MS Windows
briani 27239
Sort skærm under opstart af WIN 98
Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 20-02-03 13:57

Jeg har en kammerat hvis computer pludselig er begyndt at fryse i opstarten.
Efter POST går skærmen i sort med en blinkende markør i øverste venstre
hjørne og ikke andet.

Systemet:

Celeron 500
2 x 64 MB SD-RAM
8 MB RIVA TNT Vanta

Fejlen har før været periodisk, d.v.s. at han før har kunnet genstarte
computeren og derved opnå normal opstart. Nu er problemet imidlertid
permanent.

Forslag modtages med kyshånd.

Mads Holmer-Jensen

Fra : Madsen

Dato : 20-02-03 14:12

Mads Holmer-Jensen skrev:

> Jeg har en kammerat hvis computer pludselig er begyndt at fryse i
> opstarten. Efter POST går skærmen i sort med en blinkende markør i
> øverste venstre hjørne og ikke andet.

Det vil sige at den slet ikke når til 'Starter Windows98...' ?
Kan den starte hvis man booter på en bootdiskette? Hvis den kan så
prøve at reparere MBR på harddisken og overfør derefter systemfilerne
fra disketten til harddisken når der er bootet op på disketten.
Kommandoerne til at gøre det er følgende (efterfulgt af et tryk på
Enter efter hver linie):

Fdisk /mbr
Sys C:

Madsen.

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 20-02-03 14:40

> Det vil sige at den slet ikke når til 'Starter Windows98...' ?

Ja.

> Kan den starte hvis man booter på en bootdiskette?

Nej og bootsequence i BIOS er i orden.

Sidst han oplevede problemet gik det over efter at han havde tændt og
slukket et par gange, men nu er det åbenbart permanent.

Hvad nu?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-02-03 15:35

Hej Mads Holmer-Jensen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nej og bootsequence i BIOS er i orden.

Og den laver også en korrekt nok RAM-tjek, formoder jeg (?)

Ikke fordi RAM'en dermed er garanteret perfekt, men det giver da et
hint om, om man primært skal søge der eller andetsteds.

> Sidst han oplevede problemet gik det over efter at han havde tændt og
> slukket et par gange, men nu er det åbenbart permanent.

Prøv at hive alle kabler til kassen ud, hiv hatten af, sæt kablerne i
igen, tænd maskinen og se om CPU-pusteren o.l. bevæger sig.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 20-02-03 19:56

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message

> Og den laver også en korrekt nok RAM-tjek, formoder jeg (?)

Jo, der er ingen problemer.

> Prøv at hive alle kabler til kassen ud, hiv hatten af, sæt kablerne i
> igen, tænd maskinen og se om CPU-pusteren o.l. bevæger sig.

Den er god nok. Her til aften har han fået det til at køre igen ved
at..............vente! Efter at have stået slukket et par timer kunne
maskinen starte op igen, og han har nu en kærkommen lejlighed til at få
opdateret back-ups. Mystisk fejl.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-02-03 23:24

> [...]
> timer kunne maskinen starte op igen, og han har nu en kærkommen
> lejlighed til at få opdateret back-ups. Mystisk fejl.

I mine øjne lyder dette endnu mere sandsynligt end før, at afkølingen
ét eller andet sted ikke er tilstrækkelig.
Alternativt kan det være en af de mest ondskabfulde fejl: En eller
anden lodning/kontakt/etc. kan være blevet ustabil i den forstand, at
den i kold tilstand virker fint, men når den varmes tilstrækelig op,
kikser forbindelsen. Den slags er vederstyggelig, fordi det kan være
svært at indkredse synderen.

Kontakter i form af stik kan man selvfølgelig rimelig hurtigt tjekke
ved et for et [1] at hive alle stik fra hinanden og sætte dem sammen
igen. Det tager faktisk ikke mere end 15-30 minutter, hvis kassen
alligevel er åben, og det er da værd at prøve i første omgang.

[1] "Et for et" fordi det er nemmere at holde styr på dem, hvis man
hiver A fra hinanden og sætter sammen igen, så B... etc. Ellers står
man nemt med 50 åbne stik og kommer nemt til at bytte om på blot et
enkelt par

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 20-02-03 14:43

Mads Holmer-Jensen skrev:

> Hvad nu?

Har I prøvet det jeg foreslog? Hvis den slet ikke når til 'Starter
Windows98...' så kunne det umiddelbart tyde på at bootsektoren eller
MBR har taget skade.

Madsen.

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 20-02-03 14:49

> Har I prøvet det jeg foreslog?

Æhh, ja - forsøgt på det, men den kan som sagt ikke starte op fra
diskettedrevet.

Mads Holmer-Jensen

Fra : Madsen

Dato : 20-02-03 14:54

Mads Holmer-Jensen skrev:

> Æhh, ja - forsøgt på det, men den kan som sagt ikke starte op fra
> diskettedrevet.

Nå, det havde jeg lige overset i første omgang. Jeg er blank så.
Det er jo ikke nemt at lave fejlrettelse når man hverken kan boote
på harddisk eller diskette. Så er der kun cd tilbage, men det kræver
jo at man har en boot-cd.

Madsen.

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 20-02-03 15:14

> Nå, det havde jeg lige overset i første omgang. Jeg er blank så.
> Det er jo ikke nemt at lave fejlrettelse når man hverken kan boote
> på harddisk eller diskette.

Nej det bliver svært. Du skal have tak for hjælpen under alle
omstændigheder.

> Så er der kun cd tilbage, men det kræver
> jo at man har en boot-cd.

Ja, det tror jeg næppe han har, men så må vi jo have skaffet ham sådan en