mega n00b søger lidt hjælp...!!!
Fra : Bo von qualen

Dato : 18-02-03 15:22

er erfaren bruger af alt hvad der lugter af microsoft.....og nu er det så
sådan at jeg har bestemt mig for at lege med lidt linux
og har kigget på forskellige hjemmesider rundt omkring ....og det eneste jeg
kan sige om det er HJÆÆÆÆÆLP

der findes jo mange linux typer/versioner om man vil og der er det jeg ik
lige kan hitte ud af hvor jeg skal starte.

jeg har en gl. bærbar pc 233 mhz med 16 ram og 1,3 gb hd

jeg regner med at ville prøve at installere linux på den for at lære det at
kende

det skal lige siges at jeg INTET kender til linux overhovedet , har ikke
engang set en pc med linux installeret endnu.

så det jeg godt kunne bruge lidt hjælp til var et link til et eller andet
sted hvor jeg vil kunne downloade en ver af linux der ville passe til
ovenstående pc
(helst det direkte link til de filer jeg skal bruge)

evt. et link til netværks installation

samt et link til en hjemmeside der kan skære ud i pap for mig hvordan jeg
installere det hele

hvis alle i kloge hoveder mener at den omtalte bærbare pc ikke vil kunne
bruges ...har jeg også en 700 mhz pIII (men som jeg helst ikke vil benytte
til forsøgsmaskine i første omgang)

BOSSY

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-02-03 16:04

"Bo von qualen" <bossy@aab-net.dk> wrote in

> [...]
> ville passe til ovenstående pc
> (helst det direkte link til de filer jeg skal bruge)

Når maskinen ikke er større end den er, så vil jeg anbefale dig at
prøve med Debian, den er nemlig ikke så ivrig efter diskplads som
f.eks. Redhat og Suse. Jeg har kørt Debian på en P75 MHz godt nok havde
den 64MB RAM og en 2GB disk, men det kørte fint. Med lidt tuning og
tålmodighed kørte den også X med Blackbox windowmanageren. :) (Den var
dog 3-4 minutter om at starte X, men når først den fik loadet det ind
kørte det faktisk glimrende)

Hvis du undrer dig over hvad X er for noget, så er det den som sørger
for du kan få en grafisk brugerflade i Linux. Selve brugerfladen findes
der så flere varianter af - de mest kendte er nok Gnome og KDE. De er
meget grafiske forstået på den måde at de bruger mange ressourcer
sammenlignet med nogle af de mindre managers såsom BlackBox og
WindowMaker.

Her er en dansk side der omhandler Debian (og installation over
internet, og hvor du kan hente de relevante filer):
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/

Debians egen installationsvejledning (på dansk) finder du her:
http://www.debian.org/releases/stable/i386/install

Hvis du skal bruge hjælp til noget, så kan det ofte betale sig at kigge
på dette site:
http://www.linuxdoc.org - der er guides og howto's til rigtig mange
ting i linux. Mange af tingene er dog en lille smule anderledes i
Debian, men principperne kan ofte overføres, og når først man forstår
deres guide så er det meget nemmere at spørge efter hjælp til debian
fordi man så ved hvad det er man skal have gjort :)

Håber det hjalp lidt

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-02-03 18:55

Bo von qualen wrote in <b2tfhe$678$1@news.net.uni-c.dk>:
> jeg har en gl. bærbar pc 233 mhz med 16 ram og 1,3 gb hd

Det kan godt lade sig gøre at køre Linux på den maskine, men det bliver
hverken nemt eller pænt.[1]

Du kan godt lære noget grundlæggende om Linux, hvis du er "nørdet" nok. Men
du kan ikke få indtryk af hvordan Linux er som alternativ til fx. Windows
XP. (Min påstand...)

Pas på med ikke at gå i den fælle, mange andre er gået i: Jeg har hørt om
flere tilfælle hvor folk installerer Linux på en gaaammel maskine,
sammenligner det med Windows på en splinterny maskine, og udtaler sig om at
Linux ikke kan bruges til noget, fordi det er langsommere end Windows.
Altså: Hvis du vil sammenligne med Windows, så husk at sammenligne med
Windows PÅ SAMME MASKINE.

Ikke kun performance, men også fx. brugervenlighed. De nemmeste
installations-procedurer (altså "brugervenlige" i traditionel forstand) kan
ikke køre med så lidt ram.

[1] Altså visuelt. Menuer der fader, ikoner der hopper omkring osv. skal du
ikke forvente.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : Bo von qualen

Dato : 18-02-03 20:51

ved godt jeg ikke skal sammenligne og er også klar over alle fordelene ved
linux o.s.v.
så det eneste jeg skal er at tage mig sammen til at komme igang...
og går ud fra at jeg er nørdet nok ..hvorfor skulle jeg ellers installere
linux...."kun" for at lære hvordan det virker uden at ha et formål med det ,
udover at blive klogere

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 18-02-03 19:05

Bo von qualen wrote:

<snip>

Jeg tilslutter mig helt Niels Andersen og Flemming Joensson når
det gælder vurderingen af maskinens egnethed, men synes du
mangler et enkelt link:

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html

En anden mulighed var at undersøge hvornår din lokale
linuxbrugergruppe har en install-dag, du kan finde
brugergrupperne på http://www.lug.dk/ - det er i øvrigt ikke
nogen dum ide at være medlem af den lokale LUG når først du
kommer i gang, for de vil oftest have en mailliste hvor du kan
få svar på alle dine spørgsmål, og en række møder i løbet af
året, hvor du kan lære mere om alt muligt mærkeligt, og endda
også snakke med de øvrige om alt mellem tastatur og bundkort

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!