TokenRing Adapter/Balun ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 11-03-03 18:06

Hej!

Jeg sidder med et Olicom PC 3221 PCMCIA TokenRing kort. Til dette
kort medfølger et kabel med et RJ45 stik. Problemet er bare, at der
nok er sandsynlighed for, at labtop'en med kortet i ind imellem skal
sættes til et LAN, hvor man bruger den gamle IBM 8228 Mau (hedder de
ikke Type-1 stik). Oprindeligt var der også en form for adapter med
til kortet, men den er bortkommet. Dog har Blackbox nogle ting, som
kan hjælpe - men der er både Balun (105/150 Ohms) og Adapter - hvad
for een af dem skal jeg bruge til omtalte kort - altså balun eller
adapter ?

/Brian

Fra : Arne Keller

Dato : 11-03-03 22:11

On Tue, 11 Mar 2003 18:05:53 +0100, Brian Ipsen <spammers@nowhere.net>
wrote:

> [...]
>kan hjælpe - men der er både Balun (105/150 Ohms) og Adapter - hvad
>for een af dem skal jeg bruge til omtalte kort - altså balun eller

Du skal sikkert bruge en balun.

Kortet bør være 100 Ohm når det har RJ45 kabel, derfor behøver du en
tilpasning til 150 Ohm når du skal anvende den gamle IBM kabling.

Dette er mit bedte gæt og dek kan sagtens være forkert, kan du ikke
finde en manual eller andet på nettet ??

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : M. Aa. J.

Dato : 11-03-03 22:25

> Kortet bør være 100 Ohm når det har RJ45 kabel, derfor behøver du en
> tilpasning til 150 Ohm når du skal anvende den gamle IBM kabling.

Helt korrekt.

Vi kører med sådanne på Ingeniørhøjskolen i København - dog kører vi 100
Mbit ethernet over vores gamle IBM Token Ring kabling.

Vi har nogle convertere i de gamle Token Ring stik der converterer fra 150
til 100 Ohm - det er rent faktisk bare en lille transformator der placeres i
hver ende af kablet. - Når de sidder i er der link på netkortene uanset om
kablerne er patchet op i den anden ende... morsomt.

Vh.
M. Aa. J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-03 00:36

On Tue, 11 Mar 2003 22:25:10 +0100, "M. Aa. J."
<internet@REMOVErolator.dk> wrote:

> Når de sidder i er der link på netkortene uanset om kablerne
> er patchet op i den anden ende... morsomt.

Morsomt?

At Type 1-kabling loopes, når der ikke er udstyr i, er en af de
basale forudsætninger for, at Token Ring bliver en ring, så det
bør ikke være så overraskende, at alt står med link på, selvom
der ikke er noget i den anden ende.

I øvrigt: Man skal ikke bare forvente, at det virker at sætte en
tilfældig switch til den slags kabling. Der er udstyr, der ikke
er konstrueret til at fatte det med, at porten loopes, og jeg har
set flere bugs med det selv for boxe, hvor det er supporteret. Så
det er besværet værd at teste det, inden man køber massevis af
switche hjem.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : M. Aa. J.

Dato : 12-03-03 06:54

> Morsomt?

Der er link på uanset om dimsen sidder i væggen eller ej, bare netkortet er
tilsluttet.

> [...]
> set flere bugs med det selv for boxe, hvor det er supporteret. Så
> det er besværet værd at teste det, inden man køber massevis af

Vi kører med mange forskellige billige switche på dette netværk, ingen
problemer i det.

Vh.
M. Aa. J.

Fra : Arne Keller

Dato : 12-03-03 07:50

On Wed, 12 Mar 2003 06:54:10 +0100, "M. Aa. J."

>Der er link på uanset om dimsen sidder i væggen eller ej, bare netkortet er
>tilsluttet.

IBM type 1 kabling er konstrueret som Asbjørn siger.

Stikket indeholder 2 kortslutnings bøjler som kobler de 2 par sammen
når stikket skilles ad.

Der er gjort for at ringen skal være ubrudt uanset om et kabel
demonteres.

>Vi kører med mange forskellige billige switche på dette netværk, ingen
>problemer i det.

Uanset hvor mange switche du har anvendt på Type 1 så har Asbjørn
anvendt mange gange flere

Jeg har arbejdet en del med TR og Type 1 kabling for nogle år tilbage,
og kan nikke genkende til hvad han skriver.

Uanset at producenter skriver eller lover at udstyr fungerer med IBM
type 1 kabling så oplever man af og til problemer med at få tingene
til at fungere som beskrevet, tilsvarende udstyr til moderne kabling
fungerer normalt uden problemer.
Jeg tror at en del bunder i at der ikke er så mange som forstår IBM
Type 1 kabling

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-03 07:58

> Der er link på uanset om dimsen sidder i væggen eller ej, bare netkortet
> er tilsluttet.

Det er som sagt helt som forventet.

> Vi kører med mange forskellige billige switche på dette netværk, ingen
> problemer i det.

Det er som sagt langtfra altid tilfældet.

-A