Vurdering af tilbud
Fra : Reno Raines

Dato : 01-03-03 17:56

Vi har indhentet tilbud mhp. etablering af fælles internetopkobling i vores
boligforening. Synes dog etableringsomkostningerne er voldsomme. Udpluk af
tilbuddet:

Cisco 806 Router 4500,. + moms
Cisco 12 porte, 10/100 Mbit 6900,- + moms
Cisco 24 porte, 10/100 Mbit 10900,- + moms
Rack skab for 4 enheder 5500,- + moms

Hvad er jeres vurdering?

Fra : Reno Raines

Dato : 01-03-03 17:57

Sorry, det er selvfølgelig:

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-03-03 18:00

"Reno Raines" <No@Spam.Here.dk> wrote in message
> Cisco 806 Router 4500,. + moms
> Cisco 12 porte, 10/100 Mbit 6900,- + moms
> Cisco 24 porte, 10/100 Mbit 10900,- + moms
> Rack skab for 4 enheder 5500,- + moms

Vi lavede det med en tang til 279 kr, nogle stik, en rulle nedledning og et
par billige swithce til 500 kr, en gammel pentium 133 der blev linux router.
En boremaskine og et par pizzaer.

Det kører perfekt og har aldrig givet problemer.

Nåee ja.. linux boksen giver iøvrigt muliged for lidt trafikontrol, så p2p
programmer ikke æder det hele :)

Mvh
Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-03 19:07

In dk.edb.netvaerk, Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> says...
> En boremaskine og et par pizzaer.

Hvor installerer man pizza'erne henne?

> Nåee ja.. linux boksen giver iøvrigt muliged for lidt trafikontrol, så p2p
> programmer ikke æder det hele :)

Nej, det går self. ikke... p2p-programmer skal holde sig fra pizza'erne

XFUT:dk.snak.vittigheder

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Calle.

Dato : 02-03-03 12:07

Michael Andreasen wrote:
> [...]
>
> Det kører perfekt og har aldrig givet problemer.
>
> Nåee ja.. linux boksen giver iøvrigt muliged for lidt trafikontrol,

Er det gnatbox i kører?
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : 15kw

Dato : 01-03-03 20:41

"Reno Raines" <No@Spam.Here.dk> skrev i news:jC58a.70$1P4.25@news.get2net.dk
> [...]
>
> Cisco 806 Router 4500,. + moms
> Cisco 12 porte, 10/100 Mbit 6900,- + moms
> Cisco 24 porte, 10/100 Mbit 10900,- + moms

Jeg syntes også det lyder lidt dyrt.

TRENDnet TW100-S4W1CA DSL/Cable internet statio 519.00
TRENDnet S24 24port nway switch (rack mount) 1249.00

Priserne er taget fra www.compumail.dk og er incl. moms

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-03-03 22:56

> [...]
>
> Cisco 806 Router 4500,. + moms
> Cisco 12 porte, 10/100 Mbit 6900,- + moms
> Cisco 24 porte, 10/100 Mbit 10900,- + moms

Min vurdering siger at det lyder lige voldsomt for udstyret og rackskabet...

Jeg går ud fra at i også har indhentet tilbud på etablering af selve
kablingen... Her er det nok vigtigere at kigge på det, og så selv sætte
aktivt udstyr op til kablingen....

For det første er Cisco routeren, noget billigst skrammel (efter hvad jeg
har hørt) og bliver meget sløv, når der er mange om opkoblingen grundet NAT
tabellerne

Her ville jeg klart vælge og sætte en pc op til formålet. En RACkmount
computer fås til samme pris, og så er processoren væselig kraftigere, end
den i Routeren Og så måske få en Linux nørd i foreningen til at sætte
softwaren op på den.. med løn selvfølgelig.. Men det kan da også betale
sig....

Jeg går så ud fra, at kablingen fordeles 2 steder fra?

Så ville jeg købe 2 24 ports Switch, med Gigabit uplink.. Så det 2 kan
kobles sammen med gigabit.... Måske 2 gigaporte på den ene, således at
netkortet i pc´en har et Server gigabit netkort.

