Serverplanlægning 1 - deling af filer
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 21-02-03 21:09

Hejsa

Jeg er ved at planlægge opsætningen af en lille server til hjemmebrug.
Den kommer til at køre Gentoo 1.4 som distribution, og den kommer til at
stå ude i byen så den ikke larmer i mit soveværelse.

Til den vil der blive koblet
1) 1 bærbar linux med gentoo
2) 2 hjemme pc'er med linux og win2000
3) muligvis også en win2000 fra arbejdet.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg nemmest deler filer mellem alle disse
maskiner.
Jeg har dels tænkt på at benytte CVS på serveren til at styre
dokumenter, projector og ligende. Jeg har også overvejet Samba, og NFS.

1. CVS er umiddelbart godt til dokumenter,kildekode osv, men hvad med
Musik,programmer og andre store binære ting ? Eller burde jeg hellere
kigge på subversion ?

2. Når jeg tænker Samba¸ så tænker jeg også Windows sikkerhed, hvilket
ikke gør mig glad når serveren står ude i byen. Hvad med sikkerheden ?

3. NFS er vel egenligt et bedre valg en Samba, men ER det ikke kun linux
only, og hvad med sikkerheden ?

4. Eller skal kombinationen være FTP+CVS ?

5. Hvad med deling af konfigurations filer ? Er det sikkert at flytte
gnome og ligende .* filer fra et home bilbiotek til et andet (på en
anden maskine)

Jeg er ikke intereseret i at skulle have alle delte filer på alle
maskiner. På min arbejds maskine vil jeg f.eks. kun hente den nyeste
version at et projekt ned, mens resten bare ligger på serveren.

Hvad ville i gøre ? Er der nogle muligheder jeg har overset, eller
hvordan ville i mixe overstående teknologier CVS,Samba,NFS ?

mvh
henrik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-02-03 06:31

Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> writes:

> [...]

> Jeg har dels tænkt på at benytte CVS på serveren til at styre
> dokumenter, projector og ligende. Jeg har også overvejet Samba, og NFS.

CVS (evt. over ssh) er sandsynligvis en udemærket plan. NFS og samba
over internettet er i langt de fleste tilfælde fyfy; det er for usikre
protokoller.

Alternativt kan du prøve dig frem med VPN (FreeSWan); på den måde kan
du benytte samba/NFS som om du sad på et lokalnet.

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 22-02-03 13:27

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> CVS (evt. over ssh) er sandsynligvis en udemærket plan. NFS og samba
> over internettet er i langt de fleste tilfælde fyfy; det er for usikre
> protokoller.

Jeg har tænkt mig at benytte det over ssh, hvis jeg kan få det til at
spille.

Jeg vidste godt Samba var en usikker protokol, men havde faktisk ikkke
troet det om NFS

mvh
henrik

Fra : soren davidsen

Dato : 22-02-03 12:25

> [...]

> 1. CVS er umiddelbart godt til dokumenter,kildekode osv, men hvad med
> Musik,programmer og andre store binære ting ? Eller burde jeg hellere

CVS er godt til at styre projekter. Det er (som navnet antyder) et
system til at styre flere versioner af samme filer. Det kan absolut
ikke anbefales at bruge CVS til 'generel' deling af filer.

> [...]
> ikke gør mig glad når serveren står ude i byen. Hvad med sikkerheden ?
>
> 3. NFS er vel egenligt et bedre valg en Samba, men ER det ikke kun

Brug VPN. Du kan saa koere hvad du har lyst til. Personligt vil
jeg nok foretraekke samba da det er nemmest naar der ogsaa er
Windows klienter.

En VPN server til Linux som funger med MS klienter kan findes
paa http://www.poptop.org/

> Jeg er ikke intereseret i at skulle have alle delte filer på alle
> maskiner. På min arbejds maskine vil jeg f.eks. kun hente den nyeste
> version at et projekt ned, mens resten bare ligger på serveren.

CVS er godt til projekt-styring. Man henter en lokal kopi ud
af det man vil arbejde paa, og - efter at have committet sine
aendringer - fjerner man bare sin lokale kopi.

Du kan evt. soege efter sourceforge og CVS paa google, sf har
lavet nogle gode guides til setup/brug af CVS.

mvh,

--

school:soren.davidsenATturtle.math.klte.hu//math-institute/uni-debrecen
other:sorenATtanesha.net//www.tanesha.net

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 22-02-03 13:25

soren davidsen wrote:

> CVS er godt til at styre projekter. Det er (som navnet antyder) et
> system til at styre flere versioner af samme filer. Det kan absolut
> ikke anbefales at bruge CVS til 'generel' deling af filer.

<snip>

> CVS er godt til projekt-styring. Man henter en lokal kopi ud
> af det man vil arbejde paa, og - efter at have committet sine
> aendringer - fjerner man bare sin lokale kopi.

Jeg har netop læst en guide op Linux Journal hvor en gut har hele sit
home driectory (inkl. dot filer) i CVS, for så kan han bare hente dem
han har behov for hvis han kommer til en ny maskine.

Det jeg mest søger er mere om det er bedst at bruge CVS eller
subversion, samt hvad der så bedst egener sig til store binære filer,
f.eks. documneations arkiver, musik osv..
umiddelbart lyder det somom valget der skal falde på ftp, eller secure ftp.

> [...]
> Windows klienter.
>
> En VPN server til Linux som funger med MS klienter kan findes

Det tror jeg bliver et problem, idet jeg ikke kan installere så meget på
den ene windows PC. Det er en firma PC på firma LAN med mindst 1 proxy
og 2 firewalls.

mvh
henrik