Samba PDC begrænsning af simultane logins ~
Fra : Eg

Dato : 31-01-03 01:55

Jeg synes samba pdc er ganske smart, men dog er det (I mit konkrete
tilfælde) mindre praktisk at man kan logge ind fra flere maskiner
samtidig med det samme brugernavn og pass. Er det muligt at forhindre
dette, således at en brugerprofil kun kan benyttes fra een maskine ad
gangen?

/Eg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-03 02:49

On Fri, 31 Jan 2003 01:55:16 +0100, Eg wrote:

> [...]
> samtidig med det samme brugernavn og pass. Er det muligt at
> forhindre dette, således at en brugerprofil kun kan benyttes fra
Hvordan gør man det i windows?
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Kunne du tænke dig at lære Python? Så deltag i vores studiekreds.
Se mere her: http://www.datanom.net/python

Fra : Erland Eckerberg

Dato : 31-01-03 08:42

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev i en meddelelse
> On Fri, 31 Jan 2003 01:55:16 +0100, > Hvordan gør man det i windows?
> --
> Hilsen/Sincerely
> Michael Rasmussen

Spørg i dk.edb.system.ms-windows !

Det Eg søger, er en løsning på et problem ikke en sammenligning med andre
styresystemer.

Mvh. Erland

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-03 13:34

On Fri, 31 Jan 2003 08:42:26 +0100, Erland Eckerberg wrote:

> Spørg i dk.edb.system.ms-windows !
>
> Det Eg søger, er en løsning på et problem ikke en sammenligning
> med andre styresystemer.

Nu var det ikke af interesse for windows, men blot for at han skulle
tænke på, om det kunne lade sig gøre i windows. Det kan det nemlig
ikke, og da samba emulerer windows, virker det som en udmærket
antagelse, at det heller ikke kan lade sig gøre under samba!

Så prøv lige at læse indenad næste gang inden du begynder at flame
andre!

Fra : Erland Eckerberg

Dato : 31-01-03 14:01

> [...]
> Hilsen/Sincerely
> Michael Rasmussen
>
> Kunne du tænke dig at lære Python? Så deltag i vores studiekreds.

Inden du bliver helt forbrændt, vil jeg straks indstille flamingen* og bare
notere mig, ( og oplyse dig om ) at din hjælp ikke hjalp.

* A "flame" usually refers to any message or article that contains
strong criticism, usually irrational or highly emotional.
http://www.faqs.org/faqs/usenet/faq/part1/

Mvh Erland

Fra : Ove Lie

Dato : 31-01-03 22:45

"Erland Eckerberg" <erec@post2(fjern).tele.dk> skrev i melding

> [...]

> * A "flame" usually refers to any message or article that contains
> strong criticism, usually irrational or highly emotional.

Det er ju just vad du bedriver, ikke..............

-Ove
Som ikke kunne tenke meg og hjelpe da jeg sikker blev flammet på samme vis.

Fra : Erland Eckerberg

Dato : 01-02-03 10:40

"Ove Lie" <Ove.Lie@c2i.net> skrev i en meddelelse

> Det er ju just vad du bedriver, ikke..............
>
> -Ove
> Som ikke kunne tenke meg og hjelpe da jeg sikker blev flammet på samme
vis.

Tjah måske tager jeg fejl, men jeg finder ikke, at mit indlæg var stærkt
kritisk, irrationelt eller stærkt følelsesladet.
I indlæget gør jeg opmærksom på, at windowsspørgsmål hører til i den dertil
oprettede gruppe ( flaming ??? ), og at svar af typen "Hvordan gør man det i
windows?" ikke løser noget ( flaming ??? måske på niveau med "Hvordan gør
man det i windows?" ).

Havde M.R. skrevet den fulde forklaring ( samba efterligner osv. ), havde Eg
fået et svar at forholde sig til. ( iøvrigt mener jeg, at samba ikke bare
emulerer, men også udvider den funktionalitet der findes i windows. ).

Jeg vil nu lægge flammekasteren, og på det behørigste undskylde til Michael
Rasmussen og Ove Lie.
Jeg håber ikke, at mine indlæg vil afholde nogen fra at hjælpe af frygt for
flaming.

Mvh. -og jeg mener det faktisk når jeg skriver Mvh. Erland

Fra : Eg

Dato : 31-01-03 09:33

Michael Rasmussen wrote:

> Hvordan gør man det i windows?

Aner det ikke, er det et krav? :)

En årsag til problemer er bl.a. at der med Samba PDC jo ikke er tale om
tynde klienter hvor alt arbejde hele tiden opdateres med en central
server, med derimod at en profil bliver flyttet over på klienten mens
der arbejdes, og flyttes tilbage efter endt arbejde. Jeg har leget lidt
med det, og så vidt jeg umiddelbart kan konstatere, kan flere logins med
een brugerprofil på samme tid lave en del rav i brugerens data. Nogle
vil måske argumentere for at det skal være brugerens privilegium at
bruge sin profil på flere maskiner på samme tid, men jeg kunne godt
frygte at nogle af brugerne ikke helt ville kunne administrere den
frihed, og derved komme til at ødelægge deres data.

Mvh Eg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-03 13:35

On Fri, 31 Jan 2003 09:33:21 +0100, Eg wrote:

> Aner det ikke, er det et krav? :)

Se mit svar til Erland andetsteds i tråden.

Fra : Martin Bech

Dato : 31-01-03 14:53

In article <pan.2003.01.31.01.48.58.968967@datanom.net>,
"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote:

> Hvordan gør man det i windows?

Hvis brugerprofilen fx er gemt på brugerens hjemmedrev, som er et share
med rettigheder, så kan i windows og nyere sætte antallet af brugere,
der må bruge share't ad gangen, til een bruger. Om man kan det samme med
Samba, ved jeg ikke.

--
Med venlig hilsen / Greetings from

Martin Bech
http://www.MartinBech.dk Mail: Remove XYZ from mail address.

Fra : Brian

Dato : 01-02-03 13:03

> [...]

> samtidig med det samme brugernavn og pass. Er det muligt at forhindre
> dette, således at en brugerprofil kun kan benyttes fra een maskine ad

Hej Eg

Har nogen løst problemet ?
Ellers har jeg en løsning. Det er et clientside program som køres som et
led i loginscriptet. Det er 100 år siden jeg brugte det, så jeg kan ikke
lige huske hvad det hed. Men Mandag når jeg kommer på arbejde kan jeg jeg
finde det frem og evt maile det til dig.

MVH. Brian Hemstedt
(hvis @ ikke er så svær at finde for den som gerne vil)

Fra : Eg

Dato : 01-02-03 15:33

Brian wrote:

> [...]
> lige huske hvad det hed. Men Mandag når jeg kommer på arbejde kan jeg jeg
> finde det frem og evt maile det til dig.

Hej, jeg har ikke fundet en løsning endnu, men jeg har heller ikke rigtig
kigget på det. Det lyder meget spændende med clientside programmet, og jeg
ville da bestemt være interesseret, og meget taknemmelig, hvis du sendte det
:)

Min mail adresse virker med og uden -KEINSPAM.

mvh Eg

Fra : Brian

Dato : 01-02-03 18:26

> [...]
> :)
>
> Min mail adresse virker med og uden -KEINSPAM.

Kom i tanke om hvad programmet hed.
Det kan hentes herfra, ligesom der også er en god beskrivelse af det.
http://www.jsifaq.com/SUBA/tip0200/rh0296.htm

MVH. Brian Hemstedt