MS Windows
briani 27239
Windows 98 til XP?
Fra : Frede Greving

Dato : 18-02-03 15:48

Jeg skal have udskiftet min Windows 98 med Windows XP, men er lidt
betænkelig ved at gå i gang med det. Kan nogen mon hjælpe med et tip om
fremgangsmåden? Jeg har taget kopi af det der skal gemmes på harddisken,
tror jeg nok, men hvad så?
Hilsen FG.

Fra : Klander

Dato : 18-02-03 15:55

"Frede Greving" <amving@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> betænkelig ved at gå i gang med det. Kan nogen mon hjælpe med et tip om
> fremgangsmåden? Jeg har taget kopi af det der skal gemmes på harddisken,

det kommer an på om det er en opgradering eller fuld ver af Win XP.
Hvis det er en opgradering skal du bare sætte cden i dit cd drev og
installere.
hvis det er en fuld ver vil jeg råde dig til at formatere din harddisk,
og så genstarte din pc med win xp cden i drevet og så følge vejledningen så
går det næsten automatisk..
PS. en fuld ver er meget at foretrække da en opgrade ikke altid kører godt

Mvh
Kurt

Fra : ha

Dato : 18-02-03 16:07

> Hvis det er en opgradering skal du bare sætte cden i dit cd drev og
> installere.
> hvis det er en fuld ver vil jeg råde dig til at formatere din
> harddisk,

Det er da underordnet. Hvis det er en upgrade, vil installationsprg.
blot spørge om win98 Cd'en. Ellers er programmerne helt ens.

mvh
ha

Fra : Frede Greving

Dato : 18-02-03 16:35

"Klander" <klander@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vejledningen så
> går det næsten automatisk..
> PS. en fuld ver er meget at foretrække da en opgrade ikke altid kører

Hej. Jo, det er en fuld version. Jeg har prøvet at formatere harddisken,
men får at vide, at det ikke kan lade sig gøre fordi drevet indeholder
filer, der bruges af Windows. Kan jeg ikke bare slette alle mapper på
harddisken, og tilsidst Windows? Hvad sker der ved det?
Mvh FG.

Fra : ha

Dato : 18-02-03 16:44

> drevet indeholder filer, der bruges af Windows. Kan jeg ikke bare
> slette alle mapper på harddisken, og tilsidst Windows? Hvad sker der
> ved det?

Det er ok, forudsat at der ikke er noget på disken du vil gemme
(dine kopier er på en anden disk eller er brændt ud).
Installationsprogrammet vil - såvidt jeg husker - på et tidspunkt
spørge om disken skal formatteres. Så svarer du bare ja, og
alt gammelt ryddes.

mvh
ha

Fra : ha

Dato : 18-02-03 16:16

> [...]
> betænkelig ved at gå i gang med det. Kan nogen mon hjælpe med et tip
> om fremgangsmåden? Jeg har taget kopi af det der skal gemmes på

Du kan evt. overveje det der kaldes "dualboot". Det betyder, at du
beholder din nuværende win98 men opdeler harddisken i 2 og så
installerer winXP på den anden partition. Så kan du jo holde dig
selv kørende med win98 indtil du er sikker på at alt funker i din
nye winXP.
Se mere om dualboot på http://www.wintip.dk/artikler/partition.htm
Da jeg selv skiftede fra win98 til winXP var jeg en kylling og kørte
med dualboot i lang tid, det gjorde lissom jeg sov bedre om natten
når jeg vidste, at jeg ikke havde brændt alle broer (læs slettet).

mvh
ha

Fra : Pico

Dato : 18-02-03 16:40

Frede Greving wrote:
> [...]
> betænkelig ved at gå i gang med det. Kan nogen mon hjælpe med et tip
> om fremgangsmåden? Jeg har taget kopi af det der skal gemmes på

Bare formatere og installere XP, det vil du ikke fortryde. Lav dog lige en
kontrol af at dit hardware er kompatibelt med XP.
Når du nu har lavet backup af det hele er det jo ikke det store at slette
XP igen hvis du ikke kan lide den. Så kan du bare smide 98 på igen.
Hvis du ikke har noget specielt behov for det er der ingen grund til at
lave dualboot, på den anden side, hvis du er meget usikker kan du
installere XP og stadig beholde 98. Bliveer du så tilfreds med XP kan
du bare rette i bootini så kun XP starter op. Det modsatte kan selvfølgelig
også gøres.
Pico

Fra : Frede Greving

Dato : 18-02-03 16:55

Tak for svarene. Nu vil jeg så overveje, om jeg vil dele min harddisk
op, det er jo en tiltalende tanke. Men hvordan formaterer jeg, når det
nu ikke umiddelbart kan lade sig gøre?
Mvh FG.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-02-03 17:22

"Frede Greving" <amving@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
harddisk
> op, det er jo en tiltalende tanke. Men hvordan formaterer jeg, når

Du kan ikke formatere det drev Windows er installeret på fra
Windows. Du er nødt til at gøre det fra Windows XPs
installationsprogram, eller fra en Windows 98 Startdiskette.
Afslutningsvis vil jeg sige IMHO, at når du først har vænnet dig til
windows XP,eller 2000 (det gør du hurtigt) så vil du aldrig komme
til at savne Windows 98.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.