Arrrggghh hvor det driller
Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 27-02-03 17:32

Nu har det ellers virket længe.

Jeg har fast opkobling, dynamisk ip, og mine computere er derfor indstillet
til dette. Det virker fint, men nu er den bærbare pludselig begyndt at
drille....

Den siger at den har en "Automatisk privat ip-adresse" hvorimod de
stationære jo får tildelt af DHCP.... Derfor kan den bærbare jo ikke gå på
nettet. De er konfigureret helt ens, og det har tidligere virket.

Hvad er der mon galt?

PS: Alle maskiner kører XP Pro (den bærbare har jeg lige opgraderet fra
Home, men det hjalp ikke på problemet).

Søren Falkenberg Johansen

Idé-Sign - Skilte & Solfilm
Strandvejen 52
5240 Odense NØ

Tlf. 63 10 50 58 Fax 63 10 50 78

Websites www.ide-sign.dk / www.3M-solfilm.dk

E-mail: info@ide-sign.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 21:48

Søren Falkenberg Johansen wrote:
> Jeg har fast opkobling, dynamisk ip, og mine computere
> er derfor indstillet til dette. Det virker fint, men nu er den
> bærbare pludselig begyndt at drille....

Det lader til du har mere end én stationær samt en bærbar?
Hvor mange dynamiske IP-adresser har du til rådighed?
Har det virket med alle sammen på nettet samtidig førhen?
Det lyder som om du mangler en dynamisk IP-adresse
til den bærbare, muligvis fordi dem du har er optaget af
de stationære.

> Den siger at den har en "Automatisk privat ip-adresse"
> hvorimod de stationære jo får tildelt af DHCP....

Ja, tildelt af Windows, da den ikke har fået nogen af
DHCP serveren.
Er netværket sat korrekt op?
- Magen til de andre?

> Derfor kan den bærbare jo ikke gå på nettet.

Korrekt.

> De er konfigureret helt ens,

Okay, prøv evt. at afinstallere TCP/IP protokollen.

> og det har tidligere virket.

Alle sammen samtidig?

> Hvad er der mon galt?

Du må komme med nogle flere oplysningerne, fx
hvilket Internet abonnement har du?
- Har du router eller switch på? (måske begge)

> PS: Alle maskiner kører XP Pro (den bærbare har
> jeg lige opgraderet fra Home, men det hjalp ikke
> på problemet).

Okay.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 27-02-03 22:08

> [...]
> Det lyder som om du mangler en dynamisk IP-adresse
> til den bærbare, muligvis fordi dem du har er optaget af

Ja, 2 stationære og en bærbar. Jeg har i princippet kun én til rådighed, men
så længe udbyder har overskydende ip'er er der ikke nogle problemer - eller
?

> Ja, tildelt af Windows, da den ikke har fået nogen af
> DHCP serveren.
> Er netværket sat korrekt op?
> - Magen til de andre?

Helt ens på alle 3

> Okay, prøv evt. at afinstallere TCP/IP protokollen.

Har prøvet helt at fjerne netværksforbindelsen, og fjerne netkortet (ikke
fysisk) og genstarte. Så installerer windows jo det hele igen.

> Alle sammen samtidig?

Ja. Nogle sagde at det nok var fordi der ikke var flere ip'er tilgængelige,
det var jo også hvad du antyder. Men jeg har prøvet at koble den bærbare på
med begge stationære slukket. Det hjalp ikke.

> Du må komme med nogle flere oplysningerne, fx
> hvilket Internet abonnement har du?
> - Har du router eller switch på? (måske begge)

Jeg har et kabelmodem, med en antenneforeningsopkobling, sat til uplink i en
netgear switch. Alle computere er så koblet på switchen. Jeg ved godt det
ikke er den mest hensigtsmæssige ej heller særlig sikker måde at gøre det
på, men det er sådan det er lige nu.....

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 22:32

> Ja, 2 stationære og en bærbar.

> Jeg har i princippet kun én til rådighed, men så længe
> udbyder har overskydende ip'er er der ikke nogle
> problemer - eller?

Du bør faktisk ikke kunne have flere maskiner på nettet
_samtidigt_ uden en router, men jeg kender ikke lige til
hvad der sker med overskydende IP-adresser hos
udbyderen

Mangler svar!

Stadig min vurdering, løsningsforslag:

1)
Køb en router (ca. 500kr):
<http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895>
- Der kommer muligvis lidt problematik, hvis du har
mange porte der skal videresendes.

2)
Hvis du kan, så køb 2 ekstra dynamisk IP-adresser.

> Helt ens på alle 3

Okay, nu er jeg _meget_ sikker på du ikke har
nok IP-adresser til rådighed.

> Har prøvet helt at fjerne netværksforbindelsen,
> og fjerne netkortet (ikke fysisk) og genstarte.
> Så installerer indows jo det hele igen.

Okay.

> Ja. Nogle sagde at det nok var fordi der ikke var flere
> ip'er tilgængelige, det var jo også hvad du antyder.
> Men jeg har prøvet at koble den bærbare på med begge
> stationære slukket. Det hjalp ikke.

Det er fordi de dynamiske IP-adresser tilknytter sig
netværkskortets MAC-adresse (unikt for hvert kort).

> Jeg har et kabelmodem, med en antenneforenings-
> opkobling, sat til uplink i en netgear switch.
> Alle computere er så koblet på switchen.

Det er også den korrekte måde, hvis du har nok
IP-adresser til rådighed. Jeg tror ikke man kan
købe sig flere IP-adresser til dit abonnement.

> Jeg ved godt det ikke er den mest hensigtsmæssige ej
> heller særlig sikker måde at gøre det på, men det er
> sådan det er lige nu.....

Mit råd er køb en router, så er du også mere sikker.

Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 27-02-03 23:23

> [...]
> <http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895>
> - Der kommer muligvis lidt problematik, hvis du har

Lyder som en god idé. Kan jeg koble en switch på routeren? Jeg har set at
den har indbygget 4-ports swtch, men jeg skal bruge lidt flere 'huller'.

> Det er fordi de dynamiske IP-adresser tilknytter sig
> netværkskortets MAC-adresse (unikt for hvert kort).

Det vidste jeg ikke. Det forklarer jo en hel del.
> Mit råd er køb en router, så er du også mere sikker.

Det vil jeg så nok gøre i nærmeste fremtid.

Takker for hjælpen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 23:36

> Lyder som en god idé.
> Kan jeg koble en switch på routeren?

Ja, intet problem.

> Jeg har set at den har indbygget 4-ports swtch,
> men jeg skal bruge lidt flere 'huller'.

Man skal bare bruge et netværkskabel imellem
dem, et krydset hvis det er fra uplink til uplink
og et alm. kabel hvis det er fra uplink til alm.
port. Kablet skal gå fra uplink i routeren.

> Det vidste jeg ikke. Det forklarer jo en hel del.

Ja.

> Det vil jeg så nok gøre i nærmeste fremtid.

Det lyder godt.

> Takker for hjælpen.

Intet problem ;)