endnu et n00b spørgsmål...!!
Fra : Bo von qualen

Dato : 20-02-03 12:38

hvordan finder jeg og starter en tekst editor i debian (åbner et dokumet/en
fil)

har læst alt muligt igennem af hvad jeg kune finde på nettet ...men der står
kun "benyt din editor"

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-02-03 12:58

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> writes:

> hvordan finder jeg og starter en tekst editor i debian (åbner et dokumet/en
> fil)

vi burde være installeret. Ellers kan du installere emacs, joe, nedit,
eller hvad du nu ønsker. nano er den mest begynder venlige editorer
jeg kender til - der er garanteret andre

> har læst alt muligt igennem af hvad jeg kune finde på nettet ...men der står
> kun "benyt din editor"

Fordi der findes så mange editorer. Det er en smagssag hvad man
foretrækker.

Jacob Atzen

Fra : Bo von qualen

Dato : 20-02-03 13:05

> vi burde være installeret. Ellers kan du installere emacs, joe, nedit,
> eller hvad du nu ønsker. nano er den mest begynder venlige editorer
> jeg kender til - der er garanteret andre

hvis der er en installeret..som standard....hvordan starter jeg den så..el
hvad hedder den

det eneste jeg har inst indtil nu er
debian-30r1-i386-binary-1_NONUS.iso
og x-window (som jeg prøver på at få til at virke)

så ved ikke hvad der skulle være af editor deriblandt...

er bare ligesom gået i stå med min installation når jeg ikke kan åbne
configurationsfiler

Fra : Ole

Dato : 20-02-03 13:10

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> så ved ikke hvad der skulle være af editor deriblandt...
>
> er bare ligesom gået i stå med min installation når jeg ikke kan åbne

Jeg kender ikke noget til debian, men kunne forstille mig 'Midtnight
commandor' er med. startes ved at skriv "mc" i en shell
("" skal ikke med)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-02-03 13:21

Bo von qualen wrote:

> hvis der er en installeret..som standard....hvordan starter jeg den så..el
> hvad hedder den

Den hedder "vi" som Jacob skrev. Den er måske ikke så nem at have med at
gøre, men prøv

> det eneste jeg har inst indtil nu er
> debian-30r1-i386-binary-1_NONUS.iso
> og x-window (som jeg prøver på at få til at virke)
>
> så ved ikke hvad der skulle være af editor deriblandt...

Det er svært at sige... andet end lige "vi" og "ed".

> er bare ligesom gået i stå med min installation når jeg ikke kan åbne
> configurationsfiler

Som Ole anbefaler kan du bruge "mc". Mc er en shell, der ligner Norton
Commander en hel del. Den har en OK editor. Dertil er den også god for
en nybegynder til at "rode" rundt med.
For at kunne redigere systemets konfigurationsfiler skal du være root.
Langt de fleste konfigurationsfiler ligger i /etc/

Advarsel: når du er root har du ubegrænsede muligheder for at smadre dit
system helt og aldeles!
Derfor bør du aldrig være logget ind som root, med mindre at det absolut
påkrævet og selv der skal du tænke dig om.

Start MC med kommandoen "mc"; editoren startes med F4
Findes den ikke på systemet, skal den installeres.
Har systemet netadgang er det nemmeste kommandoen "apt-get install mc".
Virker det ikke, er der sandsynligvis ikke sat nogen "kilder" op hvor
softwaren kan hentes fra.
Brug "apt-setup" til at sætte kilderne op med.

Apt-systemet kan meget mere end dette, men lad os blive ved dét indtil
videre.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-03 17:42

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in

> Den hedder "vi" som Jacob skrev. Den er måske ikke så nem at
> have med at gøre, men prøv

Den er da nemmere for nybegyndere end emacs...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-02-03 13:21

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> writes:

> hvis der er en installeret..som standard....hvordan starter jeg den så..el
> hvad hedder den

Den er SVJV installeret som default. I en shell skriver du: vi

Men hvis du ikke kender vi får du dig nok en grim
overraskelse. Evt. kan du prøve at fange nano eller lign. med apt.

