Software raid
Fra : Anders Lund

Dato : 26-01-03 16:01

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt højere datasikker hed.
Jeg har en 8gb hd, og jeg køber en 18Gb. Kan jeg spejle den 8 Gb på de 2
harddiske med software raid. Sådan at jeg på den store har 10Gb til overs.

Jeg bruger redhat 7.3.
Kan dette opnås uden at jeg geninsallere min linux disp?

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-01-03 16:22

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> writes:

> Jeg kunne godt tænke mig at få lidt højere datasikker hed.
> Jeg har en 8gb hd, og jeg køber en 18Gb. Kan jeg spejle den 8 Gb på de 2
> harddiske med software raid. Sådan at jeg på den store har 10Gb til overs.

Ja, det kan du godt. Prøv at kigge et par uger tilbage, der havde jeg
en tråd om næsten det samme. Der er der bla. nogle links til
forskellig dokumentation om hvordan man installere software-raid, både
fra bunden men også hvordan man konvertere en normal inst. til
raid-1.

(Link til art. på google: <http://makeashorterlink.com/?U63512A33>)

> Jeg bruger redhat 7.3.
> Kan dette opnås uden at jeg geninsallere min linux disp?

Ja det burde du kunne. Dog vil jeg under alle omstændigheder tage
backup af alle dine data inden du starter på det. Hvis du i processen
laver noget galt _kan_ du risikere at den flusher din partition.

Jeg installerede dog en frisk debian og konverterede til raid-1
efterfølgende. Serveren kører fint nu uden problemer.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-01-03 17:56

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]

Nej, svjv vil kapaciteten i raid (i hvert fald raid5) altid være:

(AntalDiske - 1) x minsteDisk-i-raid-arrayet

Hvis du har 5 stk. 9GB og 1 stk. 18 GB vil kapaciteten være:

(6 - 1) x 9 = 45GB diskplads, altså en difference på 18GB.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : soren

Dato : 26-01-03 18:20

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> [...]
>
> Hvis du har 5 stk. 9GB og 1 stk. 18 GB vil kapaciteten være:
>
> (6 - 1) x 9 = 45GB diskplads, altså en difference på 18GB.

Hej,

Linux's raids fungerer paa partition niveau. Dvs. du kan lave en 8gb
partition paa din 18gb disk, og have et raid0 ('spejling') mellem
den og en partition paa hele stoerrelsen af din 8gb disk.

Mvh,

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-01-03 18:25

On Sun, 26 Jan 2003 17:56:12 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> Nej, svjv vil kapaciteten i raid (i hvert fald raid5) altid være:

Ret irrelevant da RAID5 kræver minimum tre diske. Det Anders Lund er
ude efter er RAID1, som spejler to lige store partitioner.

To gange 8GB i RAID1 giver 8GB plads (og med Anders Lunds diske
desuden 10GB til overs på den store).

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-01-03 18:29

On 26 Jan 2003 18:19:38 +0100, soren wrote:

> Linux's raids fungerer paa partition niveau. Dvs. du kan lave en
> 8gb partition paa din 18gb disk, og have et raid0 ('spejling')
> mellem den og en partition paa hele stoerrelsen af din 8gb disk.

RAID0 giver ikke spejling:

<http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/Software-RAID.HOWTO-4.html#ss4.3>

Det er RAID1 du tænker på:

<http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/Software-RAID.HOWTO-4.html#ss4.4>

Mvh.

Fra : soren

Dato : 26-01-03 20:38

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> RAID0 giver ikke spejling:

sorry, raid1 skulle det naturligvis have vaeret .

Mvh,