Fra papkasse til log-in på 17 minuter.
Fra : Michael Eriksen

Dato : 14-02-03 23:18

Bare en lille ting til eftertanke.

Som mange andre bruger jeg ALT for meget tid på pc-vedligehold på min
arbejdsplads. Diverse servicepacks til windows/office, holde linux ajour
mht. pakkerevision osv. osv. Nogle af jer kender det og sukker allerede
nu dybt - "åh, ja...".

Men idag havde jeg en lille succesoplevelse: jeg skulle lave tre nye
arbejdpladser. Fra jeg åbnede papkassen til bundkortet til den første
box til jeg havde en blackbox med RDP/ICA/X-Term/SSH gik der 17 minuter
(jeg tog tid . I dette tidrum monterede jeg ram i MB, MD i kabinet,
diverse kabler i MB (power, reset, on/off, skærm, net, mus,
tastatur...).

Efter de 17 min. havde jeg et log-in bl.a. på min MS Terminal Server. Og
dermed havde jeg MS office/Mozilla/osv.

Det er selvfølgeligt lidt snyd. Jeg havde brugt tid - en del! - på at få
NetStation (netstation.sf.net), der er en lille netbootable x86-linux
til at køre, Og sat min MS Ternimal Server op med word osv. Men med nye
arbejdspladser tager altså kun ca. 17 min fra papkasse til login!

Terminalen kører 1024x768x16@85 med vesa driver. Ingen floppy/CD/USB
(=ingen virus . Lokal floppy og CD står dog øverst på TODO-listen på
NetStation.

Måske nogle af jer kan bruge dette. Se også pxes.sf.net for et lignende
system.

Michael