kan stadig ikke åbne lilo.conf
Fra : jimmi

Dato : 23-01-03 20:58

Jeg har nu prøvet at åbne lilo.conf med Terminal og Tekstredigering, men
får hele tiden beskeden: "Could not open the file "/etc/lilo.conf"
because access was denied."
Er der andre måder at få adgang til filen på?
Mvh Jimmi

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-01-03 21:09

On Thu, 23 Jan 2003 20:58:20 +0100, jimmi wrote:

> får hele tiden beskeden: "Could not open the file "/etc/lilo.conf"
> because access was denied."

Prøv på en kommandolinie (i en terminal) at skrive:

ls -l /etc/lilo.conf

Så kan du se hvem der ejer filen, og hvem der har lov til at læse og
skrive den.

Se gerne:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/filer.html>

Mvh.

--
"Some are born to sweet delight Adam Sjøgren
Some are born to endless night" asjo@koldfront.dk

Fra : Kasper

Dato : 23-01-03 21:11

On Thu, 23 Jan 2003 20:58:20 +0100, jimmi <jimmi_graffe@yahoo.com>
wrote:

>Jeg har nu prøvet at åbne lilo.conf med Terminal og Tekstredigering, men
>får hele tiden beskeden: "Could not open the file "/etc/lilo.conf"
>because access was denied."
Prøver du at åbne den som root ?
Hvis ikke brug kommandoen "su root" uden gåseøjne i en terminal.

Fra : jimmi

Dato : 23-01-03 21:34

Kasper wrote:

> Prøver du at åbne den som root ?
> Hvis ikke brug kommandoen "su root" uden gåseøjne i en terminal.

Nå jeg har skrevet "su root ls -l /etc/lilo.conf" og indtastet
adgangskode i en terminal, kommer denne besked:"ls: /bin/ls: cannot
execute binary file". Andre forslag?

Er en anden boot manager tilrådeligt? I så fald, hvor finder jeg sådan en?

Mvh Jimmi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-03 21:42

jimmi skrev Torsdag den 23. januar 2003 21:34 i dk.edb.system.unix:

> Nå jeg har skrevet "su root ls -l /etc/lilo.conf" og indtastet
> adgangskode i en terminal, kommer denne besked:"ls: /bin/ls: cannot
> execute binary file". Andre forslag?

Du blander også to komandoer sammen, først skriver du

su root

og indtaster PW som den beder om, nu er du så root i denne konsol, og
kan udføre komandoer kun root har lov til, herunder ls.

Nu skriver du så

ls -l /etc/lili.conf

og melder tilbage med hvad den så svare.

Ivar Madsen

Fra : jimmi

Dato : 23-01-03 21:55

Så skriver den:"-rw------- 1 root"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-03 22:01

jimmi skrev Torsdag den 23. januar 2003 21:54 i dk.edb.system.unix:

> Så skriver den:"-rw------- 1 root"

Hvilket betyder at kun root kan så vel læse som skrive til filen. Så nu
hvor du har en root konsol, så prøv at start din farvorit editor.

Hvis ikke du har en farvorit, så kan jeg anbefale dig at instalere
Midnight Comander (mc) der er en norton komander kloon.

Ivar Madsen

Fra : jimmi

Dato : 23-01-03 22:53

Ivar Madsen wrote:

> [...]
>
> Hvis ikke du har en farvorit, så kan jeg anbefale dig at instalere
> Midnight Comander (mc) der er en norton komander kloon.

Jeg har har prøvet at hentet Midnight Comander, men jeg synes ikke lige
det er til at installere, så jeg prøvede igen at åbne lifo.conf i
Teksredigering men får stadig denne besked "....because access was
denied", selvom jeg har logget på som root.
Kan man benytte en anden bootloader?

Venlig hilsen Jimmi

Fra : Regin Larsen

Dato : 23-01-03 23:56

jimmi wrote:
> [..] så jeg prøvede igen at åbne lifo.conf i
> Teksredigering men får stadig denne besked "....because access was
> denied", selvom jeg har logget på som root.

Med hvilken editor åbnede du filen?
Åbnede du filen som root? - du loggede ikke blot ind som root i en term
for derefter at åbne filen som normal bruger i din "filmanager"?

Hurtig fremgangsmåde:
- Åben en term og indtast (uden $ og #):
$ su -
# gedit /etc/lilo.conf
(udskift evt. gedit med kedit eller en anden editor)

> Kan man benytte en anden bootloader?

Ja, men det vil sikkert ikke afhjælpe dit problem, da du så blot skal
ændre i en anden fil med de samme rettigheder.

--
Regin

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 23-01-03 21:26

jimmi <jimmi_graffe@yahoo.com> writes:

> Jeg har nu prøvet at åbne lilo.conf med Terminal og Tekstredigering,
> men får hele tiden beskeden: "Could not open the file "/etc/lilo.conf"
> because access was denied."

Måske er det kun root som har adgang til filen. Så skal du enten logge
ind som root eller skifte bruger med 'su -'

Hvilket output får du fra 'ls -l /etc/lilo.conf'

Her ser det sådan ud:
-rw------....

Hvilket betyder at det kun er ejeren (dvs root), der må læse og skrive
til filen.

Hvis det f.eks. havde været sådan:

-rw-rw-r--....

Måtte ejer og gruppe læse og skrive, mens alle andre kun måtte læse
fra filen.

--
   Mvh Christoffer Olsen

*** Thank you, mr. president:
*** http://tiddytwister.nitro.dk/bushie.jpg

Fra : Lars Bonde

Dato : 23-01-03 23:06

er du sikker på at filen ikke er i brug eller åben et andet sted ?

Lars

Fra : jimmi

Dato : 23-01-03 23:12

Lars Bonde wrote:
> er du sikker på at filen ikke er i brug eller åben et andet sted ?

Øh det ved jeg ikke, hvordan ser jeg det?

Fra : Kosta

Dato : 24-01-03 13:44

jimmi wrote:

> Øh det ved jeg ikke, hvordan ser jeg det?

Du kan udføre nedstående komando:

lsof | grep lilo.conf