Mount over ssh?
Fra : Ranger

Dato : 02-02-03 16:48

Hej Alle,

Kan det lade sig gøre at mounte et drev fra en anden maskine over lan og
ssh. scp er jo besværligt i længden.
Jeg kom til at tænke på det fordi SSH clienten under Win kan åbne en
host på stifindermanér.

Fra : enrique

Dato : 02-02-03 17:10

On Sun, 02 Feb 2003 16:48:16 +0100, Ranger wrote:

> Kan det lade sig gøre at mounte et drev fra en anden maskine over lan og
> ssh. scp er jo besværligt i længden. Jeg kom til at tænke på det fordi
> SSH clienten under Win kan åbne en host på stifindermanér.

stifindermanér ... du kan bruge gftp eller midnight commander de
understøtter begge ssh

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Ranger

Dato : 02-02-03 17:31

Tak for svaret, men jeg havde nu foretrukket af kunne mounte på en eller
anden måde.

Fra : Alex Holst

Dato : 02-02-03 17:40

Ranger <rangertm@mailme.dk> wrote:
> Kan det lade sig gøre at mounte et drev fra en anden maskine over lan og
> ssh. scp er jo besværligt i længden.

Hvis du ofte har brug for aegte filsystem adgang over et netvaerk er det
NFS eller AFS (NFS's krypterede, mere paalidelige og sexede soester) du
skal have fat i.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-03 20:59

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> Hvis du ofte har brug for aegte filsystem adgang over et netvaerk er det
> NFS eller AFS (NFS's krypterede, mere paalidelige og sexede soester) du
> skal have fat i.

Med NFS3 og TCP skulle man vel kunne tunnelle det over via ssh?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kent Friis

Dato : 02-02-03 20:13

Den Sun, 02 Feb 2003 16:48:16 +0100 skrev Ranger:
> [...]
>ssh. scp er jo besværligt i længden.
>Jeg kom til at tænke på det fordi SSH clienten under Win kan åbne en

Jeg mener KDE's filemanager kan gøre det "på stifindermaner" - altså
uden at mounte drevet, men så du får et vindue med ikoner du kan
flytte over på normal vis.

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : RangerDude

Dato : 02-02-03 20:59

> Jeg mener KDE's filemanager kan gøre det "på stifindermaner" - altså
> uden at mounte drevet, men så du får et vindue med ikoner du kan
> flytte over på normal vis.

Tak for tippet, men jeg bruger helst kun windowmaker og x-term. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 02-02-03 21:38

Den Sun, 2 Feb 2003 20:58:57 +0100 skrev RangerDude:

>Tak for tippet, men jeg bruger helst kun windowmaker og x-term. :)

Hvis det skal være i en xterm, er scp eller sftp nok det nemmeste.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : RangerDude

Dato : 02-02-03 21:56

> Hvis det skal være i en xterm, er scp eller sftp nok det nemmeste.

Derfor jeg spurgte om det kunne lade sig gøre at mounte på en eller anden
måde over ssh. Det ville jo være rart at kunne bruge TAB når man lige skal
finde stien på en anden computer over lan.

Fra : Claus Albøge

Dato : 02-02-03 21:30

Ranger <rangertm@mailme.dk> writes:

> [...]
> ssh. scp er jo besværligt i længden.
> Jeg kom til at tænke på det fordi SSH clienten under Win kan åbne en

LUFS is a hybrid userspace filesystem framework supporting an
indefinite number of filesystems (localfs, sshfs and ftpfs implemented
so far) transparently for any application. It consists of a kernel
module and an userspace daemon. Basicly it delegates most of the VFS
calls to a specialized daemon which handles them. -

http://lufs.sourceforge.net/

/Claus A

Fra : Lars Munch

Dato : 04-02-03 23:44

> [...]

> ssh. scp er jo besværligt i længden.
> Jeg kom til at tænke på det fordi SSH clienten under Win kan åbne en

http://www.math.ualberta.ca/imaging/snfs/

God fornøjelse

-- Lars Munch