Trådløs igen...
Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-02-03 18:30

Hejsa

Jeg kan se at der her været mange indlæg i de senere tid omkring trådløst
netværk, men jeg mangler lige at par klare svar på hvad man skal bruge for
at være kørende.

Lidt info, har 5 pcer i huset, der er koblet sammen med en Switch sammen
deler de en TDC ADSL forbindelse, og kan fint kommunikere sammen, man nu er
der kommet en bærbar pc til, som gerne skulle forbindes trådløst.

kan jeg købe
http://trendnet.dk/home/specs.asp?246
og http://trendnet.dk/home/specs.asp?248

Også være kørende, med hensyn til fildeling og internet ?
Og er det lige meget hvor på nettet AccessPointet sættes ind ?

På forhånd mange tak
Jan Pedersen
--
Det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...
Blomst # 92159636

Fra : Thomas Demant

Dato : 16-02-03 19:09

> [...]
>
> Også være kørende, med hensyn til fildeling og internet ?
> Og er det lige meget hvor på nettet AccessPointet sættes ind ?
Ja, det kan du. Du sætter bare accespointet til din nuværende switch lige
som hvis det havde været en hver anden computer, så klare accespointet at få
PCMCIA kortet på netværket.

--
Thomas

Fra : Mads Bahrt

Dato : 16-02-03 20:05

Thomas Demant wrote:

> [...]
> som hvis det havde været en hver anden computer, så klare accespointet at få

Hvis du kigger på mandens links fremgår det at det ikke er et "rent
access point", men derimod en "wireless router" han har kig på. Den er
altså en kasse der er opbygget internt som følger:

| |Wan port på router |
| --------------------- |
| | Router | |
| --------------------- |
| |Lan port på router |
| --------------------- |
| | 6-ports switch | |
| | heraf en port til |---------------|
| | router og en til | 4 porte føres |
| | access point | ud |
| --------------------- |
| | |
| --------------------- |
| | Access point | |
| --------------------- |
| |antenne ført ud |

Der er altså tale om en enhed der er møntet på at blive koble direkte på
internetforbindelsen, og han så kan koble resten af sit netværk på denne
v.h.a. switchportene på denne.
Man kunne også koble den på et hvilket som helst sted på netværket, men
det ville medføre følgende problemer: Alt koblet på wireless routerens
lanside ville få en lavere overførselshastighed i forhold til resten af
netværket, da en lille billig SOHO-router ikke kan route med mange Mbps.
Samtidig tilføjer en intern router på netværket også en hvis mængde
latenstid, i forhold til hvad f.eks. en switch havde gjort. Ydermere får
man et problem med at broadcasts fra de forskellige segmenter ikke når
rundt på hele netværket, hvilket medfører at computerne f.eks. ikke vil
kunne se hinanden i windows fildeling.
Der er dog nogle "wireless routere" der tilbyder at slå routerdelen fra,
og hvis denne gør dette, vil dette produkt godt kunne bruges til opgaven
"at blive koblet på netværket som endnu en computer". Ellers bør den
tilkobles ved at den nuværende router tages af, og denne indsættes i
stedet. eller som 3. mulighed købes et rent access point - eks.
http://trendnet.dk/home/specs.asp?262,
http://trendnet.dk/home/specs.asp?236 eller
http://trendnet.dk/home/specs.asp?245

MVH
Mads Bahrt

Fra : Thomas Demant

Dato : 17-02-03 06:26

> Hvis du kigger på mandens links fremgår det at det ikke er et "rent
> access point", men derimod en "wireless router" han har kig på. Den er
> altså en kasse der er opbygget internt som følger:
Ups, jeg så kun det var et accespoint med switch. Min fejl.

--
Thomas

Fra : H.Johansen

Dato : 18-02-03 23:04

hej

jeg kan kun anbefale 3com wirelwss officeconnect gateway samt et pc-card med
Xjack antenne, så du ikke behøver at afmontere pc-card'et heletiden, du
skubber simpelthen antennen ind i kortet som en kuglepen.

Denne løsning burde kunne laves for kr. 1800,- for begge dele.

VH henrik