samme subnet på to netkort...
Fra : jkv

Dato : 09-02-03 15:39

Hejsa, mig net er som sådan: 1 router(router->switch), 1 obsd maskine(2
netkort - det ene går til switchen, det andet går ind i et accesspoint), 1
laptop(2 netkort, det ene går ind i switchen, det anden er wireless).

Mit problem er at når jeg sidder i computer rummet med laptoppen vil koble
mig direkte på switchen. Når jeg sidder i stuen vil jeg bruge wireless.
Laptoppen skal have samme IP hvad enten der er på wireless eller det normale
net. jeg har sat bridgeing op mellem de 2 netkort på openbsd maskinen, men
jeg har lidt problemer med at få openbsd maskinen til at forstå at den har
2 iper i samme subnet(10.0.0.0). openbsd maskinen har ip 10.0.0.10 på det
normale net, og 10.0.0.11 på det wireless. Min laptop har 10.0.0.2 på begge
net. Grunden til at jeg ikke bare bruger 192.168 nettet når jeg er wireless
er at min router forwarder nogle porte til laptoppen...

Nogle ideer?

---
ipwitch(-at-)bofh.homeunix.net
public key: http://bofh.homeunix.net/public.asc

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-03 22:39

On Sun, 09 Feb 2003 15:38:45 +0100, jkv <bah@bofh.homeunix.net>
wrote:

> jeg har sat bridgeing op mellem de 2 netkort på openbsd maskinen,
> men jeg har lidt problemer med at få openbsd maskinen til at for-
> stå at den har 2 iper i samme subnet (10.0.0.0).

Jeg kender ikke OpenBSD, men på andre systemer er det normalt
sådan, at hvis man blander routing og bridging, så konfigurerer
man ikke IP-adresser på de to (eller flere) fysiske interfaces,
man konfigurerer det på et logisk interface, der er bundet mod
det bridgede LAN.

Normalt giver det ingen mening at have flere interfaces ned i
samme net, bla. fordi systemet så ikke vil vide, hvilket inter-
face, det skal bruge for at nå Host X.

> Grunden til at jeg ikke bare bruger 192.168 nettet når jeg er
> wireless er at min router forwarder nogle porte til laptoppen...

Hvorfor sætter du ikke bare accesspunktet direkte i switchen?
Hvorfor har du placeret det 'bag' OpenBSD-maskinen?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jkv

Dato : 10-02-03 00:41

Asbjorn Hojmark wrote:

Well, har fået det til at virke nu... gav forskellige IPer til de 2 netkort
og satte en bridge op...

> Hvorfor sætter du ikke bare accesspunktet direkte i switchen?
> Hvorfor har du placeret det 'bag' OpenBSD-maskinen?

Trafikken skal krypteres mellem min laptop(freebsd) og obsd maskinen...
Den standard kryptering(WEP) der er på de fleste wireless systemer er jo
lidt poppet...

---

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-03 01:23

On Mon, 10 Feb 2003 00:40:56 +0100, jkv <bah@bofh.homeunix.net>
wrote:

> Trafikken skal krypteres mellem min laptop (freebsd) og obsd maskinen...

Jeg kan ikke se, at det skulle være nødvendigt med et ekstra net
til det formål. Der er vel ikke noget i OpenBSD eller FreeBSD,
der forhindrer at trafikken bliver krypteret, bare fordi det
foregår over en switch (og et accesspunkt).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/