Software RAID
Fra : Lars

Dato : 12-02-03 12:37

Hej

Jeg bruger Red Hat Linux 8.0, som jeg er rigtigt godt tilfreds med. For ikke
at tabe brugerdata, tager en en komprimeret kopi at /home partitionen med
Partimage som efterfølgende køres ud på flere CD. Det virker sådan set
fint, og jeg har også kunnet etablere tabte date, men jeg overvejer om en
form for RAID kunne være sagen.

Nummer ét var selvfølgelig hardware RAID med SCSI diske osv., men det rækker
min pengepung ikke til. Er software RAID 1 med to IDE hd en anvendelig og
sikker nok løsning? De skal selvfølgelig køre på hver sin controler? Eller
skal jeg hellere ofre lidt mere på en ekstra HD plus en IDE raid controler?

Hvis det er en OK løsning, hvor kritisk er det så med hensyn til HDernes
ensartethed. Jeg har læst diverse FAQér, men kan ikke rigtig finde det
afgørende svar. Grunden til at jeg spørger er, at diskene selvfølge skal
have samme størrelse, og sandsynligtvis også hastighed osv., men behøver
det være præcist samme HD (antal cylindre, head osv.).

Årsagen til mit spørgsmål er, at min HD er af mærket Maxtor, og den model
jeg har, er ikke længere hyldevare hos diverse forhandlere ;-(

Håber der er nogen, der kan hjælpe.

/Lars

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-02-03 12:55

Lars wrote:

> [...]
> fint, og jeg har også kunnet etablere tabte date, men jeg overvejer om en

Hvis det er for at slippe for backup'en, er det en dårlig ide. RAID
er /ikke/ backup. RAID beskytter ikke mod, at du ved en fejl kommer
til at slette data. RAID beskytter kun mod datatab, hvis der er en
disk, der går i stykker.

> Nummer ét var selvfølgelig hardware RAID med SCSI diske osv., men det
> rækker min pengepung ikke til. Er software RAID 1 med to IDE hd en
> anvendelig og sikker nok løsning?

Jeg har kørt Software RAID i to år nu. Det virker upåklageligt.

Faktisk så godt, at jeg i dag ville foretrække software RAID fremfor
hardware RAID. Med hardware RAID /kan/ der opstå problemer hvis
motherboardet ryger, og man ikke kan få et magen til. Software RAID
er også meget bedre integreret i styresystemet, så det f.eks er
trivielt at sætte et job op, der løbende tjekker RAIDets velbefindende.

-Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-02-03 19:22

On Wed, 12 Feb 2003 12:37:22 +0100, lars wrote:

> Nummer ét var selvfølgelig hardware RAID med SCSI diske osv., men
> det rækker min pengepung ikke til.

Lydniveauet er heller ikke altid sjovt med sådan nogle..

> Er software RAID 1 med to IDE hd en anvendelig og sikker nok
> løsning?

Fuldt ud anvendelig - min erfaring mht. sikkerhed er at det virker som
det skal (har "provokeret" fejl ved at fjerne en harddisk, og har haft
en harddisk der døde rigtigt).

(Men bemærk hvad andre siger om backup vs. "en harddisk kan stå af
uden at alting forsvinder").

> De skal selvfølgelig køre på hver sin controler? Eller skal jeg
> hellere ofre lidt mere på en ekstra HD plus en IDE raid controler?

De bør køre på hver deres.

Jeg har været fedtet/doven og sat tre harddiske og et cd-rw drev på to
IDE-snore. Det kører, men sikkert ikke på nogen måde optimalt. Jeg har
bare ikke gidet finde ud af hvilken ekstra IDE controller jeg burde
købe og sætte i...

Jeg har ikke noget indtryk af hvor gode IDE RAID-controllere er - jeg
synes at Linux' Software RAID kører så godt, at jeg selv ville
foretrække bare at have nok almindelige IDE controllere at køre det
på.

> [...]
> selvfølge skal have samme størrelse, og sandsynligtvis også
> hastighed osv., men behøver det være præcist samme HD (antal

Linux Software RAID: Nej - de behøver heller ikke være samme størrelse
(så får du bare kun et RAID med størrelse givet af den mindste
partition).

Jeg har to IBM harddiske og en Maxtor der kører i et RAID5.

Der kan måske være nogle sjove ting performancemæssigt hvis de ikke
ligner hinanden særligt meget (en sprinter og en gammel langsom
svend), men andet end det tror jeg ikke der er noget problem.

Og så det obligatoriske link the "The Software-RAID HOWTO":

<http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/Software-RAID.HOWTO.html>

Mvh.

--
"How come we play war and not peace?" Adam Sjøgren
"Too few role models." asjo@koldfront.dk

Fra : Lars

Dato : 12-02-03 21:30

Lars wrote:

> Håber der er nogen, der kan hjælpe.

Tusind tak for hurtig og velkvalificeret hjælp. Jeg tror godt, jeg med jeres
gode erfaringer i baghovedet, nu "tør" prøve en gang software raid.

/Lars