Valg af teknologier til projekt
Fra : Jacob Laue Petersen

Dato : 27-01-03 20:12

Hej gruppe!

Jeg skal igang med et projekt, der kort fortalt går ud på at lave et
lagerstyringsprogram. Det er et krav til programmet at der kan arbejde flere
brugere med det på samme tid, ca. 5 samtidige brugere.

Følgende teknologier er tilrådighed: MS Access, VB60, VB.NET, MS SQL og
MySql. Hvad mener i er en fornuftig logik:

1.
En MS Access database der fungere som en flerbruger database / applikation.
Er den værd at basere et nyt system på?

eller

2.
Lave en decideret client/server løsning hvor der anvendes en eller anden
form for database på server delen?

eller

3.
Lave klienter der kobler op mod en eller anden form for databaseserver.

Alle kommentater, anbefalinger og advarsler er meget velkomne.

Mvh. Jacob Laue Petersen

posted: dk.edb.programmering / dk.edb.programmering.basic.visual-basic

Fra : Martin - Maage

Dato : 27-01-03 20:29

Det ville nok være nemmest at bruge VB.NET og Access, og lave en database
server, og en gang klienter..

mvh. Martin

Fra : Ruben Nørgaard

Dato : 27-01-03 20:31

Personligt ville jeg gå efter en webbaseret php løsning med mysql. Den er
prisbillig og nem at bygge videre på og skalere..
(ikke at den skal være på internettet, men at den bruger samme teknologier)
Der kan dog være ting i et lagerstyringssystem, der ville kræve, at man
skulle bruge nogle af de mere avancerede funktioner i MS sql.

mvh Ruben Nørgaard

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 20:35

Er vel blandt andet afhængig af den specifikke version af mySql - kun den
nyeste har f.eks. mulighed for at bruge transaktioner (og dermed
'rollback').

mvh
Krabsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-01-03 21:21

"Ruben Nørgaard" <nospam@nospam.spam> writes:

> Personligt ville jeg gå efter en webbaseret php løsning med mysql. Den er
> prisbillig og nem at bygge videre på og skalere..

Det har du ret i men jeg har ofte fundet at næsten alt andet end meget
simple brugerflader gør sig meget bedre i et rigtigt program end
som html.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 20:36

Jeg ville helt personligt lave det i VB6 + Access - men det skyldes
formentlig, at det har jeg allerede gjort )

mvh

Krabsen

Fra : dudsen

Dato : 27-01-03 21:02

Jacob Laue Petersen wrote:

> [...]
>
> Følgende teknologier er tilrådighed: MS Access, VB60, VB.NET, MS SQL
> og MySql. Hvad mener i er en fornuftig logik:

Husk på at et lagerstyringsprogram lavet ordentligt vil have en
livcyklus der er væsentligt længere end MS kører for deres produkter
hvilket nok gør det smart at værre forholsvis portabelt specielt hvis
det skal kunne indgå i et ERP system senere hen.
Glem MS Access den skalere slet ikke og er formenteligt på vej ud af
aktiv udvikling det samme gælder for VB60.

I dystem MS-SQL MySQL skal du huske at MS-SQL krever windows hvorimod
MySQL er rimeligt portabelt dette er ham der skal opgradere firmaet
it systemer om 5år hvor windows2000 ikke lægere er i handlen sikkert
glad for, og så er der jo prisen.

> [...]
>
> eller
>
> 3.
> Lave klienter der kobler op mod en eller anden form for

Det er ikke smart at sætte en almindelig PC ud på et lager den har
bevægelige dele og er i det hele taget meget mere skrøbelig end end
tynd-klient.
Det er derfor rigtigt smart at læde al logikken forgå på serveren og
lade klenternes eneste funktion værre at sende data til serveren.
En løsning hvor klienten bare en en html3.2 kompatibel browser ville
ikke værre dum, så har man kun en komponent nemlig serveren dit
produkt stiller "underlige" krav til.

--
Daniel Udsen
Jorden gik under i går

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 27-01-03 23:08

Jacob Laue Petersen wrote:
> Jeg skal igang med et projekt, der kort fortalt går ud på at lave et
> lagerstyringsprogram. Det er et krav til programmet at der kan arbejde
> flere brugere med det på samme tid, ca. 5 samtidige brugere.

Dette udelukker desværre Microsoft Access til dataopbevaring, da denne låser
flere records ad gangen (en blok ad gangen). Med 5 samtidige brugere er det
et problem.

> Følgende teknologier er tilrådighed: MS Access, VB60, VB.NET, MS SQL og
> MySql.

Det, der hurtigst vil give dig noget værdi, er at sætte en MySQL server op
og lave en simpel brugerflade i MIcrosoft Access, som via ODBC tilgår
MySQL. Så slipper du for Access's problemer med flerbrugere, men har
samtidigt muligheden for nemt at lave forespørgsler osv.

Men du skal ikke lave noget, der er særligt avanceret, før Access og Visual
Basic bliver noget møg at arbejde med - her vil et værktøj som Borland
Delphi gøre gavn. Delphi er dog langsommere at komme igang med, så derfor
kan det ikke anbefales hvis du vil hurtigt i gang.

