Gammel TDC Pro@cess
Fra : Guan Yang

Dato : 24-02-03 18:25

Hej,

Jeg vil gerne have lidt mere kontrol over min Pro@cess ADSL-forbindelse,
bl.a. SSH og et par andre rare ting.

Jeg har prøvet at følge instrukserne på
http://www.linuxfromscratch.dk/speedstream/, men det virker ikke. Jeg
har åbnet serielporten med 8-N-1 og ingen flow-control, men når jeg
prøver at resette Speedstream routeren med en nål sker der ingen ting
(heller ikke når jeg trykker enter).

Derefter prøvede jeg at se om jeg kunne forbinde direkte til modemet, og
bruge min egen router. Mit Siemens Xpresslink ADSL-modem har et
ATM25-stik som er forbundet til Speedstream-routeren, men der er også en
ekstra RJ-45 som åbenbart skulle være til 10BaseT - det står i hvert
fald på den. Når jeg prøver at forbinde den til min computer får jeg
godt nok en 10BaseT-forbindelse, men jeg har ingen ide om hvordan man
skal konfigurere den for at bruge forbindelsen. Der er ingen DHCP.

(Mit Siemens ADSL-modem er af den gamle type. Jeg er klar over at nyere
udstyr fra TDC bruger 10BaseT bag i som standard.)

Er der nogen som ved hvad Xpresslink-boxen snakker bagved?
PPP-over-Ethernet? ATM-over-Ethernet? Og hvordan skal jeg konfigurere det?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-02-03 19:36

Guan Yang <guan@unicast.org> wrote:

> [...]
>godt nok en 10BaseT-forbindelse, men jeg har ingen ide om hvordan man
>skal konfigurere den for at bruge forbindelsen.

Det kan du ikke. Der er kun liv i enten ATM-stikket eller
æternetstikket; det afhænger af hvordan ting er konfigureret på
centralen.

Du kan få konverteret din ATM-baserede P@ til den nyere
æternetbaserede for svjh 500 DKK + moms. Og så får man i øvrigt
ny IP-adresse. Derefter kan man sætte en vilkårlig billig
æternet-æternet-ruter på.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Guan Yang

Dato : 24-02-03 20:18

Jesper Dybdal wrote:

> Du kan få konverteret din ATM-baserede P@ til den nyere
> æternetbaserede for svjh 500 DKK + moms. Og så får man i øvrigt
> ny IP-adresse. Derefter kan man sætte en vilkårlig billig
> æternet-æternet-ruter på.

OK.

Hvis jeg har en gammel Cisco 677 router, kan jeg så fjerne Siemens
Xpresslink-boksen og tilslutte 677'eren direkte til skillefilteret? (Jeg
er totalt clueless omkring ADSL, men jeg kan da se at de begge er RJ-11
stik ;))

Guan

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-02-03 20:52

> [...]

>Xpresslink-boksen og tilslutte 677'eren direkte til skillefilteret? (Jeg
>er totalt clueless omkring ADSL, men jeg kan da se at de begge er RJ-11

Det tror jeg ikke. Andre ved det utvivlsomt mere bestemt.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-02-03 23:28

On Mon, 24 Feb 2003 20:18:29 +0100, Guan Yang <guan@unicast.org>
wrote:

> Hvis jeg har en gammel Cisco 677 router, kan jeg så fjerne Siemens
> Xpresslink-boksen og tilslutte 677'eren direkte til skillefilteret?

Nej.

Man kunne tro det ville virke, men ADSL er ikke bare ADSL, og den
måse 677'eren snakker ADSL er ikke kompatibel med den måde TDCs
DSLAM'er snakker ADSL.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Guan Yang

Dato : 25-02-03 08:17

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej.
>
> Man kunne tro det ville virke, men ADSL er ikke bare ADSL, og den
> måse 677'eren snakker ADSL er ikke kompatibel med den måde TDCs
> DSLAM'er snakker ADSL.

OK. ;)

Findes der så et PCI-kort (som virker under Linux eller OpenBSD) som kan
snakke ADSL med TDC?

Guan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-02-03 10:26

Guan Yang <guan@unicast.org> crashed Echelon writing

> Findes der så et PCI-kort (som virker under Linux eller OpenBSD) som kan
> snakke ADSL med TDC?

SpeedStream 3010 PCI kort som blev leveret med de tidlige NetExpress
løsninger kan bruges under BSD.
http://home.worldonline.dk/stok/lanai.html

Hvis du vil have sådan et kort, så kontakt mig via email. Har mit liggende
bare for at kede sig.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-02-03 19:34

In dk.edb.netvaerk, Guan Yang <guan@unicast.org> says...
> Findes der så et PCI-kort (som virker under Linux eller OpenBSD) som kan
> snakke ADSL med TDC?

Det du skal bruge efter endt konvertering er blot et netkort i en PC-
router. Efter konverteringen kommer der nemlig ethernet ud af modemet.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen