 2
og alt det der skal bruges eller lign. Hvis der er indbygget router i
pakken, ville dette heller ikke være dårligt....

Med venlig hilsen
Asger

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-02-03 12:03

"Asger" <mail(at)tedbundy.dk> writes:

> Nogen der ligger inde med vide om et nemt evt. frontend til QoS! (Skal dele
> en ADSL linie, og sikre mig at nogen ikke bruger al båndbredden)

Der er vist et par projekter, der stiler mod nem opsaetning af HTB
hhv. CBQ. Proev om ikke de staar paa freshmeat eller evt. paa
http://lartc.org/ (sidstnaevnte er ioevrigt et must, hvis du skal lave QoS).

> Det jeg godt kunne tænke mig, var evt. en precompiled kernel med iproute 2
> og alt det der skal bruges eller lign. Hvis der er indbygget router i
> pakken, ville dette heller ikke være dårligt....

De fleste Linux-distributioner kommer med mange af QoS-modulerne i
kernen og iproute pakket sammen med (iproute 2 er ikke en del af
kernen). Linux-kernen i sig selv, kan konfigureres til at fungere som
router, saa det giver ikke mening at snakke om "indbygget router i
pakken".

Hvis du har mange brugere og gerne vil dele baandbredden rimeligt og
alligevel udnytte linjen tilstraekkeligt, vil jeg anbefale WRR
(http://wipl-wrr.sourceforge.net/) - det er dog ikke for sarte sjaele.

Jeg har nogle debianpakker til WRR liggende paa
http://smaug.amagerkollegiet.dk/ - men der er stadig meget manuelt
arbejde at goere foer det fungerer.

/Rasmus

Windows NT: Insert Wallet into Drive A: and press any key to empty.
--Matt Garrison, MacLine