bruger info
Fra : Michael Andreasen

Dato : 03-02-03 23:47

Hvordan er det nu lige man finder ud af uig+dui på en bruger, uden at skulle
ind og kigge i filer?

Mvh
Michael

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 03-02-03 23:58

Michael Andreasen skrev:
> Hvordan er det nu lige man finder ud af uig+dui på en bruger, uden at skulle
> ind og kigge i filer?

id(1)

\Esben

Fra : Michael Andreasen

Dato : 04-02-03 00:01

"Esben Skov Pedersen" <spam@geek.linux.dk> wrote in message
> id(1)

nååe ja.. tak :)

Mvh
Michael

Fra : Kim Emax

Dato : 04-02-03 14:21

Esben Skov Pedersen wrote:

> id(1)

[root@server root]# id 500
id: 500: No such user

i /etc/passwd er der en bruger,der har UID 500.

Kan du gennemskue det?

--
Kim Emax

Fra : soren

Dato : 04-02-03 14:28

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> [root@server root]# id 500
> id: 500: No such user
>
> i /etc/passwd er der en bruger,der har UID 500.
>
> Kan du gennemskue det?

fra id's man-side:

id [OPTION]... [USERNAME]

dvs. brug 'id' med brugernavne .

(man kan iøvrigt ikke være sikker på at en bruger er i /etc/passwd, hvis man
f.eks. bruger NIS)

Mvh,

--

school.soren.davidsenATturtleDOTmathDOTklteDOThu//math-institute/uni-debrecen
other..sorenATtaneshaDOTnet//oesterbro/denmark/www.tanesha.net

Fra : Kim Emax

Dato : 04-02-03 14:30

soren wrote:

> fra id's man-side:
>
> id [OPTION]... [USERNAME]
>
> dvs. brug 'id' med brugernavne .

Doh! Det virkede så oplagt at id skulle bruge et id

--
Kim Emax

Fra : soren

Dato : 04-02-03 14:44

> Doh! Det virkede så oplagt at id skulle bruge et id

Heps,

-- nid.c --
#include <pwd.h>
#include <sys/types.h>
int main(int argc, char *argv[]) {
   struct passwd *pw;
   if (argc < 2) {
      printf("%s <uid>\n", argv[0]);
      return 1;
   }
   pw = getpwuid(atoi(argv[1]));
   if (!pw) {
      printf("%s: %s not found\n", argv[0], argv[1]);
      return 2;
   }
   printf("uid=%d(%s) gid=%d\n", pw->pw_uid, pw->pw_name, pw->pw_gid);
}
--

gcc -o nid nid.c

id soren
uid=1000(soren) gid=100(users)
../nid 1000
uid=1000(soren) gid=100

Mvh,

Fra : Kim Emax

Dato : 04-02-03 15:01

soren wrote:

> Heps,
>
> -- nid.c --
> #include <pwd.h>

<snip en masse kode>

Jeg lavede selv sådan noget list_all_users, da jeg startede med at lege med
perl i sin tid

--
Kim Emax

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-02-03 15:02

On 04 Feb 2003 14:43:46 +0100, soren wrote:

> Heps,

[...]

> gcc -o nid nid.c

Now do one that does both, automatically.

,

--
"Of course, this is a heuristic, which is a fancy Adam Sjøgren
way of saying that it doesn't work." asjo@koldfront.dk