DHCP Server i WinXP Pro
Fra : Torben Borg Broustbo

Dato : 10-03-03 20:02

Hej Gruppe

Jeg har overvejet at ville sætte en DHCP-server op
på min computer, når nogle kolleger og jeg holder
spilleaften. Men hvordan gør jeg? Og kan det lade
sig gøre?

Jeg kører Windows XP Pro og jeg ved at man kan
i WinNT 4.0 Workstation, så skulle man ikke også
kunne under XP Pro?

pft.

torben@broustbo.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-03 20:47

In dk.edb.netvaerk, Torben Borg Broustbo <torben@broustbo.dk> says...
> Jeg kører Windows XP Pro og jeg ved at man kan
> i WinNT 4.0 Workstation, så skulle man ikke også
> kunne under XP Pro?

Jo og det gøres på ca. samme måde.

Kig efter ICS (Internet Connection Service).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-03-03 18:43

Torben Borg Broustbo wrote:

> Jeg har overvejet at ville sætte en DHCP-server op
> på min computer, når nogle kolleger og jeg holder
> spilleaften. Men hvordan gør jeg? Og kan det lade
> sig gøre?

Bare sæt alle maskinerne til at være DHCP klienter, så finder de selv ud
af det, såfremt der er tale om win9x, win2k eller winxp .... der er
ikke brug for at andet end apipa (automatic ip adressing) i den
sammenhæng.

> pft.
>
> torben@broustbo.dk

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-03-03 19:01

In dk.edb.netvaerk, Peter Larsen <plarsen_no2spam@mail.tele.dk> says...
> Bare sæt alle maskinerne til at være DHCP klienter, så finder de selv ud
> af det, såfremt der er tale om win9x, win2k eller winxp .... der er

Der skal jo være en DHCP-server før DHCP-klienterne nytter noget.

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-03-03 23:42

Jesper G. Poulsen wrote:

> In dk.edb.netvaerk, Peter Larsen <plarsen_no2spam@mail.tele.dk>
> says...

> Der skal jo være en DHCP-server før DHCP-klienterne nytter noget.

Nej, ikke såfremt de understøtter apipa, MEDMINDRE du har brug for at
definere f. eks. deres gateway opsætning.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Torben Borg Broustbo

Dato : 15-03-03 09:22

"Peter Larsen" <plarsen_no2spam@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af det, såfremt der er tale om win9x, win2k eller winxp .... der er
> ikke brug for at andet end apipa (automatic ip adressing) i den

Hej Peter

Tak for dit svar. Jeg har nu læste en del på Apipa, da jeg heller ikke
kendte
det før, og det lyder jo meget godt.

Broadcast-trafikken, når pc'erne spørger efter en DHCP-server, burde vel
ikke være noget problem, når man ikke er mere end 20 maskiner på net-
værket?

Torben

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-03-03 10:33

Torben Borg Broustbo wrote:

> Tak for dit svar. Jeg har nu læste en del på Apipa, da jeg heller ikke
> kendte
> det før, og det lyder jo meget godt.

Det er faktisk elegant til "smånet" som ikke kræver speciel opsætning af
klientmaskinerne.

> Broadcast-trafikken, når pc'erne spørger efter en DHCP-server, burde
> vel ikke være noget problem, når man ikke er mere end 20 maskiner på
> net- værket?

Lease-tiden er jo ret lang, så det er - med den størrelse net - ganske
ligegyldigt, komforten ved ikke at skulle opsætte et "til lejligheden"
netværks klienter specielt er da større. Apipa kan være irriterende når
man fejlsøger noget, som der er brug for en speciel opsætning af, men
det kan slåes fra i registret ....

Den broadcast-trafik som måske betyder noget, og som i det mindste
opleves som en forsinkelse, det er jo netbios navne-opslagene, og for at
nedbringe den skal du have sat en WINS op, og så er det det bliver
relevant at have en DHCP server kørende for at få alle klienterne
konfigureret til at bruge den.

> Torben

Med venlig hilsen

Peter Larsen