courier problem
Fra : Kim Emax

Dato : 21-01-03 17:59

Hey

Har installeret courier-imap-1.6.2.20030119, ikke noget fancy bare
../configure, men jeg kan simpelhent ikke få startet min pop3 daemon

Jeg har fulgt installationsprocessen fra INSTALL dokumentet, som i korte
træk siger:

$ ./configure
$ make
$ make check
$ su root

WARNING: set your umask to 022 before running make install or make
install-strip.

set umask=022
export umask

# make install
# make install-configure

prøver så at starte pop3 sådan her:
/usr/lib/courier-imap/libexec/pop3d.rc
og
/usr/lib/courier-imap/libexec/pop3d.rc start

men der sker ikke så meget, jeg kan i hvert fald ikke logge ind (user og pw
er korrekt

Hvordan starter jeg pop3 daemonen og hvordan tjekker jeg at den kører? (bare
med ps -aux | grep pop3 ?)

På længere sigt vil jeg have courier til at checke mod mysql, men prøver at
gøre det så simpelt som muligt til at starte med, men skulle det vise sig at
være meget nemmere, kan jeg lige så godt gå i gang med det nu, hvis nogen
mener det andet er tidsspilde

--
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 21-01-03 18:24

Kim Emax wrote:

> men der sker ikke så meget, jeg kan i hvert fald ikke logge ind (user
> og pw er korrekt

ok, jeg kan telnette til serveren via lokaltnettet, så pop3 fætteren må jo
køre... men jeg får Login failed. Jeg prøver med den bruger, jeg ssher til
serveren med. Hvor ser jeg, hvad der verificieres imod?

--
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 21-01-03 19:58

Kim Emax wrote:

> ok, jeg kan telnette til serveren via lokaltnettet, så pop3 fætteren
> må jo køre... men jeg får Login failed. Jeg prøver med den bruger,
> jeg ssher til serveren med. Hvor ser jeg, hvad der verificieres imod?

jeg har kigget rundt på nettet efter et svar uden at komme videre
I /var/log/messages står der:

"Jan 21 17:38:32 server authdaemond.mysql: authdaemon: modules="authcustom
authcram authuserdb authldap authmysql authpam", daemons=5"

Betyder det at den kører mysqldaemon og verificerer mod den?

--
Kim Emax

Fra : soren

Dato : 21-01-03 21:39

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> [...]
> authcram authuserdb authldap authmysql authpam", daemons=5"
>
> Betyder det at den kører mysqldaemon og verificerer mod den?

courier-imap kan authentisere med en raekke moduler som virker med
forskellige auth databaser. Du maa finde ud af hvilket du skal bruge,
og saa konfigurere den til at bruge det.

hvis du bruger qmail, saa laes denne:
http://www.shupp.org/toaster/

Fra : Kim Emax

Dato : 21-01-03 22:05

soren wrote:
> [...]
> forskellige auth databaser. Du maa finde ud af hvilket du skal bruge,
> og saa konfigurere den til at bruge det.

sorry, bruger postfix, men problemet er at jeg kommer ind via telnet, men
bliver afvist. Jeg bliver ikke verificiret mod /etc/passwd som jeg i første
omgang ønsker... Jeg kan heller ikke finde ud af, hvor man stopper courier
og starte det igen, så jeg har lidt svært ved at teste evt. ændringer...

--
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 22-01-03 00:11

Kim Emax wrote:

Hep, har fået det til at spille og smider lige forklaringen her, hvis andre,
skulle have samme problem

System: RedHat 7.3
Mailserver: postfix

> Har installeret courier-imap-1.6.2.20030119, ikke noget fancy bare
> ./configure, men jeg kan simpelhent ikke få startet min pop3 daemon

startes med /usr/lib/courier-imap/libexec/pop3d.rc start (i mit tilfælde),
kan tjekkes i /var/log/message

> men der sker ikke så meget, jeg kan i hvert fald ikke logge ind (user
> og pw er korrekt

> Hvordan starter jeg pop3 daemonen og hvordan tjekker jeg at den
> kører? (bare med ps -aux | grep pop3 ?)

ps -ax | grep authdaemond # ja, der kører seks af slagsen

> [...]
> skulle det vise sig at være meget nemmere, kan jeg lige så godt gå i
> gang med det nu, hvis nogen mener det andet er tidsspilde

alle konfigurationsfiler ligger i /usr/lib/courier-imap/etc

authentication mod f.eks. /etc/passwd eller MySQL sættes i authdaemonrc:
authmodulelist="authpam" # /etc/passwd
authmodulelist="authmysql authpam" # mysql and /etc/passwd

det burde i følge manualen være muligt at have både authmysql og authpam
slået til, men det er utestet fra min side af (endnu

i pop3d sættes (for /etc/passwd løsningen):
AUTHMODULES="authdaemon"

undervejs kan man også kigge i mailkøen med "sendmail -bp"

FAQ: http://www.courier-mta.org/install.html#pop3

--
Kim Emax

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-01-03 19:39

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>hvis andre, skulle have samme problem

Umiddelbart, nej. Jeg har ogsaa faaet mit op at koere nu, og jeg
loeb ikke ind i problemer, der lignede dine. Men jeg kan da
supplere med, hvordan det goeres under Debian, hvis nogen skulle
vaere interesserede:

- 'apt-get courier-imap' for at hente/installere.

- tilfoeje 'home_mailbox = Maildir/' og udkommentere
'mailbox_command = | procmail -a "$EXTENSION"' i
/etc/procmail/main.cf for at fortaelle postfix, at den skal
levere til maildir i stedet for mailbox.

- sende alle brugere en mail, saa alle maildirs oprettes.

Saa koerer courier i princippet uden yderligere pilleri.

Dog vil det naturligvis ikke skade at give brugerne nogle ekstra
mapper til sendt post, kladder og skrald.

Desuden kan jeg ikke undvaere procmail, saa trin 2 skal goeres
om. Men da procmail meget let kan saettes op til at levere til
maildir, bliver det sikkert ikke den store udfordring.

Jeg gaar ud fra, at du ogsaa har rodet med maildir-
problematikken, selv om du ikke har skrevet noget om det, eller
er postfix under RedHat allerede sat op til at levere til
maildir?

I forbindelse med skiftet til maildir har jeg oplevet en
uhensigtsmaessighed, som du maaske ogsaa skulle checke:

Naar en bruger modtager en mail, oprettes der automatisk et
maildir i brugerens home-bibliotek. Men det er ikke alle brugeres
home-biblioteker, der ligger under /home/. Der findes masser af
daemons med saerskilte brugere, og disse har som regel
home-bibliotek et eller andet sted i /var/.

Hvis man sender en mail til en af disse brugere - som det aldrig
har vaeret meningen skulle modtage mails - vil der afhaengigt af
permissions blive oprettet et maildir et tilfaeldigt sted i
/var/, hvor man maaske aldrig opdager det.

F.eks. medfoerte en mail til nntpcache@mitdomaene.dk, at der blev
oprettet et maildir i /var/spool/nntpcache/. Og mail til
ntop@mitdomaene.dk medfoerte et maildir i /var/lib/ntop/.

Den nemme loesning er at sikre sig, at der eksisterer et alias
for samtlige "system"-brugere, saa mails til disse brugere
omdirigeres til f.eks. postmaster. Det kraever bare, at man
husker at opdatere sine aliaser, hver gang man installerer ny
software, som opretter nye brugere.

En mere rigtig loesning er at lade procmail soerge for, at der
ikke leveres mails til brugere uden for /home/. Courier-maildrop
kan sikkert ogsaa noget i den retning.

--
Allan