Mailserver, generel installering...
Fra : rofe@mailme.dkFJERND~

Dato : 20-02-03 20:51

Hejsa

Nu har jeg endelig fået skrabet en maskine sammen, til at lege linux på.

Jeg har valgt RH8.0 med Gnome. Det grafiske hjælper mig i situationer
hvor jeg giver op i konsollen

Planen er at den skal køre noget webserver halløj mv.
- Apache m. PHP/xslt, JSP, Perl
- FTP
- Mailserver
- SSH
- MySQL og PostGreSQL

Det første jeg primært, lidt akut, har brug for er at få mailserveren til at
køre.
Min ven som hoster skal ind og springe, og lukker adsl og server

Jeg leder derfor efter en mailserver...

Selvfølgelig må den gerne være let at installere, men jeg vil heller ikke
have
noget som der ikke er nogen der bruger (firmaer).
Men hvilken skal jeg have fat i ? og er der nogle som har guides på nettet
man kan følge, eller som kan give en mindre indføring ?

Mht generel installtion.
Jeg løber lidt ind i almene problemer som at oprette et katalog, slette en
fil mv
Lige pt. aner jeg ikke hvordan man installerer et program ?

Eksempelvis har jeg hentet opera, pakket det ud og så.....
der er en install.sh
Hvor bestemmer jeg ligeledes hvor det skal installeres ?

Håber I kan hjælpe
Og på forhånd tak!

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-03 21:00

<rofe@mailme.dkFJERNDETTE> writes:

> Jeg har valgt RH8.0 med Gnome. Det grafiske hjælper mig i situationer
> hvor jeg giver op i konsollen

X og servere hænger ikke specielt godt sammen, hvis du spørger mig.

> Jeg leder derfor efter en mailserver...

De nyere versioner af Red Hat kommer så vidt jeg husker med både
Sendmail og Postfix. Af de to synes jeg Postfix er klart lettest at gå
til. Jeg bruger da også selv Postfix.

> Selvfølgelig må den gerne være let at installere, men jeg vil heller
> ikke have noget som der ikke er nogen der bruger (firmaer).

Der er flere store danske internetudbydere som Postfix, og sikkert
lige så mange der bruger Sendmail. Uanset hvilken en af dem du vælger
er du på det tørre med ovenstående.

Der findes også andre mailservere du kan bruge, men så skal du nok til
selv at oversætte dem fra kildekoden. Det er fx Qmail og Exim. Begge
er også ganske udbredt.

> Mht generel installtion.
> Jeg løber lidt ind i almene problemer som at oprette et katalog, slette en
> fil mv

.... og så skal vi gætte os til resten? På den måde får du altså ikke
ret meget hjælp.

> Lige pt. aner jeg ikke hvordan man installerer et program ?

Prøv at læse manualen! Til at starte med kan du i en kommandoprompt
starte med at skrive 'man rpm'.

> Eksempelvis har jeg hentet opera, pakket det ud og så.....
> der er en install.sh

Opera findes garanteret som RPM. Snup den i stedet, det er meget
lettere.

--
Jacob - www.bunk.cc
If entropy is increasing, where is it coming from?

Fra : rofe@mailme.dkFJERND~

Dato : 20-02-03 22:57

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
<snip snap>
> ... og så skal vi gætte os til resten? På den måde får du altså ikke
> ret meget hjælp.

Det var bare opremsning...

> Prøv at læse manualen! Til at starte med kan du i en kommandoprompt
> starte med at skrive 'man rpm'.

Det var mere hvis det ikke er rpm. Jeg kan jo ikke altid forvente at de ting
jeg vil installere findes i rpm, og hvis jeg en dag støder ind i ikke-rpm er
jeg jo rimelig fu... øh.. ude på herrens mark

Jeg er Windows mand og har altid været det, ikke at jeg tilbeder det,
langtfra!
Men findes der ikke en standard for alle linux distributioner, ligesom man i
Windows altid kan finde en install eller setup ?
Jeg ved rpm findes, som du nævner, men er den ikke kun til RH ?

Godt så.... det leder jeg efter Takker!

Mange Tak for hjælpen Jacob!

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 21-02-03 00:19

rofe@mailme.dkFJERNDETTE wrote:

> Det var mere hvis det ikke er rpm. Jeg kan jo ikke altid forvente at de ting
> jeg vil installere findes i rpm, og hvis jeg en dag støder ind i ikke-rpm er
> jeg jo rimelig fu... øh.. ude på herrens mark

ja ;( så man man håbe det er kildetekst og selv oversætte .

Egentlig findes der 2 anvendte formater, RPM og DEB, førstnævnte
anvendes af Redhat, SuSE, Mandrake mfl, og sidstnævnte
anvendes af debian mfl.

Der er også nogle programmer som leveres med egen binær "install fil",
som man blot kalder og derefter klarer evt. menuer resten
(ligesom i Windows install.exe, setup.exe, osv)
Eksempler kan være tar.gz udgaven af mozilla fra www.mozilla.org,
staroffice, openoffice....

