1km mellem switche - valg af udstyr
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-02-03 12:16

Jeg står og skal have en netværsksforbindelse mellem nogle computerer
hvor der er næsten 1km i kabelvej. Hastigheden er ikke afgørende (alt
over 128Kbit er tilstrækkeligt) men en "standard" netværskforbindelse
vil være at foretrække.

Nogen gode ideer

/A

Fra : Arne Keller

Dato : 25-02-03 12:43

On Tue, 25 Feb 2003 12:15:54 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

> [...]
>hvor der er næsten 1km i kabelvej. Hastigheden er ikke afgørende (alt
>over 128Kbit er tilstrækkeligt) men en "standard" netværskforbindelse

Med 1 Km har du forskellige muligheder:

Først og aller vigtigst !! grav et rør ned så du siden kan
skifte/reparerer/udvide på installationen. Gravearbejdet kan ofte være
den dyreste del og er rør koster omkring 5 kr meteren, så kan man
siden "blæse" et nyt kabel i flere kilometer rør.

Kobberkabler
Vaselinekabler til udendørs brug er rimelig billige og et par modems
af rigtig slags eller 2 modems og en lille pabc eller 2 lokalnumre
(til ringetone og kredsløb) kan gøre det.
Alternativt kan 2 SDSL modem/routere levere2-4Mbps så vidt jeg husker.
Tænk på overspændingsbeskyttelse når du forbinder et kabel udefra til
dit netværk, dette kan være forholdsvis dyrt afhængig af de
eksisterende forhold..

OM1 multimode fiber (62,5/125):
10Mbps eller 100Mbps Ethernet, 2 converetere er ret billige
Du vil aldrig kunne komme til at køre hurtigere end 100Mbps.

OM2 Multimode fiber (50/125)
Samme muligheder og begrænsninger som OM1.
OM1/2 er den billigste løsning men også den med mindst fremtid.

OM3 Multimode fiber
10/100 eller 1Gbps Ethernet, 2 convertere til de lave hastigheder er
stadig lige billlige, ønskes 1Gbps anvendes switche med 1000Base-SX
porte, garanteres at fungere på mindst 1 fabrikat kabel.
Her vil du ikke kunne køre hurtigere end 1Gbps i fremtiden.
OM3 er dyrere end OM1/2 og OS1 men interfacene er ret billige og
retfærdiggør normalt merprisen for kablet.

OS1 Singlemode fiber:
Her kan du køre alle kendte hastigheder, interfaces er dog forholdsvis
dyre, her vil det billigste sikkert være 2 externe konvertere, ud fra
et service sysnspunkt er dette normalt ikke så godt, da der normalt
ikke findes overvågning mm. SingleMode er normalt det billigste fiber.
Inden du beslutter dig så undersøg priserne på SM interfaces

Low Waterpeak Singlemode Fiber
Fiberkablet som muliggør anvendelse af alle kendte SingleMode
applikationer samt tilslutning til fuldt optiske serviceprovider
netværk. Dette kabel er marginalt dyrere end standard SingleMode men
har meget bedre fremtidsudsigter hvis man bygger et større campus.

Konklusion:
Jeg ville ikke lave en kobberforbindelse primært på grund af den lave
båndbredde som sikkert bliver for lidt indenfor nogle år.
Du kan klare dig med OM1/2 og et sæt billige 10 eller 100 Mbps
convertere.
Men undersøg lige total priserne for hurtigere forbindelser før du
afviser dem. Ofte er prisforskellen på den samlede løsning marginel.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-02-03 13:28

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> Konklusion:
> Jeg ville ikke lave en kobberforbindelse primært på grund af den lave
> båndbredde som sikkert bliver for lidt indenfor nogle år.

Hvor lange kunne de gamle IBM LAN være, jeg ved det ikke!?

Til dem, kan man jo købe baluns som kan gøre 100 Mbit på kablingen
(100base-tx)

... Men igen, hvor lange må disse kablingeren være?

Fra : Arne Keller

Dato : 25-02-03 14:02

On Tue, 25 Feb 2003 13:28:11 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
>
>Hvor lange kunne de gamle IBM LAN være, jeg ved det ikke!?

