Slackware og pakkesystem?
Fra : Kasper

Dato : 12-02-03 19:07

Hej ng.

Findes der i slackware et pakkesystem der minder om debians apt get,
eller mandrakes urpmi ?

/Kasper

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 12-02-03 22:08

Kasper <knl@oncable.dk> writes:

> Hej ng.
>
> Findes der i slackware et pakkesystem der minder om debians apt get,
> eller mandrakes urpmi ?
>
> /Kasper

Ikke nær så smart, men der findes installpkg, removepkg etc. Der er
også en utility der konverterer en RPM, så den kan installeres "the
Slackware way".

Jeg har haft 2 versioner af Slackware siden 1995, men nu hvor jeg
opgraderede igen, blev det Debian.

apt-get er ganske imponerende!

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-02-03 22:49

Kasper wrote:

> Findes der i slackware et pakkesystem der minder om debians apt get,
> eller mandrakes urpmi ?

Nu kender jeg ikke hverken apt-get eller urpmi, men jeg har en stærk
formodning om at de tjekker dependies og så selv finder de relevante
pakker på nettet.

Hvis det forholder sig sådan så kan det vist slet ikke lade sig gøre i
Slackware, her er der jo intet tjek af den slags når man installerer.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 14-02-03 19:37

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Hvis det forholder sig sådan så kan det vist slet ikke lade sig gøre i
> Slackware, her er der jo intet tjek af den slags når man installerer.

Jo, Slackwares pakkesystem kan også tjekke dependencies. Det er bare
ikke så avavanceret som f. eks. apt-get. Og udbudet af pakker i Slackware-
format er begrænset.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-02-03 21:36

Mogens Dybæk Christensen wrote:

> Jo, Slackwares pakkesystem kan også tjekke dependencies.

Hvordan? Den eneste måde jeg kender er at installere pakken og så køre
en 'ldd' bagefter hvis noget ser ud til at fejle.

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 16-02-03 11:54

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> Hvordan? Den eneste måde jeg kender er at installere pakken og så køre
> en 'ldd' bagefter hvis noget ser ud til at fejle.

Der findes kommandoerne installpackage/removepackage. Ved install
gemmes der en tekstfil i /var/adm/packages som indeholder en kort
pakkebeskrivelse, liste over installerede filer og dependencies i en
eller anden form.

Dette forudsætter selvfølgelig at det er en Slackware pakke du
installerer. Her vil den kunne give warning hvis noget mangler.

Hvis du kommer med en tarball med kun programmets egne filer, laver
installpackage en rudimentær fil i /var/adm/packages med en filliste.

removepackage bruger data i /var/adm/packages til at afgøre hvad der
kan fjernes.

Dette er baseret på hvad jeg kan huske fra Slackware 4.0/7.0, som jeg
ikke mere har installeret.

Du har fuldkommen ret i, at dette system ikke når Debian til
knæene. De fleste ting jeg havde success med at installere på
Slackware compilerede jeg selv.

- Dette blot for at afklare evt. misforståelser.

Jeg kører Debian nu. gæt selv hvorfor.