/dev/hda spørgsmål
Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-01-03 16:56

Hey,

fdisk /dev/hda viser følgende:

Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 2498 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 6 48163+ 83 Linux
/dev/hda2 7 1281 10241437+ 83 Linux
/dev/hda3 1282 1346 522112+ 82 Linux swap
/dev/hda4 1347 2498 9253440 f Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 1347 2498 9253408+ 83 Linux

Det ser ud til at hda4 + hda5 ligger på samme cylindre? Eller tager jeg
fejl?

Jeg mente jeg havde noget ekstra plads på disken og ville gerne oprette en
partition mere.. Kan det lade sig gøre med ovenstående?

Mvh
Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-03 18:00

Den Thu, 30 Jan 2003 16:55:45 +0100 skrev Michael Andreasen:
> [...]
>/dev/hda5 1347 2498 9253408+ 83 Linux
>
>Det ser ud til at hda4 + hda5 ligger på samme cylindre? Eller tager jeg

Det er fordi at hda4 er en udvidet partition, og hda5 er en logisk
partition.

Dengang man fandt på at lave partitioner på PC-harddiske, troede man
ikke at man ville få brug for mere end 4 partitioner, så man lavede
ikke mulighed for flere. Da det så gik op for folk at det ikke var nok,
lavede man det sådan at en af de 4 partitioner kunne være en "udvidet
partition", som igen kunne deles op i del-partitioner, de såkaldte
"logiske partitioner".

/dev/hda4 er således den udvidede partition, der er delt op i logiske
partitioner, dog kun en enkelt i dit tilfælde, men flere ville være
muligt, hvis du havde plads.

>Jeg mente jeg havde noget ekstra plads på disken og ville gerne oprette en
>partition mere.. Kan det lade sig gøre med ovenstående?

Efter de tal fdisk skriver, er der ikke plads til flere partitioner
på den disk.

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-01-03 18:23

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message
> [...]
> partition", som igen kunne deles op i del-partitioner, de såkaldte

Ok tak for en god forklaring

Mvh
Michael