Dog er der en standard i linux (LSB) som bygger på en vis delmængde
af RPM formatet. Ikke systemafhængige programmer der overholder
LSB skal så kunne installeres på LSB konforme linux systemer.
(også debian selvom det er et RPM format)

> [...]
> Men findes der ikke en standard for alle linux distributioner, ligesom man i
> Windows altid kan finde en install eller setup ?

Dette er dog ikke en standard, men blot nogle valgte filnavn som dækker
over meget forskellige installationsprogrammer, som heller ikke altid
gør tingene korrekt, eller virker til alle windows versioner ;(

PS.
Selvom flere linux dsitributioner anvender RPM, så skal man passe
på med at installere en RPM fra en anden linux distribution, specielt
hvis programmet er systemafhængigt; det kan give problemer...

--
no signature :)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-03 23:14

> [...]
> jeg vil installere findes i rpm, og hvis jeg en dag støder ind i ikke-rpm er
> jeg jo rimelig fu... øh.. ude på herrens mark

Så læser man den README/INSTALL fil der næsten helt sikkert følger
med. Hvis det er en gang kildekode du har hentet er det oftest noget i
stil med:

../configure
make
sudo make install

Ofte skal man angive nogle parametre til configure. Hvilke finder man
ud af ved at læse den medfølgende vejledning.

> Men findes der ikke en standard for alle linux distributioner, ligesom man i
> Windows altid kan finde en install eller setup ?

Jo. I Red Hat, Mandrake og SuSE bruger man fx RPM.

> Jeg ved rpm findes, som du nævner, men er den ikke kun til RH ?

Nej, men det er ganske rigtigt Red Hat der startede med det i sin
tid.

--
Jacob - www.bunk.cc
Time sure flies when you don't know what you're doing.

Fra : rofe@mailme.dkFJERND~

Dato : 21-02-03 15:26

Hejsa igen

Jeg har snakket med én fra mit studie som skulle vide en del om linux,
opsætning mv.
Han sagde jeg skulle starte med at sætte dns op, hvis jeg ville hoste mit
eget domænes
web, mail mv.

Det forstår jeg ikke helt, skal jeg sætte dns lokalt op på maskinen ?
DNS styrer jeg pt fra gratisdns.dk

For ligesom at blive lidt klog på det hele og starte fra en ende af, hvor
skal jeg så starte ?

Mål:
At hoste mig eget domæne med web og mail
Mail er 1. prioritet.

Hvor skal jeg starte ? DNS ?
Kan nogen give mig én rækkefølge jeg skal installere tingene i ?

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-02-03 15:39

> [...]

> eget domænes
> web, mail mv.
>
> Det forstår jeg ikke helt, skal jeg sætte dns lokalt op på maskinen ?

Det skal du ikke, hvis du har gratisdns.dk til hoste dit domaene.

> For ligesom at blive lidt klog på det hele og starte fra en ende af, hvor
> skal jeg så starte ?

Saet en postserver op og kontroller, at den virker. Redeleger dine
MX-records til den nye maskine.

Saet maskinen op til http og kontroller at det virker. Redeleger DNS
til at pege paa den nye maskine.

Glem alt om at opsaette DNS, det er der ingen grund til at goere selv
(udover for morskabens skyld).

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-02-03 10:38

rofe@mailme.dkFJERNDETTE skrev Fredag den 21. februar 2003 15:26 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> opsætning mv.
> Han sagde jeg skulle starte med at sætte dns op, hvis jeg ville hoste mit

Det skal du også, men det er bestemt ikke nødvendigt at have DNS kørende på
din egen maskine,
> Det forstår jeg ikke helt, skal jeg sætte dns lokalt op på maskinen ?
> DNS styrer jeg pt fra gratisdns.dk

At have det på gratisdns.dk er helt fint (og meget letter end at have DNS
serveren hos dig selv)

Du skal have gratisdns.dk til at pege på din IP fra dit domæne, ligesom jeg
har min DNS hos dht.dk til at mit domæne peger på min IP.
På din maskine skal du så have en mailserver, på Linus er der f.eks. postfix
til at modtage og sende mail, og imap til at hente mail med.
Apache er et godt valg til web server.

Nu kender jeg ikke RH (bruger selv Mandrake) men jeg skulle blive meget
overrasket hvis ikke du i RH's RPMparkemanager (hvad den end må hedde) kan
bede om at få installeret de programmer, og så er den NÆSTEN klart til at
køre.

Jeg vil dog anbefale dig at starte med at installere webmin, som gør at du
gennem din browser kan klare opsætningen af de ønskede programmer, og mange
flere, hvis/når du får behov for at installere dem.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-02-03 11:33

Ivar Madsen skrev Lørdag den 22. februar 2003 10:38 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> bede om at få installeret de programmer, og så er den NÆSTEN klart til at

Man skulle måske lige tilføje at det der mangler er at serveren skal vide
hvilket domæne den skal modtage mail for, måske hvem der skal have lov til at
sende mail ud i verden og sådan noget.

Ivar Madsen