Omdøbe en bruger?
Fra : Lars Overgaard

Dato : 14-02-03 01:10

Kan det lade sig gøre at omdøbe en bruger?

Jeg har en bruger, som jeg gerne vil give et andet brugernavn, så i stedet for
at oprette en helt ny bruger, så vil jeg gerne blot omdøbe den nuværende så
samtlige indstilinger forbliver intakte. Jeg forestiller mig noget med at
ændre brugerens navn i bl.a. /etc/passwd og så selvfølgelig gå hele molevitten
slavisk igennem og ændre det relevante.

Findes der måske en genial kommando, der kan klare ærterne for mig eller skal
jeg bare oprette en ny bruger, derefter kopiere indholdet af den "gamle" brugers
/home til den nye bruger og slutte af med chown -R osv.?

/Lars

Fra : Byrial Jensen

Dato : 14-02-03 05:46

Lars Overgaard <newsuser@linuxnet.dk> skrev:
> [...]
> noget med at ændre brugerens navn i bl.a. /etc/passwd og så selvfølgelig gå
> hele molevitten slavisk igennem og ændre det relevante.

Ja, det er en mulighed.

> Findes der måske en genial kommando, der kan klare ærterne for mig eller
> skal jeg bare oprette en ny bruger, derefter kopiere indholdet af den
> "gamle" brugers /home til den nye bruger og slutte af med chown -R osv.?

Det ville nemmere at svare på hvis du havde fortalt hvilket styresytem
der er tale om. På i hvert fald Redhat Linux findes kommandoen usermod
som kan gøre det.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 14-02-03 23:57

In article <slrnb4ot6i.1b4.bjensen@ask.ask>, Byrial Jensen wrote:

[snip]

> Det ville nemmere at svare på hvis du havde fortalt hvilket styresytem
> der er tale om. På i hvert fald Redhat Linux findes kommandoen usermod
> som kan gøre det.

Nu gjorde jeg mig ellers umage med at huske det, og så smuttede det
alligevel :-|
Jeg kører Red Hat 7.3

Tak for svarene til alle. Jeg fik en del at arbejde videre med

/Lars

Fra : Lars Overgaard

Dato : 15-02-03 00:12

In article <slrnb4qsuk.44v.newsuser@lars.klasse22>, Lars Overgaard wrote:
> [...]
> alligevel :-|
> Jeg kører Red Hat 7.3
>
> Tak for svarene til alle. Jeg fik en del at arbejde videre med

vipw findes også på Red Hat 7.3, og den gjorde tricket.

/Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-03 17:14

Lars Overgaard <newsuser@linuxnet.dk> writes:

> vipw findes også på Red Hat 7.3, og den gjorde tricket.

Well, det virker lidt omsonst at gøre det på den måde når der er et
fint værktøj til det. Jeg bruger flg. når jeg omdåber en bruger:

usermod -d /home/newusername -m -l newusername oldusername

Den flytter filerne fra det gamle brugernavn over i det nye dir og
ændre alle relevante steder (pånær groups IIRC men det kan vist også
ændres via usermod hvis det er påkrævet)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Lars Overgaard

Dato : 15-02-03 20:17

In article <28pu1f54j4e.fsf@bart.aalk.auc.dk>, Thomas Rasmussen wrote:

> Well, det virker lidt omsonst at gøre det på den måde når der er et
> fint værktøj til det. Jeg bruger flg. når jeg omdåber en bruger:
>
> usermod -d /home/newusername -m -l newusername oldusername

Jeg prøvede også lige dette, og du har ret. Det var næsten for nemt.

Takker.

/Lars

Fra : Brian Christensen

Dato : 14-02-03 19:46

On Fri, 14 Feb 2003 00:09:33 +0000, Lars Overgaard wrote:

> [...]
> skal jeg bare oprette en ny bruger, derefter kopiere indholdet af den
> "gamle" brugers /home til den nye bruger og slutte af med chown -R osv.?

Du behøver ikke at ændre rettigheder på filer/kataloger - rettigheder
peger vel på bruger id ikke navnet.

Så er usermod også med i debian

mvh
Brian

Fra : soren davidsen

Dato : 14-02-03 20:15

> [...]

> jeg bare oprette en ny bruger, derefter kopiere indholdet af den "gamle" brugers
> /home til den nye bruger og slutte af med chown -R osv.?

min debian har en kommando 'vipw' til at editere passwd.. find
brugeren, ret hans brugernavn og homedir, og 'mv /home/gammelbruger
/home/nybruger' .. du beh0ves ikke chowne noget, da brugerens uid
er det samme.

mvh,

--

school:soren.davidsenATturtle.math.klte.hu//math-institute/uni-debrecen
other:sorenATtanesha.net//www.tanesha.net