Hjælp netværk
Fra : ego

Dato : 04-03-03 09:17

Hej til gruppen.
Dette spørgsmål er vist taget op mange gange.
Men jeg er lige begyndt at bevæge mig ind i "netværk" og det driller
gevaldigt.
Som nybegynder er jeg startet med blot at sætte 2 PCér sammen for at lære
det fra bunden.
Et krydset kabel fra netkort til netkort. Deling med fuld adgang på begge
PCer.
Den ene PC kører Win 98 den anden PC Win XP.
Jeg har indstalleret tcp, netbui, ipx/spx.
Det virker tilsyneladende rigtigt ! Ingen røde advarsler eller gule
spørgsmålstegn.
Da jeg testede forbindelsen på PC med Win 98 fik jeg fin forbindelse til Win
XP.
MEN: Jeg kan IKKE få "fat" i PCéren med Win 98 fra PC éren med Win XP.
Håber det ikke er for rodet forklaret og at nogen kan gennemskue problemet.
P.S. Et par tillægsspørgsmål
1. Er netbui indeholdt i ipx/spx på WinXP? Hvis ikke. Er det nødvendig at
indstallere den? Og hvordan.
2. Driver til netkort på PC med win98 er til 98. Skal den opdateres til XP?
Det var vist det hele indtil videre.
Nu har jeg kæmpet med det i en uge og spurgt i øst og vest. Men ingen har
indtil videre løst problemet.
Derfor denne henvendelse til kvalificeret hjælp.
Med håb om et godt svar
hilsen Casper Walther

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-03-03 12:22

"ego" <helsborg@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> P.S. Et par tillægsspørgsmål
> 1. Er netbui indeholdt i ipx/spx på WinXP? Hvis ikke. Er det nødvendig at
> indstallere den? Og hvordan.

Netbeui bliver ikke installeret som standard på en XP, men den
ligger på CD'en, hvor du kan installere den fra.

> 2. Driver til netkort på PC med win98 er til 98. Skal den opdateres til
XP?

Hvis du kører 98 skal driverne også være 98

Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-03-03 21:55

In news:3e6460ff$0$4223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
ego <helsborg@oncable.dk> typed:

> Jeg har indstalleret tcp, netbui, ipx/spx.

Du har kun brug for én af ovennævnte. NetBEUI er velegnet til små netværk
(som dit), men kan ikke bruges til internet-adgang. Skal du på internettet,
skal du bruge TCP/IP, og så kan du ligeså godt benytte TCP/IP til dit
interne net også.

> 1. Er netbui indeholdt i ipx/spx på WinXP?

Nej. NetBEUI og IPX/SPX er to forskellige transportprotokoller, der egentlig
udfører samme opgave, men som _ikke_ kan "snakke sammen".

--
-Jens B.

Fra : Nico

Dato : 05-03-03 10:41

Er fil -og udskriftsdeling installeret på win98?
Se evt. dette link:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/98/konfig98.htm

Fra : ego

Dato : 05-03-03 13:52

Tusind tusind tak skal du have Nico.
Det var lige den side, der løste problemet.
Et enkelt flueben i " Jeg ønsker at aktivere NETBIOS over IPX/SPX " så var
en uges arbejde løst og mange flere grå hår.
Dejligt med kvalificeret hjælp.
hilsen casper

Fra : SMBP

Dato : 05-03-03 13:53