default runlevel i debian
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-02-03 11:33

Hej,

Har lige installeret en minimal X-server på min debian, og nu
starter den så op i grafisk mode, men det ønsker jeg ikke. Hvordan
er det nu lige, jeg får den til at starte i tektmode?

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-03 11:44

Michael Rasmussen skrev:

> Har lige installeret en minimal X-server på min debian, og nu
> starter den så op i grafisk mode, men det ønsker jeg ikke.
> Hvordan er det nu lige, jeg får den til at starte i tektmode?

Sætter default runlevel til 2:

#v+
# /etc/inittab
id:2:initdefault:
#v-

// Klaus

Fra : Ole Hansen

Dato : 13-02-03 12:27

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> writes:

> Sætter default runlevel til 2:

Hmm.. Debian gør da ikke som RedHat og starter i et 'spøjst' runlevel,
bare fordi xdm startes, gør den? Jeg vil skyde på, det er xdm, der
skal slås fra. Det kan vist gøres med update-rc.d (men aldrig om jeg
har fundet ud af at bruge den korrekt.. ;) ) Ellers må man fifle med
/etc/rcx.d eller /etc/runlevel.conf (hvis man har installeret file-rc
- og hvis man ikke har, bør man gøre det :) )

--
Ole Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-02-03 12:40

On Thu, 13 Feb 2003 12:26:50 +0100, Ole Hansen wrote:

> [...]
> må man fifle med /etc/rcx.d eller /etc/runlevel.conf (hvis man har
> installeret file-rc - og hvis man ikke har, bør man gøre det :) )

Det er ganske rigtigt, at debian ikke gør det "the Redhat way".
Default runlevel er, så vidt jeg ved, 2 i debian, hvilket ikke som i
Redhat betyder single user med netadgang. Problemet er dog, at hvis
man vil fjerne xdm, vil apt også fjerne x-window-system pakken,
hvilket jo ikke er, hvad jeg ønsker - vist en bug i dokumentationen
http://www.debianguiden.dk.

Vil prøve update-rc.d i første omgang, inden jeg kaster mig over
ændringer i linkstrukturen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-02-03 12:54

On Thu, 13 Feb 2003 12:40:16 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Vil prøve update-rc.d i første omgang, inden jeg kaster mig over
> ændringer i linkstrukturen.

update-rc.d -f xdm remove var løsningen.

Takker.

Fra : Kosta

Dato : 13-02-03 17:14

On Thu, 13 Feb 2003 12:40:16 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Vil prøve update-rc.d i første omgang, inden jeg kaster mig over
> ændringer i linkstrukturen.

>update-rc.d -f xdm remove var løsningen.

Du kunne vel også bare havde skrevet

mv /etc/rc2.d/S99xdm /etc/rc2.d/K99xdm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-02-03 18:11

On Thu, 13 Feb 2003 17:14:00 +0100, Kosta wrote:

> Du kunne vel også bare havde skrevet
>
> mv /etc/rc2.d/S99xdm /etc/rc2.d/K99xdm

Det tænkte jeg ikke lige på

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-03 23:30

Kosta <kostabarkaia@softhome.net> writes:

> Du kunne vel også bare havde skrevet
>
> mv /etc/rc2.d/S99xdm /etc/rc2.d/K99xdm

Det bør nok være K01xdm - ellers stoppe den xdm som det sidste, og
normalt er man interesseret i at få den lukket som noget af det
første.

Men det har naturligvis kun betydning, når man skifter fra en
runlevel, hvor xdm kører, til en, hvor xdm ikke kører.

/Rasmus

Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams