Læse fra floppy
Fra : Søren

Dato : 21-01-03 17:55

Jeg har installeret SuSE 7.3. Når jeg sætter en diskette i diskette
drevet, og gerne vil se indholdet af disketten, har jeg engang fået at
vide, at jeg i terminal vinduet skal skrive:

mount /mnt/floppy

Det prøvede jeg så med flg. resultat:

1)

me@linux> /mnt/floppy
bash: /mnt/floppy: ingen sådan fil eller filkatalog

2)

me@linux> mount /mnt/floppy
mount: kunne ikke finde /mnt/floppy i /etc/fstab eller /etc/mtab

3)

me@linux> /floppy
bash: /floppy: is a directory

Jeg fik altså ikke adgang til at se indholdet af disketten dels ud fra
det, jeg havde fået at vide, jeg skulle skrive, og dels ud fra mine
forsøg. Det skal siges, at disketten er Windows formatteret og at der
ligger en .RTF fil på den, som jeg regnede med at få adgang til, så den
kan læses og printes ud. Men hvad gør jeg forkert her og hvad skal der
til for at jeg kan få lov at se indholdet af en diskette ?

Venlig hilsen
Søren

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-01-03 17:56

Søren <sorenh@gmx.net> writes:

> [...]
> drevet, og gerne vil se indholdet af disketten, har jeg engang fået at
> vide, at jeg i terminal vinduet skal skrive:

Prøv mount /dev/fd0 /mnt/floppy

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-03 17:56

Den Tue, 21 Jan 2003 17:55:03 +0100 skrev Søren:
> [...]
>drevet, og gerne vil se indholdet af disketten, har jeg engang fået at
>vide, at jeg i terminal vinduet skal skrive:

Det kunne evt være mount /floppy i stedet, men...

> [...]
>kan læses og printes ud. Men hvad gør jeg forkert her og hvad skal der
>til for at jeg kan få lov at se indholdet af en diskette ?

Brug mtools, det er absolut det nemmeste:

mdir A:
mcopy A:* .

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-01-03 07:37

Søren wrote:
> Jeg har installeret SuSE 7.3. Når jeg sætter en diskette i diskette
> drevet, og gerne vil se indholdet af disketten, har jeg engang fået at
> vide, at jeg i terminal vinduet skal skrive:

Erm... er der ikke et diskette ikon du kan klikke på i stedet? Det har Red
Hat... eventuelt klik med højre musetast på baggrunden og se, om der ikke
et sted i menuen er noget med floppy.

Lars.

--
Dybdahl Engineering