Jacob Atzen

Fra : Bo von qualen

Dato : 20-02-03 13:58

tak for hjælpen allesammen .....lige et lille spørgmål mere ....hvordan
lukker man så editoren igen...?????

håber ikke jeg stiller for mange dumme spørgsmål herinde....men startede på
0 med linux for 2 dage siden

ellers hvis der er nogen der kender til en anden gruppe eller et andet sted
hvor man må spørge dumt ville det også være en go ting

b.v.q.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-02-03 14:01

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> writes:

> tak for hjælpen allesammen .....lige et lille spørgmål mere ....hvordan
> lukker man så editoren igen...?????

Det kommer an på hvilken editor du benytter.

Jacob Atzen

Fra : Bo von qualen

Dato : 20-02-03 14:04

> [...]

sted
> hvor man må spørge dumt ville det også være en go ting

det er "vi" jeg ik kan lukke..??

Fra : Max Andersen

Dato : 20-02-03 14:19

shift : q

Fra : Max Andersen

Dato : 20-02-03 14:20

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> wrote in message
> det er "vi" jeg ik kan lukke..??

http://www.hmug.org/man/1/vi.html viker måske?

skriv altid 'man programnavn', så kan du se hvordan man går , hvis
dokumentation er installeret.

Max

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-02-03 14:07

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> writes:

> tak for hjælpen allesammen .....lige et lille spørgmål mere ....hvordan
> lukker man så editoren igen...?????

Det kommer an på hvilken editor du benytter som andre skriver. Du kan
benytte Control c men det svare nogenlunde til alt F4 i windows så den
vil ikke gemme de rettelser du har lavet.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-02-03 14:21

On Thu, 20 Feb 2003 13:57:38 +0100, Bo von qualen wrote:

> håber ikke jeg stiller for mange dumme spørgsmål herinde....men
> startede på 0 med linux for 2 dage siden

Du kan hjælpe dig selv (og os andre), ved at læse i Linuxbøgerne på
SSLUGs website:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/>

Der står f.ex. om teksteditorer her:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/editorer.html>

Du bør i øvrigt skrive i emne-linien hvad dit indlæg handler om, og
ikke at det er et nybegynder-spørgsmål...

Mvh.

--
"I wear my unprofessionalism as a badge of honor. Adam Sjøgren
Professionalism has no place in art" asjo@koldfront.dk

Fra : Bo von qualen

Dato : 20-02-03 14:33

takker alle sammen

det kunne jeg bruge...og tror også jeg har links nok til at finde lidt ud af
det selv efterhånden

syntes mest det er komandoer jeg ik kan hitte ud af ....det er jo ik lige
frem de samme som i ms

er der et sted hvor der er en liste over generelle komandoer , for har jeg
den er jeg nok en del bedre stillet til at hitte ud af det selv

b.v.q.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 20-02-03 15:03

Bo von qualen wrote:

> er der et sted hvor der er en liste over generelle komandoer , for har jeg
> den er jeg nok en del bedre stillet til at hitte ud af det selv

Drop vi ...indtil videre, men glem den ikke.

Begynd med su
apt-get install mc

Leg med mc uden for root.

For at editere en fil tryk F4. For at gemme ændringer tryk F2. For at
komme ud at mc tryk F10.
For bare at kikke på en fil tryk F3

Når du vil editere gå ind i consol og skriv su -

Skriv derefter mc

Man skal kunne krype før man kan gå. Derfor skal du begynde med mc.

Når du er klar til at blive en linuxhaj kan du gå igang med vi, emacs ect.

Hilsen Claus

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 21-02-03 17:08

> [...]
>
> Skriv derefter mc
>

> Man skal kunne krype før man kan gå. Derfor skal du begynde med mc.

