Trådløs internet repeater - hvordan?
Fra : Alex

Dato : 05-03-03 21:49

Hvordan mon man laver en trådløs internet repeater?

Det jeg tænker på, er en enhed ude i periferien af et access point's
primære dækningsomådet. Denne perifere enhed skal så formidle videre
på en anden kanal og på den måde udvide det samlede dækningsområdet
med internet (ikke indbyrdes netværk.)

Der er ikke mulighed for at trække kabler mellem det primære og det
sekundære access point.

Det jeg umiddelbart (naivt?) kan forestille mig er noget i retning af:

(antenne) -> wlan-adapter -> server -> router -> access point

eller skal/kan det mon gøres anderledes/nemmere??

Alex

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-03-03 22:39

Alex <alexhxhansen@sol.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan mon man laver en trådløs internet repeater?

En accesspoint eller computer med WiFi kort i yderområdet, som kan køre i
Ad-hoc mode (har også et andet teknisk fint ord).

--
Bjarke Andersen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-03-03 08:13

Bjarke Andersen wrote:
> Alex <alexhxhansen@sol.dk> crashed Echelon writing

> En accesspoint eller computer med WiFi kort i yderområdet, som kan køre i
> Ad-hoc mode (har også et andet teknisk fint ord).

Ad Hoc mode repeater ikke signalet - Alex har derimod fat i en af
måderne at gøre det på. Jeg kan dog ikke lige se hvad den router han har
sat ind skal gøre godt for. (Begrænsning af broadcast?) Det kan dog også
gøres uden en computer:

(Eksisterende trådløst netværk) -> Wireless ethernet klient -> access
point -> (Nyt trådløst netværk med trådløs forbindelse til det eksisterende)

Hvis det eksisterende netværk tilfældigvis skulle være baseret på nyere
D-link udstyr, giver disse en unik mulighed for at købe et D-link
DWL-900AP+ og sætte det i en speciel repeater mode.

Mads Bahrt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-03-03 08:54

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> måderne at gøre det på. Jeg kan dog ikke lige se hvad den router han
> har sat ind skal gøre godt for. (Begrænsning af broadcast?) Det kan

Så må jeg have misforstået spørgmålet, da jeg troede det handelede om at
udvide dækningsområdet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Alex

Dato : 06-03-03 12:52

On Thu, 06 Mar 2003 08:13:26 +0100, Mads Bahrt
> [...]
>D-link udstyr, giver disse en unik mulighed for at købe et D-link
>DWL-900AP+ og sætte det i en speciel repeater mode.

Tak for dit svar som har bidraget til at mindske min trådløse
forvirring lidt mere.

Mit oprindelige spørgsmål var noget uklart, se evt. mit svar til
Bjarne. Jeg var ikke klar over at det var muligt at udvide
dækningsområdet uden at lave et ekstra "net" på en anden kanal.

Alex

Fra : Alex

Dato : 06-03-03 12:41

On Wed, 5 Mar 2003 21:39:29 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Alex <alexhxhansen@sol.dk> crashed Echelon writing

>En accesspoint eller computer med WiFi kort i yderområdet, som kan køre i
>Ad-hoc mode (har også et andet teknisk fint ord).

Nu synes jeg 802.11b nærmer sig noget nær det geniale.

Har jeg forstået dig rigtigt?:

<tankeeksperiment start>

1) Der står et access point med internetforbindelse på Nørdvej nr. 1.

2) Der sidder en med computer/trådløst netkort på Nørdvej nr. 5, men
han kan ikke få forbindelse fordi feltstyrken er for lav.

3) Men hvis der også sidder en på Nørdvej nr. 3 med computer/trådløst
netkort (i ad-hoc mode), så kan manden i nr. 5 pludselig også godt få
internet på sin computer.

<tankeeksperiment slut>

Er det sådan det er? Hvis det er, har jeg et spørgsmål mere:

Kan computer/trådløst-netkort-i-ad-hoc-mode på Nørdvej nr. 3 erstattes
med et almindeligt access point der bare står og kører helt for sig
selv døgnet rundt? Kan sådan et på en eller anden måde også
konfigureres til ad-hoc mode?

Mit oprindelige spørgsmål var desværre noget uklart - det er sådan set
kun øget dækningsområde jeg er interesseret i - det hele kan godt
foregå på den samme kanal. Det var bare det jeg mente med ordet
"repeater" som sikkert har en lidt anden betydning i virkeligheden.

Alex

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-03-03 13:22

> [...]
>
> 3) Men hvis der også sidder en på Nørdvej nr. 3 med computer/trådløst
> netkort (i ad-hoc mode), så kan manden i nr. 5 pludselig også godt få

Ja det er sådan jeg har forstået Ad-hoc funktionen.

> [...]
> med et almindeligt access point der bare står og kører helt for sig
> selv døgnet rundt? Kan sådan et på en eller anden måde også

Igen ja, men jeg er endnu ikke stødt på noget accesspoint som ligefrem
fremhæver at kunne det, men ej heller fordi jeg har forsøgt at søge lige
efter det.

--
Bjarke Andersen