Hvis det hele skal være samme sted, ville jeg bare købe noget i denne
retning:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-sw/netswum/netetew732b.html

Rackskabet, ville jeg købe et fullsize, atlså et gulvrack... Så er der plads
til udvidelser.....

Fra : Reno Raines

Dato : 02-03-03 19:03

Tak for svaret.

> Jeg går ud fra at i også har indhentet tilbud på etablering af selve
> kablingen... Her er det nok vigtigere at kigge på det, og så selv sætte
> aktivt udstyr op til kablingen....

Kabling til hver lejlighed (74 i alt) koster 1250,- per stk. Desuden kommer
kabelføring i kælder/loft for 8000,-, kabelbakker, 8 stk. á 2000,-, 230V
installation til netværksudstyr 12000,- og de nævnte switches / router /
rackskabe (3 stk. á 5500,-).

Fra : Arne Keller

Dato : 02-03-03 19:29

On Sun, 2 Mar 2003 19:03:14 +0100, "Reno Raines" <No@Spam.Here.dk>
wrote:

> [...]
>kabelføring i kælder/loft for 8000,-, kabelbakker, 8 stk. á 2000,-, 230V
>installation til netværksudstyr 12000,- og de nævnte switches / router /

Hvad er det for en type kabling ClassD/Cat5, ClassD:2002/Cat5E eller
ClassE/Cat6 ?
Hvilket fabrikat ?
Bliver det certificeret ?
Uden disse oplysninger er det umuligt at sige om du har fået et
fornuftoigt tilbud.

Rackskabe lyder dyrt, 9HE koster vel omkring 1200,- og et fuldhøjde
42HE koster omkring 4000,-

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-03-03 20:51

> Kabling til hver lejlighed (74 i alt) koster 1250,- per stk.

Det er billigt! Er det indkluderet montering i patchpanel i rackskabet?

>Desuden kommer
> kabelføring i kælder/loft for 8000,-, kabelbakker, 8 stk. á 2000,-,

Man kan vel ikke sige at en kabelbakke koster 2000 pr styk?? Det lyder lidt
mystisk... Men det er vel inklusiv montering?

>230V
> installation til netværksudstyr 12000,- og de nævnte switches / router /
> rackskabe (3 stk. á 5500,-).

Øhh, hvad er det der skal udføres for at få 230V til rackskabene?

Man plejer at sige at der skal dimensioneres 2300Watt til hvert rackskab..
Altså 3 grupper, en til hvert rackskab!

Hvis forsygningstavlen er i orden. Burde det da ikke koste 12 tusinde, for
at få trukket 3 kabler, 3 grupper, 3 stikkontakter og 3 powerpaneler.....!?

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 02-03-03 08:12

> [...]
>
> Cisco 806 Router 4500,. + moms
> Cisco 12 porte, 10/100 Mbit 6900,- + moms
> Cisco 24 porte, 10/100 Mbit 10900,- + moms

Så længe vi ikke ved hvilke Cisco switche/modeller det handler om er det
umuligt at vurdere. Hvis du ved det kan du jo altid spørge en anden
Cisco-leverandør om priserne.

Så længe vi ikke hvordan nettet skal opsættes, og dermed hvilken
funktionalitet det er man bruger i de Cisco switche, er det umuligt at
foreslå alternativt udstyr.

Grundlæggende vil jeg sige, at hvis der i tilbuddet ikke bliver
udspecificeret mere end ovenstående vil jeg finde en anden leverandør.

Kaj

Fra : Reno Raines

Dato : 02-03-03 19:06

> Så længe vi ikke ved hvilke Cisco switche/modeller det handler om er det
> umuligt at vurdere. Hvis du ved det kan du jo altid spørge en anden
> Cisco-leverandør om priserne.

Desværre, modelnavne fremgår ikke af tilbuddet, så jeg har allerede oplyst
alle de oplysninger jeg har.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-03-03 21:10

> Desværre, modelnavne fremgår ikke af tilbuddet, så jeg har allerede oplyst
> alle de oplysninger jeg har.

Find en anden levendør af det aktive udstyr! Tilbudene på selv kablingen
lyder nu okay... Men bare fordi det er cisco, er det jo nødvendigvis ikke
godt... Det er nok en installatør der lige er begyndt at sælge sådan noget?