Fidusen ved MySQL er i øvrigt også, at du senere kan lave et web-interface,
at det ikke koster noget, og at det faktisk bare virker.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Jens Brandt

Dato : 28-01-03 10:47

Personligt syntes jeg at du skal overveje .net verdenen og skal du have
en ordentlig og billig db-server, så anvend MSDE2000 - "gratis" MS-sql
database med begrænsninger, max 5 samtidige brugere og vist nok noget
med max 3gb. pr. database og ingen replikering. MSDE udgaven at ms-sql
serveren mangler alle sql-serverens hjæpeprogrammer, så det må man selv
kode sig ud af eller anvende den medfølgende command line program osql.
Man kan også anvende Access grænsefladen til at gå på MSDE.

Access er noget nemmere at håndtere en SQl server, så det kan være en
udmærket løgsning til mindre programmer uden stor tung databehandling.
Store tunge transaktioner kan ødelægge en Access, hvis nogen slukker
pc'en under en commit.

du kan finde MSDE2000 på www.aps.net
gratis at distribuere hvis du anvender f.eks. enterprice udgaven af
..net, men check lige Microsofts hjemmeside.
--
Jens
---------------------------

Fra : Carsten Marcussen

Dato : 29-01-03 11:05

> Følgende teknologier er tilrådighed: MS Access, VB60, VB.NET, MS SQL og
> MySql. Hvad mener i er en fornuftig logik:

Jeg anbefalder pr. definition altid - etbruger system Access - flere brugere
en rigtig DB server af en art. Jeg bruger selv næsten altid MS SQL. Pga. det
for mig virker nemt og ligetil, stabilt og hurtigt + MS SQL behandler record
locks noget bedre i et flere bruger miljø en Access gør.

Dit valg af VB60 er perfekt dil formålet - du er forholdsvis nemt igang -
men det er smag og behag naturligvis (delte meninger).

Et tip til VB60 hvis du ikke allerede ved det er ADO din ven. Hold dig fra
Dataenvirnonment til andet en test formål da den giver en statisk connection
til din DB. Jeg selv håndkoder nogle kanske få linjer til ADO connectionen.
Om du vil bruge ODBC eller OLE DB er en smags sag. Jeg bruger selv OLE DB da
det ellers kræver at ODBC er sat rigtigt op på klenterne (med mindre du kan
få dit installations program til automatisk at sætte ODBC'en op ligesom som
i Installshield)

Bare min mening om sagen
/Carsten

Fra : Flare

Dato : 29-01-03 14:33

Jeg har også lavet en lagerstyringssystem. Det primære mål var let tilgang
til systemet og efter at have sidet og rodet med forskellige GUI´s faldt
resultat på en ren teskst grænsflade som faktisk er overraskende effiktiv i
forhold til en "musegui".

Lavede det i C++ mod en Mysql DB..

Mvh
Anders

Fra : Ole Nielsby

Dato : 29-01-03 15:43

Carsten Marcussen <me@nospamty.com> skrev:

> [...]
>
> Dit valg af VB60 er perfekt dil formålet - du er forholdsvis nemt igang -
> men det er smag og behag naturligvis (delte meninger).

Tja - hvis systemkravene tillader det, giver VB.NET eller C# langt
bedre mulighed for at strukturere applikationen så den er overkommelig
at vedligeholde på lidt længere sigt - og det er vist omtrent lige så nemt
at komme i gang med VB.NET som VB6.

(Det handler bl.a. om at nedarvning og virtuelle metoder gør det enklere
at genbruge kode og dermed holde projektets størrelse nede.)

> Et tip til VB60 hvis du ikke allerede ved det er ADO din ven.

Og kraftigt forbedret i .NET .

ON/Fjern sneglen fra min svaradresse

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-01-03 21:02

Ole Nielsby skrev:
> [...]

I så fald må det være den af alle mine venner som har flest fejl og
som er mest Microsoft-orienteret.
(Dermed ikke sagt at der findes noget bedre til VB60.)

> Og kraftigt forbedret i .NET .

Tiltrængt!

-------
Tomas

Fra : Klaus Petersen

Dato : 13-02-03 16:54

> 2.
> Lave en decideret client/server løsning hvor der anvendes en eller anden
> form for database på server delen?

Hvis jeg skulle lave det ville jeg basere min løsning på nr. 2, for det
giver de bedste muligheder for udvidelse samt minimering af
velholdelsesarbejdet.

Til lagering på serveren ville jeg lave et kontrolleret / kø-baseret system,
der kører på Access DB. eller XML.

Desuden ville jeg privotere følgende delopgaver ekstra højt:

1) Protokollen / netværkssproget mellem server og client. Det skal være så
gennemtænkt, at du aldrig får brug for at lave noget om, men også har
mulighed for at tilføje noget i senere versioner af clienten/serveren.

2) Sikkerheden over de data, der sendes via. netværket.

3) Stabiliteten / driftsikkerheden.

4) Brugervenlighed på klient del