Der var tromler med 1000 meter

Så vidt jeg husker var kabellængden normalt under 150 meter, men man
regnede det ud på en anden måde end med Ethernet, da alle netkort jo
var aktive og retransmiterede signalet. Det kunne så give problemer
når brugerne slukkede deres PCer om aftenen hvilket medførte at
MAUen´s relæ slog fra og koblede forbindelsen forbi udtaget, til
sidst sad der måske en server tilbage på ringen og den skulle selv
drive signalet gennem alle backbonekabler RO-RI og tilbage til sig
selv. Blandt andet derfor var der ret besværlige designregler for at
alt skulle fungere.

>Til dem, kan man jo købe baluns som kan gøre 100 Mbit på kablingen
>(100base-tx)
>
>.. Men igen, hvor lange må disse kablingeren være?

Hvis du vil køre 100Mbps Ethernet må de være 100 meter.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-02-03 17:32

Snippet en hel masse - som jeg skal lige skal have læst en gang til ...

Og nej der er ikke umiddelbart line-of-sight da det er fra midt i en
fabrikshal til midt i en anden. Så besværet med at få et kabel op på
loftet vil gøre at det er lige så nemt "blot" at trække et kabel hele
vejen.

Umiddelbart ligner en fiberløsning det "rigtige" valg.

Mvh
Anders Majland

Fra : Arne Keller

Dato : 25-02-03 18:40

On Tue, 25 Feb 2003 17:31:50 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Snippet en hel masse - som jeg skal lige skal have læst en gang til ...

Du havde jo ikke givet så pokkers mange oplysninger
Derfor fandt jeg en generel beskrivelse af alle muligheder på sin
plads.

> [...]
>vejen.
>
>Umiddelbart ligner en fiberløsning det "rigtige" valg.

Det er det ofte selvom prisen ser lidt volsom ud i starten.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-02-03 10:53

> Arne Keller
> Du havde jo ikke givet så pokkers mange oplysninger
Det må du undskylde - men det var lidt bevidst.

> Derfor fandt jeg en generel beskrivelse af alle muligheder på sin
> plads.
Og jeg siger tusind tak for den - jeg blev klogere.

> Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
Og læg gerne dit fyldestgørende svat på faq'en - jeg havde kigget der
først

> -Peter ;)
>Well - hvor lang er den dirkte vej, hvis under 500m, kunne trådløs
måske
>være tingen, alternativ med en repeater i mellem hvis signalet bliver
for
>svagt.

Jeg er nervøs for dæmpningen gennem hallernes vægge.

Mvh
Anders Majland

Fra : Arne Keller

Dato : 26-02-03 11:08

On Wed, 26 Feb 2003 10:53:07 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with

>Det må du undskylde - men det var lidt bevidst.

>Og jeg siger tusind tak for den - jeg blev klogere.

Fint

>Og læg gerne dit fyldestgørende svat på faq'en - jeg havde kigget der
>først

Undskyld, jeg har faktisk ret dårlig samvitighed omkring mine svar på
FAQen, jeg har faktisk lavet en udskrift og fundet hvilke sider som
bør opdateres og have rettet links som er døde.
Nu mangler det egentlige arbejde bare og da der findes andet som
jeg faktisk bliver betalt for at gøre, må jeg hellere bruge mine
kræfter der lidt.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-02-03 18:46

> FAQen, jeg har faktisk lavet en udskrift og fundet hvilke sider som
> bør opdateres og have rettet links som er døde.

Lav evt en section med gode usenet svar. Hvis du starter med egne
guldkorn er det ikke meget ekstra arbejde i forhold til tiden der tager
at skrive indlægene.

Det er ikke altid nemt med groups.google.com at finde ud af hvilke
søgeord det giver guldet istedet for titusinder af sider med støj

Keep up the good work

/A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-02-03 14:13

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> hvor der er næsten 1km i kabelvej. Hastigheden er ikke afgørende (alt
> over 128Kbit er tilstrækkeligt) men en "standard" netværskforbindelse

Er der line of sight?

Hvis ja, så noget WiFi (accesspoint eller netkort) koblet på en antenne alt
efter behov http://www.danbit.dk/produkter/2209.phtml

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 14:30

Ved ikke om du kan bruge det, men det var mest fordi jeg fandt det ved et
tilfælde, og kom til at tænke på denne tråd...

http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1017788190/_41841429/
LS4-15-2BD67661801376/

(Nej, det er IKKE mig der sælger det...)

Ved dog ikke hvad lysleder kabel koster, men her har du da muligheden, for
at trække op til 2 km... Så det burde da kunne gøres...! Og det ser også ud
til at være ret nemt at installere...

Asger

Fra : Peter

Dato : 25-02-03 19:19