Et par tilføjelser til MC, det er ikke altid den bliver vist i farver, det
gør den med mc -c og du kan åbne selv editoren uden om resten af MC med
MCEDIT.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-02-03 14:54

On Thu, 20 Feb 2003 14:32:45 +0100, Bo von qualen wrote:

> er der et sted hvor der er en liste over generelle komandoer , for
> har jeg den er jeg nok en del bedre stillet til at hitte ud af det
> selv

SSLUGS Linuxbøger. Og:

From DOS/Windows to Linux HOWTO
<http://www.tldp.org/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html>

Mvh.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-02-03 12:34

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

> Den er da nemmere for nybegyndere end emacs...

Og bagefter tager vi Linux vs. BSD, Linux vs. Microsoft, apt vs. urpmi
samt GNOME vs. KDE

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-02-03 12:38

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> writes:

> Det kommer an på hvilken editor du benytter som andre skriver. Du kan
> benytte Control c men det svare nogenlunde til alt F4 i windows så den
> vil ikke gemme de rettelser du har lavet.

Den virker foroevrigt ikke med vi eller emacs - ejheller i en hel del
andre editorer, da disse ofte fanger control-kombinationer som
kommandoer.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : soren

Dato : 20-02-03 14:40

> [...]

> fil)
>
> har læst alt muligt igennem af hvad jeg kune finde på nettet ...men der står

hvis du vil have en 'n00b' editor, saa proev at installere nano ..
(apt-get install nano). den er rimeligt straight-forward at bruge .. lav
evt et alias saa nano='nano -w' for at faa den til at lade vaere at
wrapper lange linjer.

mvh,

--

school.soren.davidsenATturtleDOTmathDOTklteDOThu//math-institute/uni-debrecen
other..sorenATtaneshaDOTnet//oesterbro/denmark/www.tanesha.net

Fra : Ole

Dato : 21-02-03 08:20

Lige lidt brok.

Jeg syntes det er forkert, har set det MANGE gange. At når en "nOOb" som han
selv kalder det, sprøger noget om en editor(eller hvilket som helst andet),
hvordan i sin vildeste fatasi tror i så han ville kunne finde ud af 'vi'?
Den er jo ikke ligefrem bruger-venlig.

Man skal lige tænke lidt over de svar man giver en nybegyndner.

Må heller lige giver jer lidt ros også.
Men ellers gør I virkerlig et godt stykke arbjde, med at hjælpe os der
hænger lidt bagefter, dejlig hurtige svar.

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-02-03 08:33

"Ole" <ole_han@yahoo.dk> writes:

> Den er jo ikke ligefrem bruger-venlig.

Jeg tror du forveksler brugervenlig med nybegyndervenlig.

Men jeg er enig i at det ikke er smart at pege på hverken vi eller
emacs når en nybegynder skal til at rette i sin første
konfigurationsfil. Da kan det være rigeligt med et problem af gangen.

Det er korrekt at både (x)Emacs og vim giver en venlig startskærm der
forklare hvordan man får hjælp---bare ikke når man kalder dem med en
fil som argument, hvilket man sandsynligvis gør når man skal redigere
en konfigurationsfil.

I øvrigt mener jeg at det er et absolut must at kunne mestre begge
typer editorer.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : soren davidsen

Dato : 21-02-03 08:55

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> I øvrigt mener jeg at det er et absolut must at kunne mestre begge
> typer editorer.

her mener du naturligvis at du mestrer emacs, og kender til
emacs's viper-mode, ikke ? .

mvh,

--

school:soren.davidsenATturtle.math.klte.hu//math-institute/uni-debrecen
other:sorenATtanesha.net//www.tanesha.net

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-02-03 09:22

soren davidsen <soren-usenet200302@tanesha.net> writes:

> her mener du naturligvis at du mestrer emacs, og kender til
> emacs's viper-mode, ikke ? .

Nej, så ville jeg have skrevet det.

--
Peter Makholm | What if: