/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Trafik beregning
Fra : Michael Andreasen


Dato : 10-02-03 00:15

Hvis man trækker konstant 10Mbit - hvor mange GB bliver det på en måned?

Sad lige og blev i tvivl.. er der nogen der kan hjælpe mig med det
regnestykke?

Mvh
Michael




 
 
Ukendt (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-03 00:21


"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
news:b26ncm$mnm$1@sunsite.dk...
> Hvis man trækker konstant 10Mbit - hvor mange GB bliver det på en måned?
>
> Sad lige og blev i tvivl.. er der nogen der kan hjælpe mig med det
> regnestykke?

Hvis jeg ikke tager helt fejl, er 10mbit = 1,25mb/s (10/8)
det vil altså sige, at du overfører 1,25 megabyte per sekund...!
Så per minut er det: 75mb
Per time: 4,5gb
Per døgn: 108gb
Per måned: 3,24 tb (3.240gb - ved 30 dage...!)

Men jeg tror nu ikke du flytter med 10mbit HELE tiden..

Asger



Michael Andreasen (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 10-02-03 00:35

"Asger" <mail(at)tedbundy.dk> wrote in message
news:3e46e1ef$0$13167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvis jeg ikke tager helt fejl, er 10mbit = 1,25mb/s (10/8)
> det vil altså sige, at du overfører 1,25 megabyte per sekund...!
> Så per minut er det: 75mb
> Per time: 4,5gb
> Per døgn: 108gb
> Per måned: 3,24 tb (3.240gb - ved 30 dage...!)

Så hvis vi regner med begge veje så snakker vi vel omkring 6400GB så vidt
jeg så lige kan se....

> Men jeg tror nu ikke du flytter med 10mbit HELE tiden..
> Asger

tæt på

Mvh
Michael



Ukendt (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-03 00:48

Hvis du kører full duplex, så er det ca. det dobbelte...!

Nu er jeg blevet lidt nysgerrig - hvad fanden skal du have af maskine, der
skal flytte så meget data 24/7 ?

Asger



Asbjorn Hojmark (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 10-02-03 01:26

On Mon, 10 Feb 2003 00:47:35 +0100, "Asger" <mail(at)tedbundy.dk>
wrote:

> Hvis du kører full duplex, så er det ca. det dobbelte...!

Hvordan når du frem til det? At en forbindelse er full duplex,
betyder ikke, at man kan sende det dobbelte i den ene retning.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Ukendt (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-03 12:37

Hvis du snakker trafik - regner man vel med både sendt og modtaget??

Så er det jo 10mbit hver vej - og det må vel give det dobbelte..!

Men jeg siger ikke jeg er 100% sikker, så ret mig lige hvis jeg tager fejl,
så jeg kan få updatet min "database"

Asger



Michael Andreasen (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 10-02-03 12:40

"Asger" <mail(at)tedbundy.dk> wrote in message
news:3e478e77$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Så er det jo 10mbit hver vej - og det må vel give det dobbelte..!
> Men jeg siger ikke jeg er 100% sikker, så ret mig lige hvis jeg tager
fejl,
> så jeg kan få updatet min "database"
> Asger

Ja - nu blev jeg også forvirret - 10Mbit fuld duplex er vel 2x3240 Gigabte ?

Mvh
Michael



Asbjorn Hojmark (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 10-02-03 13:27

On Mon, 10 Feb 2003 12:37:20 +0100, "Asger" <mail(at)tedbundy.dk>
wrote:

> Hvis du snakker trafik - regner man vel med både sendt og modtaget??

Det afhænger jo af, hvad man snakker om. Hvis man snakker om hvor
stor en datamængde, man kan overføre med 10 Mbps, så er det ret
firkantet.

Jeg synes diskussionen er lidt i stil med følgende:

1) Michael spørger, hvor langt man kan køre på en uge, hvis
man kører 110 Km/t.

2) Jeg viser, hvordan man kommer frem til resultatet.

3) Du spørger, 'hvad så, hvis man skal hjem igen'.

Lad os stoppe her.

-A

Michael Andreasen (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 10-02-03 09:39

"Asger" <mail(at)tedbundy.dk> wrote in message
news:3e46e81e$0$13221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvis du kører full duplex, så er det ca. det dobbelte...!
>
> Nu er jeg blevet lidt nysgerrig - hvad fanden skal du have af maskine, der
> skal flytte så meget data 24/7 ?
> Asger

Det var kun af (for mig) teoretisk interessant - mine egne maskiner flytter
ikke så meget, men de står i en serverpark med en del rackskabe, tilsammen
når vi nok en trafikmængde i nærheden af de 6-7Mbit (sjusser jeg mig frem
til, forudsat de andre maskiner flytter i nærheden af det samme som mine
maskiner gør)

Mvh
Michael




Asbjorn Hojmark (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 10-02-03 01:29

On Mon, 10 Feb 2003 00:14:35 +0100, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Hvis man trækker konstant 10Mbit - hvor mange GB bliver det på en måned?

10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
dage/måned = 25920000000000 b/måned / 8 b/B / 1.000.000.000 =
3240 GB/måned.

Men det er vist kun teoretisk interessant, for hvad skal levere
alt det data, og hvad har du tænkt dig at gøre af det?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Michael Andreasen (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 10-02-03 09:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:1dsd4v089ahae7lcrobuppjnrf3a7f7id7@news.cybercity.dk...
> 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
> dage/måned = 25920000000000 b/måned / 8 b/B / 1.000.000.000 =
> 3240 GB/måned.
>
> -A

Tak for regne eksemplet. Jeg tolker det som at full duplex ikke betyder
dobbelt så meget? Trafikken er vel for mig summen af ind/ud på kortet?

> Men det er vist kun teoretisk interessant, for hvad skal levere
> alt det data, og hvad har du tænkt dig at gøre af det?

Det det er delt ud en del rackskabe - trafik til/fra i-nettet, så tror jeg
ikke det skulle blive et problem

Mvh
Michael



Asbjorn Hojmark (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 10-02-03 09:50

On Mon, 10 Feb 2003 09:41:39 +0100, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Jeg tolker det som at full duplex ikke betyder dobbelt så meget?

Jo, full duplex kan have ret stor betydning for det praktiske
throughput for en maskine. Men her (hvor du taler om en sum for
en række maskiner) giver det ikke mening.

> Trafikken er vel for mig summen af ind/ud på kortet?

I forhold til betaling? Det afhænger jo af de aftale.

Der er ikke noget i den teoretiske beregning, der forholder sig
til, i hvilken retning data sendes.

-A

Michael Andreasen (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 10-02-03 10:24

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:bope4vcdkvuv40hlrh6kbu5kp8b71htv2o@news.sunsite.dk...
> > Jeg tolker det som at full duplex ikke betyder dobbelt så meget?
>
> Jo, full duplex kan have ret stor betydning for det praktiske
> throughput for en maskine. Men her (hvor du taler om en sum for
> en række maskiner) giver det ikke mening.

ok, det mente jeg heller ikke

> > Trafikken er vel for mig summen af ind/ud på kortet?
> I forhold til betaling? Det afhænger jo af de aftale.

Yep... den er jeg med på

> Der er ikke noget i den teoretiske beregning, der forholder sig
> til, i hvilken retning data sendes.

Finno.

Tak for info :)

Mvh
Michael




**TwN** (10-02-2003)
Kommentar
Fra : **TwN**


Dato : 10-02-03 17:15

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
news:b27r42$r3t$1@sunsite.dk...
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> news:bope4vcdkvuv40hlrh6kbu5kp8b71htv2o@news.sunsite.dk...
> > > Jeg tolker det som at full duplex ikke betyder dobbelt så meget?
> >
> > Jo, full duplex kan have ret stor betydning for det praktiske
> > throughput for en maskine. Men her (hvor du taler om en sum for
> > en række maskiner) giver det ikke mening.
>
> ok, det mente jeg heller ikke
>

Og så lige et sidste spørgsmål(håber ik' jeg bliver slagtet)....

Hvad er så egentlig den konkrete forskel på Full- og Half-duplex?

Hvad forskel gør det om man køre 10Mbit Half-duplex, eller om man kører
10Mbit Full-duplex? :-/

**TwN**



Jacob Bunk Nielsen (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 10-02-03 17:30

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> writes:

> Hvad er så egentlig den konkrete forskel på Full- og Half-duplex?

<http://net-faq.dk/faq.pl?get=duplex>

--
Jacob - www.bunk.cc
Pardon me while I laugh.

webmaster (11-02-2003)
Kommentar
Fra : webmaster


Dato : 11-02-03 19:04

Vil dette så betyde følgende:

1
Gbit/sec
=
1.000
Mbit/sec
=>
125,00
Mbyte/sec
=>
7.500
Mbyte/min
=>
7,5
Gbyte/hour
=>
450.000
Mbyte/hour
=>
450
Gbyte/hour




100
Mbit/sec
=>
12,50
Mbyte/sec
=>
750
Mbyte/min




45.000
Mbyte/hour

45
Gbyte/hour




10
Mbit/sec
=>
1,25
Mbyte/sec
=>
75
Mbyte/min




4.500
Mbyte/hour

4,5
Gbyte/hour




2
Mbit/sec
=>
0,25
Mbyte/sec
=>
15
Mbyte/min




900
Mbyte/hour







1
Mbit/sec
=>
0,13
Mbyte/sec
=>
7,5
Mbyte/min




450
Mbyte/hour




512
Kbit/sec
=
0,512
Mbit/sec
=>
0,06
Mbyte/sec
=>
3,8
Mbyte/min




230
Mbyte/hour




256
Kbit/sec
=
0,256
Mbit/sec
=>
0,03
Mbyte/sec
=>
1,9
Mbyte/min




115
Mbyte/hour




128
Kbit/sec
=
0,128
Mbit/sec
=>
0,02
Mbyte/sec
=>
1,0
Mbyte/min




58
Mbyte/hour




64
Kbit/sec
=
0,064
Mbit/sec
=>
0,01
Mbyte/sec
=>
0,5
Mbyte/min




29
Mbyte/hour











"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:1dsd4v089ahae7lcrobuppjnrf3a7f7id7@news.cybercity.dk...
> On Mon, 10 Feb 2003 00:14:35 +0100, "Michael Andreasen"
> <maskinen2000@hotmail.com> wrote:
>
> > Hvis man trækker konstant 10Mbit - hvor mange GB bliver det på en måned?
>
> 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
> dage/måned = 25920000000000 b/måned / 8 b/B / 1.000.000.000 =
> 3240 GB/måned.
>
> Men det er vist kun teoretisk interessant, for hvad skal levere
> alt det data, og hvad har du tænkt dig at gøre af det?
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.net/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/



**TwN** (11-02-2003)
Kommentar
Fra : **TwN**


Dato : 11-02-03 19:17


"webmaster" <webmaster@roelle.dk> wrote in message
news:3e493b10$0$228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Vil dette så betyde følgende:
>
<!SNIP!>

sådan circa ja...
bortset fra at 1Gbit/sec er lig 1024Mbit osv.......



Lars Kim Lund (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 11-02-03 19:27

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> wrote:

>> Vil dette så betyde følgende:
>>
> <!SNIP!>
>
>sådan circa ja...

Virkelig? Jeg forstod ikke pointen, men hvis => betyder en konversion
så er der et par stykker der er forkerte.

>bortset fra at 1Gbit/sec er lig 1024Mbit osv.......

Nej, det er metriske præfikser. Og de benyttes for pålydende i
netværkssammenhæng.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Asbjorn Hojmark (12-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-02-03 01:14

On Tue, 11 Feb 2003 19:16:35 +0100, "**TwN**"
<wcrew2002@hotmail.com> wrote:

> bortset fra at 1Gbit/sec er lig 1024Mbit osv.......

Nej.

I datakommunikation er Giga er faktisk lig 1.000.000.000, ligesom
Mega er 1.000.000 og Kilo er 1000 etc. Dvs. 1 Gbps = 1000 Mbps.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

**TwN** (12-02-2003)
Kommentar
Fra : **TwN**


Dato : 12-02-03 17:30

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:1b4j4vce0rn55nnvmnrs6913m0gib3959n@news.cybercity.dk...
>
> Nej.
>
> I datakommunikation er Giga er faktisk lig 1.000.000.000, ligesom
> Mega er 1.000.000 og Kilo er 1000 etc. Dvs. 1 Gbps = 1000 Mbps.
>

Det var da noget pis...!
jeg troede ellers lige jeg skulle spille klog jeg må nok hellere vente
med det til en anden gang så...

**TwN**



Asbjorn Hojmark (12-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-02-03 01:12

On Tue, 11 Feb 2003 19:03:59 +0100, "webmaster"
<webmaster@roelle.dk> wrote:

> 1
> Gbit/sec
> =
> 1.000
> Mbit/sec
> =>
> 125,00
> Mbyte/sec
> =>
> 7.500
> Mbyte/min

Ja.

> =>
> 7,5
> Gbyte/hour

Der hoppede kæden af. Prøv igen at regne MB om til GB og minutter
til timer.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Claus Albaek (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Albaek


Dato : 13-02-03 15:10

Asbjorn Hojmark wrote:
> On Mon, 10 Feb 2003 00:14:35 +0100, "Michael Andreasen"
> <maskinen2000@hotmail.com> wrote:
>
>
>>Hvis man trækker konstant 10Mbit - hvor mange GB bliver det på en måned?
>
>
> 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
> dage/måned = 25920000000000 b/måned / 8 b/B / 1.000.000.000 =
> 3240 GB/måned.
>
øhm... 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
> dage/måned = 25920000000000 b/måned
delt med 8 eller 10 bit (jeg mener vi glemmer extd. char's ?!?) / 1024^2
= 2471923,8 bytes pr måned hvilket jo unægteligt er et helt andet tal af
data han har at gøre med.

> Men det er vist kun teoretisk interessant, for hvad skal levere
> alt det data, og hvad har du tænkt dig at gøre af det?
>
> -A


Asbjorn Hojmark (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 13-02-03 15:19

On Thu, 13 Feb 2003 15:10:03 +0100, Claus Albaek
<claus@midtjyskcomputer.dk> wrote:

>> 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
>> dage/måned = 25920000000000 b/måned / 8 b/B / 1.000.000.000 =
>> 3240 GB/måned.

> øhm... 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
> > dage/måned = 25920000000000 b/måned delt med 8 eller 10 bit (jeg
> mener vi glemmer extd. char's ?!?) / 1024^2 = 2471923,8 bytes pr
> måned

Du skal kun dele med 8, da vi snakker serialiseret kommunikation
og teoretiske tal, så vi glemmer lige overhead. Og du skal ikke
dele med 1024^2, da vi bruger SI-enheder i datakommunikation.

Og når du først deler med 10 for at få B og derefter med 1024^2
for at få MB, så bliver det altså ikke B, der kommer ud af det.
(Og her så jeg så lige bort fra, at du bruge datamængde enheder).

-A

Claus Albaek (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Albaek


Dato : 13-02-03 15:32

Asbjorn Hojmark wrote:

>>øhm... 10.000.000 b/s * 60 sek/min * 60 min/time * 24 timer/dag * 30
>> > dage/måned = 25920000000000 b/måned delt med 8 eller 10 bit (jeg
>>mener vi glemmer extd. char's ?!?) / 1024^2 = 2471923,8 bytes pr
>>måned
>
>
> Du skal kun dele med 8, da vi snakker serialiseret kommunikation
> og teoretiske tal, så vi glemmer lige overhead. Og du skal ikke
> dele med 1024^2, da vi bruger SI-enheder i datakommunikation.
>

ok, jeg har bare svært ved at se idéen i spm. så, hvis ikke det var for
at finde ud af hvor meget "brugbar" data der endte i maskinen da den
kører i 1024^2 sporet.

> Og når du først deler med 10 for at få B og derefter med 1024^2
> for at få MB, så bliver det altså ikke B, der kommer ud af det.
> (Og her så jeg så lige bort fra, at du bruge datamængde enheder).
point taken, her gik jeg galt i at bruge de 10b for at få B og så igen
ville "pakke" B ned som MB da den skulle ramme noget lager., skulle nok
have brugt Mb istedet. yes?

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste